|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
frakoblet
|
![]() Komle og fårekjøtt som kun er saltet over natten?Jeg fikk ikke tak i salt fårekjøtt i dag, og måtte salte selv. Planen var å servere salt kjøtt og komle til søndagsmiddag. Blir kjøttet salt nok av å ligge i 24 timer når jeg gned det skikkeligskikkelig inn med massemasse salt? Skal jeg ha mer salt i kokevannet, kanskje? Tips, råd og synsing mottas med takk.
![]() |
#2 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Komle og fårekjøtt som kun er saltet over natten?Vi måtte gjøre det en gang vi skulle ha muslimer på middag og bare fant salt svinekjøtt... anyway, vi tenkte at det var veldig kort tid og gnukket godt med salt. Det ble aaaalt for salt av å ligge over natta og kona hadde et himla styr med å få vannet ut og skiftet kokevann og greier for å få det ned på spiselig nivå.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Komle og fårekjøtt som kun er saltet over natten?Når skal jeg komme? |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Komle og fårekjøtt som kun er saltet over natten?Sjokoladepudding er nesten det beste som finnes |
![]() |
![]() |
#7 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Komle og fårekjøtt som kun er saltet over natten?Jeg tror og det blir veldig salt av å ligge med saltet direkte på. Lag heller en saltlake som er veldig salt, 1 dl salt pr liter tror jeg er normal lake, så kanskje dobbelt så mye? Google neste.
![]() |
#8 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Komle og fårekjøtt som kun er saltet over natten?100 gr salt pr liter vann. Så kanskje dobbelt så mye siden du skal bare la det ligge over natten. Og blir det for salt kan du bare bytte kokevann et par ganger, det bruker å hjelpe på hurtigutvannet pinnekjøtt i hvertfall.
![]() |
#10 |
We weren't born to follow
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: Komle og fårekjøtt som kun er saltet over natten?Ved lettsalting (100 gr salt, 10 gr sukker og 1 liter vann) bør kjøttet ligge i ca 2 døgn, men er nok salt nok etter ett. Det trenger da ikke vannes ut før bruk. Nå har du jo allerede spist middagen, for lengst, men bare sånn til en senere anledning.
![]() |
#11 |
frakoblet
|
![]() Sv: Komle og fårekjøtt som kun er saltet over natten?Kjøttet ble aldeles perfekt! Det lå i ganske nøyaktig 24 timer før koking. Jeg skylte det før jeg la det i gryten. Komlene kokte jeg oppi sammen med kjøttet, uten å legge til salt i komledeigen.
![]() |
|
|