Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Clematis i potte. Overlever den vinteren?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-10, 18:38   #1
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Clematis i potte. Overlever den vinteren?

Jeg kjøpte meg en klatreplante - clematis i sommer.
Den har stått i en fhvs bra stor krukke ved husveggen i sommer, og har vokst bra. Men hva gjør jeg med den til vinteren??? Kan den stå slik, eller bør den plantes i jorden? Og skal den klippes ned?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 18:49   #2
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Clematis i potte. Overlever den vinteren?

Siden du har plantet den i potte bør den klippes ned og settes inn i bod e.l i vinter. Planter i potter fryser lett ute om vinteren.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 19:32   #3
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.061
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Clematis i potte. Overlever den vinteren?

Du kan også prøve å pakke inn krukken med noe som isolerer. Et tips jeg har fått er å fore utepotter med overvintrende planter, med isopor. Om røttene fryser fra undersiden så dør de. Med isopor så vil de fryse ovenfra og ned, på samme måte som om planten er plantet i bakken. Og da gå de i dvale istedenfor å dø.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 09:06   #4
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Clematis i potte. Overlever den vinteren?

Vokser den oppigjen like kraftig om den klippes ned? Den har vokst ganske mye, og flere grener slynger seg langt oppover i "stativet" på veggen.

Og isopor.... Muligens det kan funke ja. Kanskje den kan stå på et stykke med isopor også`? Hmmmm.

Alternativet er vel kanskje å bygge opp et bedd der den står nå.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 09:13   #5
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Clematis i potte. Overlever den vinteren?

Mannen min klarte å kjøpe klematis som blomstrer på fjorårets vekst, så jeg er tør ikke å klippe ned mine noe særlig
- men hvordan får man isopor til å forme seg etter runde potter, tro? Klippe den opp i mange små rektangler og ta tape rundt hele sulamitten? ... aner meg at det blir er snodig syn på terrassen....

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 22:08   #6
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Clematis i potte. Overlever den vinteren?

Det finnes flere forskjellige typer Klemtais.
Noen sakl ikke klippes ned (de får blomster på fjorårets grener), mens noen skal klippes ned (får blomster på nye grener).
Sjekk ut hva slags type du har.
Uansett hadde jeg ikke tatt sjansen på å ha den ute om vinteren i bare potte. Da hadde jeg enten plantet den i bakken eller satt den inn.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 22:27   #7
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Clematis i potte. Overlever den vinteren?

Jeg satte min som jeg hadde i potte ned i jorda i dag. Noe annet tar jeg ikke sjangsen på. Man vet jo ikke hvordan vinteren blir.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 22:49   #8
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Clematis i potte. Overlever den vinteren?

På min står det VI og det ser ut til at den skal beskjæres ned til 1 meter da. VI er vel på våren/sommeren? Den heter "belle of woking".

Den kan stå i sol til halvskygge også står det V-VI/VII-VIIII bak blomstingstegnet.

Noen?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 23:23   #9
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Clematis i potte. Overlever den vinteren?

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

På min står det VI og det ser ut til at den skal beskjæres ned til 1 meter da. VI er vel på våren/sommeren? Den heter "belle of woking".

Den kan stå i sol til halvskygge også står det V-VI/VII-VIIII bak blomstingstegnet.

Noen?

Beskjæres i juni og blomstrer mai-juni/juli-september?

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 23:45   #10
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Clematis i potte. Overlever den vinteren?

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Beskjæres i juni og blomstrer mai-juni/juli-september?

beskjæring markeres vel med en saks?

Kan du ikke pakke inn krukka i glava, event kamuflere isolasjonen med granbar eller strie + sette krukka på isopor som noen har nevt?

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 23:49   #11
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Clematis i potte. Overlever den vinteren?

Var saksemerke der altså
Jo, jeg skal ta å gjøre det i morgen, så får jeg bare se...

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no