Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Allergiker i barnehagen - bursdagskosemat uten egg og melk

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-10, 21:54   #21
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allergiker i barnehagen - bursdagskosemat uten egg og melk

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Det finnes et pulver du kan bruke som erstatning for egg i en del oppskrifter, og mange kan bruke soyamelk i stedet for vanlig melk. Funker bra i vafler, for eksempel.

Jeg lager mye eggefrie kaker, men har egentlig erfaring med at det er bedre å ha en eggefri oppskrift enn å jenke til en oppskrift med eggeerstatning.

Gammel 13-10-10, 21:56   #22
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av de jeg prøvde så syns jeg de sjokoladekakene med surmelk og natron fungerte best. De blir fort litt tunge og daffe, men er gode samme dag ihvertfall.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 21:58   #23
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Bursdagsbarnet er selv ganske ivrig på muffins, så jeg skal forhøre meg om muffinsblandingen til Møllerens er ok. Takk for svar!

Vesla her i huset har kraftig egg og melkeallergi, vi bruker Møllerens ferdig mix (sjokoladekake og lyse muffins i pose) Det går kjempefint

Det finnes også miks for boller og skillingsboller som er uten egg og melk fra Møllerens

Ellers kan man ha gele med vaniljesaus. Da kan du kjøpe melkefri/eggfri vaniljesaus til barnet som har allergi på f eks helsekosten.

Gammel 13-10-10, 23:14   #24
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gelè, event i porsjonsglass!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 23:15   #25
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og nå ser jeg at Ladybug foreslo det samme..

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 00:06   #26
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg har oppskrift på verdens beste boller, egg og melkefrie!
Skal legge inn oppskriften, men holder på med en fjernkontroll ...

Gammel 14-10-10, 09:23   #27
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Boller er jo lett å gjøre melkefrie. Bare bruke blått smør og vann. Nesten ingen smaksforskjell.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 10:58   #28
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Detsoteliv.no har mange oppskrifter uten egg, melk osv!

Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 12:00   #29
FrkMuffins
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2010
FrkMuffins har et hav av muligheter foran seg
Standard

Produktene til Møllerens inneholder ikke egg og melk. MEN, vi er nødt til å skrive på pakken at den kan inneholde spor av egg og melk da det produseres andre produkter på samme "linjen" som inneholder dette. Derfor er vi pliktige til å skrive på at den kan inneholde spor av dette. Så selve produktene langpannekake og muffinsen inneholder ikke egg og melk, men er man uhyre allergisk, så kan man om uhyre uheldig få reaksjoner dessverre.

Vi har til nå ikke fått noen tilbakemld om at noen har reagert på disse produktene.

Mvh hilsen en ansatt hos Møllerens - FrkMuffins ;o)

FrkMuffins er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 12:23   #30
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Boller er jo lett å gjøre melkefrie. Bare bruke blått smør og vann. Nesten ingen smaksforskjell.

Men disse er spesielt gode!!

Boller
5 dl vann
1 pk tørrgjær
125 gr blå melange
750 gr hvetemel(noe kan erstattes med fibra om du vil ha litt grovere variant)
200 gr sukker
1/2 ts salt

1. Smelt melange i en kjele og ha i vannet. Varm dette til 37 grader.
2. Tørrgjær blandes i litt av melet. Fersk gjær løses opp i væsken.
3. Alt det tørre blandes med en liten del av melet i bakebollen.
4. Tilsett væsken.
5. Tilsett ca 2/3 av melet under omrøring. Det er ikke sikkert du trenger alt melet. Elt godt sammen, gjerne med kjøkkenmaskin.
6. Dryss litt mel over og dekk til med klede, folie eller lokk. Sett deigen til heving i ca 45 min. Til dobbel størrelse.
7. Ta deigen på bordet og kna den. Del den i emner(det står ca 60, men jeg lager de "passe" store) trill til runde boller.
8. Sett bollene på smurt bakeplate, eller på plate med bakepapir og la de heve til de er blitt store og luftige.

Dette kan ta opp til en time fordi deigen er tung. Sett de på en lun plss eller over damp, da går det fortere.

Pensle med vann.

Stekes i ca 10 min ved 225 grader(kommer an på hva slags ovn du har. Jeg bruker 190-200 grader og varmluft).

Oppskriften har jeg funnet i permen på jobb(barnehage) og det kan vel hende at det er derfor den er så detaljert.

Jeg bruker bare denne oppskriften når jeg baker boller her hjemme også, og det er litt hipp som happ om jeg har melk i eller ikke. De blir store og luftige og kjempegode.

Gammel 14-10-10, 19:11   #31
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Faktisk akkurat samme oppskrift jeg bruker. Har alltid brukt den, er fra en kokebok mamma har.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.