|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#421 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Klart du er det. Det jeg ville frem til er at for andre så er de kanskje flinke når de er i gang med å rydde unna de tingene som skal til for å makte å ta de samme valgene. Altså må de ikke vente med å være flinke, som det ble nevnt et sted. De er allerede flinke, fordi de gjør sitt beste utifra sine forutsetninger der og da.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#422 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg var for eksempel kjempeflink som gjennomførte Oslo Marathon 10K selv om jeg kom inn som en av de siste i min klasse.
|
|
|
|
#424 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Denne uka har jeg vært veldig flink til å ikke like meg selv. Det er det eneste jeg har fått ut av dette. |
|
|
|
|
|
#425 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Du liker ikke deg selv på grunn av en fedmediskusjon?
|
|
|
#426 |
|
Passiv
|
Hvilken del av "sånt som dette bidrar bare til å øke skamfølelse og ikke til løsninger" er det som er så mye som bittelite uklar, egentlig? |
|
|
|
#427 |
|
Textrovert
|
Synes du det er så rart? Jeg har heller ikke vært i strålende humør akkurat etter KJs utspill.
|
|
|
#428 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#429 |
|
ctrl+z
|
Hvorfor er det rart? Jeg har hatt nøyaktig de samme tankene etter KJ-utspillet.
|
|
|
#430 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg synes det er litt rart. |
|
|
|
|
|
#431 |
|
ctrl+z
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Det er ikke rart, det er veldig bra! God egenskap å ikke falle rett i "jeg-har-bare-meg-selv-å-takke-så-jeg-havner-i-kjelleren-og-fortjener-ikke-bedre"-fella. Det er det jeg kaller flink.
|
|
|
#432 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Er du? Har du noen gang tenkt eller påstått at du er syk, slik at det berettiger at KJ svarer at du er feit, ikke syk?
|
|
|
#433 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg tenker at et samfunn der man ikke kan si noe i frykt for at man kan såre eller tråkke på tær, er et skummelt samfunn. KJ har jo rett; fedme er ikke noe man plutselig får/har, og fryktelig mange av oss har godt av å høre akkurat det. Jeg skjønner at hun legger stein til byrden for noen, men det skal da ikke være nødvendig å helgardere seg med en hel rekke "hvisomatter" hver gang man uttaler seg i media. |
|
|
|
|
|
#434 |
|
Passiv
|
Jeg vet. Det er derfor jeg prøver å forklare at det virkelig er en helt sentral forskjell på en som har lyst til å gå ned noen kilo - og på en som spiser seg så opp i vekt at det er fare for livet. |
|
|
|
#435 |
|
© All rights reserved
|
Nja - jeg har lurt litt på om jeg har problemer med stoffskiftet og tatt noen blodprøver opp gjennom årene. Og så har jeg selvsagt skylt på gener. |
|
|
|
|
|
#436 |
|
Passiv
|
Om man skal tas seriøst så bør man jo uttale seg seriøst. Særlig til media syns jeg. |
|
|
|
#437 |
|
Ekvilist
|
Dette synes jeg var et godt poeng. Hele greia meg forundrer litt. At folk som jeg anser som innenfor normal BMI utseendemessig iallefall, kategoriserer seg inn i den gruppa KJ retter pekefingeren mot, og derfor synes det er uproblematisk. Man er ikke blant de såkalt feite med rundt 27 i BMI altså. Ærlig talt. Ikke er man blant de som defineres som syklig overvektige heller, som vel er de KJ retter hovedskytset mot. Da må man over 40 i BMI. Hadde ikke KJ snakket om sykelighet og brukt ordet feit, så hadde saken stilt seg annerledes etter min mening.
|
|
|
#439 |
|
Passiv
|
Jeg signerer hele pokkers innlegget fordi det godt kan leses flere ganger. Det er så riktig beskrevet! |
|
|
|
#440 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg tenker at det er seriøst at overvekt ikke er noe man får, men noe man er (det er ordet feit man blir støtt av, er det ikke?) og at hun har rett i akkurat det. Så bruker jo media- naturligvis- ordet feit, og setter hele saken litt på spissen, slik at de selger mest mulig aviser, og slik at det blir en debatt ut av det. Vi har vel slått fast at KJ snakker til de med kosekilo, (om det nå er fem eller femti) og ikke til de med en eller annen form for spiseforstyrrelse. Spørsmålet blir da om hun skulle latt være å si noe, fordi noen kan bli såret? Jeg heller mot at det hun sa var greit, selv om det var sårende for noen. Og så lurer jeg på en ting: Er skam alltid en negativ ting, eller kan det komme noe positivt ut at man faktisk skammer seg litt av og til? |
|
|
|
![]() |
|
|