Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Plassering på fly

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-10, 15:20   #61
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Plassering på fly

Det er bare snakk om et års tid siden norwegian begynte med setereservasjon.

Gammel 11-10-10, 15:45   #62
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke vært ute for dette nei, men kan jo fortelle om hun som deiset ned i setet ved siden av meg på toget i sommer. Det var den ene godværsdagen vi hadde, ergo rimelig varmt inne i toget og ganske trangt. Jeg hadde vindusplass, noe hun tydeligvis ville ha hun som kom og satte seg ved siden av også. Hadde blikk kunnet drepe hadde jeg vært steindau, hun var altså så sur at jeg ble helt satt ut. Pussig nok flyttet hun seg ikke enda det var plenty ledige vindusplasser i både vår vogn og vogna foran. Så etter noen minutter fikk jeg nok og reiste meg (måtte da klatre over henne for hun nektet å flytte på beina sine..!), gikk 3 m lengre frem og fikk en 4-seter helt for meg selv de neste 3 timene mens hun tok min opprinnelige vindusplass og selvsagt fikk en annen passasjer ved siden av seg på neste stasjon.

Glemmer heller ikke den pottesure franskmannen som prøvde å stjele setet ved midtgangen foran oss på vei fra Malaysia til Amsterdam (12-13 timer). Det var en rad med ekstra benplass pga nødutgang og de koster jo ekstra. Etter hvert kom setets "eier" og det ble et svare leven og franskmannen sukket på franskt vis og oiet seg og "merde" og hva_har_du. Til slutt fant han frem setelappen sin og "oppdaget" jo da at han måtte flytte seg - til setet ytterst på vår rad. Vi gjorde dødssynden og reiste oss for å gå på do 1 gang i løpet av den flyturen og han ble dritsur.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 15:55   #63
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å milde, nå kom jeg på en ytterst merksnodig figur som satt ved siden av ei venninne og meg da vi fløy hjem fra Finnland for noen år siden. Fyren satt ved vinduet, venninna mi i midten og jeg ved midtgangen. Fyren satt, og han satt - og han satt veldig så godt. Matserveringen begynte. Venninna mi og jeg tok ned de bordene som er festet i setet foran, fyren satt fremdeles i ro. Vi fikk maten vår, satte den fra oss, åpnet matpakkene, åpnet drikka, helte drikke i glass - og hadde ikke før satt kniven i maten for å begynne å spise... Ja da skulle fyren på do.

Samme fyr ble forresten dritsur på venninna mi fordi hun nektet å bære noe gjennom tollen for ham. "Jammen, det er jo bare ei flaske brennevin." Mye venninna mi gadd, og så måtte hun overleve uffing og akking over håpløse treige folk resten av turen.

Gammel 11-10-10, 16:41   #64
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har opplevd at folk har satt seg på min plass, men da har de stort sett sett feil på boardingkortet eller noe sånt.

Digresjon;
jeg har reist mellom Førde og Bergen noen ganger, og der er det sånn at de som ser tunge ut blir bedt om å sette seg lengre bak i flyet, for at vekten skal fordeles mer riktig når det er få passasjerer ombord
Har man hatt en dårlig dag, kan jeg tenke meg at det ikke hjelper noe særlig å få beskjed om å flytte seg lengre bak i flyet. Hvor de spinkle snellene setter seg, har visst ingen betydning.

Gammel 11-10-10, 18:28   #65
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Samme fyr ble forresten dritsur på venninna mi fordi hun nektet å bære noe gjennom tollen for ham. "Jammen, det er jo bare ei flaske brennevin." Mye venninna mi gadd, og så måtte hun overleve uffing og akking over håpløse treige folk resten av turen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 19:00   #66
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg har opplevd at folk har satt seg på min plass, men da har de stort sett sett feil på boardingkortet eller noe sånt.

Digresjon;
jeg har reist mellom Førde og Bergen noen ganger, og der er det sånn at de som ser tunge ut blir bedt om å sette seg lengre bak i flyet, for at vekten skal fordeles mer riktig når det er få passasjerer ombord
Har man hatt en dårlig dag, kan jeg tenke meg at det ikke hjelper noe særlig å få beskjed om å flytte seg lengre bak i flyet. Hvor de spinkle snellene setter seg, har visst ingen betydning.

Jøss, hva himler du av? At vekt har en betydning er vel ikke så rart, Elin forklarte jo dette tidligere i tråden. Det er klart det har betydning hvor du setter 120 kg og 45 kg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 19:27   #67
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jøss, hva himler du av? At vekt har en betydning er vel ikke så rart, Elin forklarte jo dette tidligere i tråden. Det er klart det har betydning hvor du setter 120 kg og 45 kg.

Det har jeg faktisk vanskelig for å tro. I så fall må det være noen farlig fintfølende fly vi reiser med. At det spiller noen rolle om flyet har brorparten av passasjerene på én side, er logisk. At en vektforskjell på 70 kg skulle bety noe, høres direkte livsfarlig ut.

Gammel 11-10-10, 19:29   #68
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg har forøvrig flydd mye vestlandspropellfly selv og har aldri reflektert over at personvekt har vært årsak til at folk har blitt bedt om å flytte seg. Mitt inntrykk er at de gjerne velger folk som reiser alene eller ber par om å flytte seg.

Sist redigert av Teofelia : 11-10-10 kl 21:55.
Gammel 11-10-10, 19:40   #69
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det har jeg faktisk vanskelig for å tro. I så fall må det være noen farlig fintfølende fly vi reiser med. At det spiller noen rolle om flyet har brorparten av passasjerene på én side, er logisk. At en vektforskjell på 70 kg skulle bety noe, høres direkte livsfarlig ut.

tenkte ikke akkurat på den ene forskjellen mellom to personer, mer balansering av mange folk ja, men det har noe å si om det sitter bak eller foran, mener jeg Elin skrev her. Og hvis det er et lite fly, så skjønner jeg jo at det f.eks plasser de tyngste bak eller foran ettersom hva som passer. Det kan hende jeg er på tynn is her, poenget mitt var vel at jeg tviler på at personalet plasser tyngre folk et bestemt sted for å være ekle eller diskriminerende.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 11-10-10, 19:40   #70
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

At en vektforskjell på 70 kg skulle bety noe, høres direkte livsfarlig ut.

Hvis vekt hadde så mye å si, så vil jeg igjen bringe på banen forslaget om at hver passasjer får en totalvekt de kan benytte på flyet.
Man regner vel med at en passasjer har en snittvekt på, tjah? 85 kg? Så har man bagasje på 10 (for å ta et tall). Så veier man mindre, kan man ha med mer bagasje.

Gammel 11-10-10, 19:45   #71
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Hvis vekt hadde så mye å si, så vil jeg igjen bringe på banen forslaget om at hver passasjer får en totalvekt de kan benytte på flyet.
Man regner vel med at en passasjer har en snittvekt på, tjah? 85 kg? Så har man bagasje på 10 (for å ta et tall). Så veier man mindre, kan man ha med mer bagasje.

Og folk på over 95 kg må tigge bagasjekvote fra tynne eller fra folk med lite bagasje.

Gammel 11-10-10, 19:49   #72
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Grunnen til seteplassering er avhengig av flytypen og flyets vekt og balanse når det er fullt/halvfullt og avhengig av hvor mye cargo-last det er .

Hvis f.eks. 100 passasjerer i et fly som tar 180 sitter helt bakerst, så vil det bli ubalanse. Eksempelvis.

Det var dette jeg leste. Så når de ba noen sette seg bakerst, så var det vel for å fordele da antall personer, men ikke mht passasjerenes vekt.
Jadda.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 11-10-10, 20:15   #73
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jammen, hvis de trenger mer vekt bak i flyet, så kunne de vel heller bedt "folk" trekke bakover, i stedet for å plukke ut de fem tykkeste, og be dem flytte seg bakerst?
(nei dette er ikke innbilning, jeg har blitt målt ovenfra og ned, med påfølgende kommentar om å bare bli sittende, stilt spørsmål og fått svar)
(du er tynn, det spiller liten rolle hvor du sitter)

At et fly trenger en viss grad av likevekt skjønner jeg jo, det er jo metoden jeg himler over.

Gammel 11-10-10, 21:03   #74
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Jeg flyr mye Widerøe og er vant til å bli flyttet på etter mellomlandinger. Det er snakk om å jevne ut så ikke alle sitter bakerst eller på den ene siden og har ingenting med hvor mye man veier å gjøre.

På fly med setereservasjon så vil jeg ha vindussetet mitt. Jeg prøver alltid å få booket det som er ved nødutgangen så jeg får masse benplass og den plassen gir jeg ikke fra meg så lett.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 01:08   #75
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

igresjon;

Dette stemmer nok ikke, gitt. Heldigvis Hver passasjer er gitt en "gjennomsnittsvekt" lenge før de kommer ombord. Dvs. at alle menn veier "likt" og alle kvinner veier "likt" når flyselskapene beregner vekt og balanse på flyene.

Gammel 12-10-10, 01:12   #76
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

tenkte ikke akkurat på den ene forskjellen mellom to personer, mer balansering av mange folk ja, men det har noe å si om det sitter bak eller foran, mener jeg Elin skrev her. Og hvis det er et lite fly, så skjønner jeg jo at det f.eks plasser de tyngste bak eller foran ettersom hva som passer. Det kan hende jeg er på tynn is her, poenget mitt var vel at jeg tviler på at personalet plasser tyngre folk et bestemt sted for å være ekle eller diskriminerende.

Det eneste stedet i flyet hvor vi ser an vekt og "fysisk tilstand" som f.eks. er nødutgang-seter og midtgang-seter. Dersom det sitter en person ved nødutgang som vi ser er så overvektig at han/hun ikke vil komme seg ut av det lille vinduet (ja, for det er lite...) så er vi faktisk pålagt å flytte vedkommende fordi at han/hun ikke skal bli en hindring for flertallet i en nødsituasjon. Likeledes får ikke passasjerer som ikke kan gå for egen hjelp sitte i et midtgang-sete dersom det sitter andre passasjerer innenfor på samme rad. De vil jo rett og slett ikke komme seg ut dersom det oppstår en umiddelbar nødsituasjon som krever umiddelbar evakuering. Brutalt ja, men slik er det faktisk. Hos alle flyselskaper.

Gammel 12-10-10, 01:17   #77
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Digresjon;

Hey! Jeg ble flyttet bakover i dag! Og jeg er ikke tung, altså. De flyttet rett og slett to personer fire seter bak. Det var HELT tilfeldig!!

Gammel 12-10-10, 09:27   #78
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hey! Jeg ble flyttet bakover i dag! Og jeg er ikke tung, altså. De flyttet rett og slett to personer fire seter bak. Det var HELT tilfeldig!!

Okei
(men jeg regner altså med at de flyvertgreiene jeg har fløyet sammen med, har gjort det på ikke-tilfeldig vis altså)(skamme seg)

Gammel 12-10-10, 16:18   #79
Sonar

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da har jeg lært at det egentlig ikke er normalt å bare sette seg.

En spurte om jeg var sikker på min plass: ja det var jeg. Jeg sjekket nøye, for tenkte jo at jeg kanskje hadde misforstått først da

Nå løste det seg jo til det beste for meg i og med at jeg liker best å sitte mot midtgangen. Hadde reservert ene veien, men byttet fly og fikk da vindusplass istedenfor.

Jeg reagerte på at de ikke brydde seg i det hele tatt.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:04.