Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media
Opprinnelig lagt inn av Kristoffer, her.
Ja, alle har nok fått med seg lavalderen. Men om lavalderen var 20 år, ville alle forholdt seg til det? Hva hvis den var 25 år? Eller som før, da homofil sex ikke var lov. De homofile visste at det var ulovlig, men de hadde vel sex fordi?
Hva hvis det ikke ble lov til å drikke alkohol i sitt eget hjem etter kl 2 om natta? Ville alle sluttet med det da?
Jeg tror man må skille det juridiske og det etiske. Ikke alle lovbrudd er uetiske, og ikke alle uetiske gjerninger er lovbrudd.
Du antyder at den seksuelle lavalderen bare er et tall som ikke har noen annen betydning enn at det er et tall og at dette tallet kan fravikes. Du søker å latterliggjøre dette slik jeg latterliggjør med eksempelet om promillekjøring.
Greia er bare det at det er ikke et tilfeldig tall. Det er en rasjonell og fornuftig og god grense. Og den skal faktisk reskepteres. Grensen er ikke 20. Ikke 25. Den er 16. Og det tallet skal faktisk respekteres. Hundre prosent. Det er lov å utvise selvkritikk og bruke hodet om man treffer noen som har rundet 16 også - men da er barnet vurdert å være voksent nok til å kunne velge sin seksuelle aktivitet selv. Det er også andre avgjørende rettigheter barn får når de passerer akkurat 16 årsgrensen. Nettopp fordi det er da de er voksne nok.
Og ja - hvis det ikke var lov å drikke alkohol etter 0200 så ville jeg nok sluttet med det. På samme måte som jeg aldri har med en ekstra vinflaske hjem fra Sverige.
|