Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er ditt favorittkrydder?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-10, 19:42   #41
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittkrydder?

Det er ikke krydderet jeg bruker oftest, men jeg synes muskat (av raspet hel nøtt) er et spennende krydder. Vi har en egen kvern til muskaten på benken. Rosmarin derimot! Lukter parfymeoverdose.

Gammel 26-09-10, 19:46   #42
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg glemte å skrive opp fersk chili og kanelbark - og ikke minst safran, det er fantastisk i fiskesupper og risotto.

Gammel 26-09-10, 19:47   #43
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp Irma, muskat er godt!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 19:47   #44
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig Pamina. Men rosmarin er jo vidunderlig, ikke minst til lam!

Muskat bruker vi ikke siden det er en nøtt, så jeg er usikker på om det kan spises av nøtteallergikere.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 19:48   #45
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Paprika, hvitløk, hvitløkspepper, sitronpepper, grillkrydder, jeg bruker de fra Alpnnaering (eller hva det heter).

Også liker jeg de der fancy, hmm... Chilli explotion, chicken and steak osv.

Gammel 26-09-10, 19:52   #46
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Basilikum, helst fersk
Og så er jeg glad i MYE kardemomme i søt gjærbakst, vafler, krumkaker o.l.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 19:54   #47
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke glad i kardemomme, så det har jeg ikke i noe.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 19:58   #48
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Kanel!
Og det er jeg ikke alene om her i huset. På jobben har de kanel i storhusholdningspakker. Hvor kan privatkonsumenter få tak i det man tro? Når man spiser industrielle mengder av noe, burde man ha adang til å kjøpe ditto forpakning av ting.

Jeg har en boks med 210 gram stående. Kjøpt på Obs. De har dem på Coop Extra også.

Gammel 26-09-10, 20:16   #49
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg må velge bare ett krydder blir det utvilsomt sort pepper. Helt nykvernet, og i store mengder
Dessuten passer pepper til alt, absolutt alt.

Skal jeg velge meg ett jeg ikke bruker, så blir det butikkjøpt grillkrydder. Det har ofte helt merkelige smakssammensetninger, er full av salt og oftest MSG som er djevelsens verk.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 20:22   #50
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

For tiden er det chilli... etter at jeg oppdaget at jeg faktsik verdsetter det, og sånn ca samtidig ble gravid og synes det meste har litt lite smak... ja, så blir det en del chillivarianter...

Ellers er jeg storforbruker av nykvernet pepper.

Begge deler litt mer enn mannen synes er nødvendig, for tiden. Jeg skylder på en midlertidig svekket smakssans...

Gammel 26-09-10, 20:41   #51
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Hvis fersk hvitløk regnes som ett krydder er det favorittkrydderet mitt.

Ellers bruker vi en del fersk basilikum og fersk koriander i matlagingen

Gammel 26-09-10, 20:45   #52
Tøsa
Bølle

Tøsa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Enig Pamina. Men rosmarin er jo vidunderlig, ikke minst til lam!

Muskat bruker vi ikke siden det er en nøtt, så jeg er usikker på om det kan spises av nøtteallergikere.

Eldstemann her er veldig allergisk mot nøtter, men han tåler muskat/muskatnøtt i mat.

Gammel 26-09-10, 22:46   #53
Ma Dalton
Hupp!

Ma Dalton sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Ma Dalton er litt kul
Standard

Løpstikke! Vindunderlig... Det er ikke så lett å få tak i løpstikker i butikker, men det er veldig mange som har det i hagen sin, uten å bruke det. Store, digre planter. Det smaker litt av alt..! Kan minne litt om selleri, men har en mer pepperaktig, krydret (buljongaktig?) smak. Supper, sauser, kjøtt, fisk - alt blir bedre med løpstikke. Også kalles den jo kjærlighetsurt i mange land. Hoho!

Ellers er sort pepper og rosmarin de som blir aller mest brukt her i huset.

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 17:35   #54
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Oj vanskelig, jeg har et skap fullt av krydder og bruker MYYE, hele tiden. Elsker krydder!
Jeg må trekke frem sort pepper, det er kjempegodt, og så må jeg skryte hemningsløst av muskatnøtt. Det er jeg veldig glad i, elsker både lukten og smaken av muskat.
Jeg bruker mye paprika, og har hatt dilla på røkt paprikakrydder (sweet, smoked paprika) i en periode nå men er litt lei. Er også litt lei av spisskummen selv om det er godt, men får litt for mye tacofeeling av det.
Liker også grillkrydder, piffi takler jeg ikke, det smaker rumpe.

Nå har jeg lett høyt og lavt etter sweet, smoked paprika, både i grønnsaksbutikker og velassorterte dagligvareforretninger. Uten hell. Hvor kjøper du det, Iset?

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 18:27   #55
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker mye middelhavskrydder: basilikum, oregano, rosmarin, estragon og timian.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 19:57   #56
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Nå har jeg lett høyt og lavt etter sweet, smoked paprika, både i grønnsaksbutikker og velassorterte dagligvareforretninger. Uten hell. Hvor kjøper du det, Iset?

Hun kjøpte det på storcash. (Jeg går ut i fra det går greit at jeg svarer for henne)

Gammel 06-10-10, 20:25   #57
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Hun kjøpte det på storcash. (Jeg går ut i fra det går greit at jeg svarer for henne)

Storcash, det har jeg aldri hørt om. Et lokalt sørlandsfenomen?

Gammel 06-10-10, 20:27   #58
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Standard

Storcash, det har jeg aldri hørt om. Et lokalt sørlandsfenomen?

Googlet det nå. Det ligger en like ved der jeg bor, faktisk, på Brobekk, men såvidt jeg forstår må man ha kort for å handle der. Et kort jeg ikke kvalifiserer til.

Gammel 07-10-10, 00:04   #59
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

og ikke minst safran, det er fantastisk

Gammel 07-10-10, 06:54   #60
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Googlet det nå. Det ligger en like ved der jeg bor, faktisk, på Brobekk, men såvidt jeg forstår må man ha kort for å handle der. Et kort jeg ikke kvalifiserer til.

Ja du må ha et kort, sånn næringslivskort-greie. Jeg har ikke det selv men tante og venner har så jeg er med dem og handler innimellom. Fantastisk butikk, jeg går helt amok der inne! Jeg kjøpte bla. 2,5 kg revet cheddar og Norvegia sist, til 80,- kroner!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.