|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Poden vil lage mat
|
|
|
#42 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Poden vil lage matEr det bare på Tara det har vært uvanlig høy barnedeltagelse på middagslagingen i dag?
|
|
|
#43 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Poden vil lage matJeg ble inspirert til å ta med lillebror på middagslagingen. Han skulle ikke lage pasta, men ville heller ha grøt. Så da ble det grøt på oss, med hjelp fra toro.
|
|
|
#44 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Poden vil lage matJeg fikk maten ferdig servert når jeg kom hjem, og hva guttungen har deltatt med er noe uklart, han svarte at han hadde vasket hendene sine...
|
|
|
#45 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sånn er det her også, hos andre i nærheten her er de så strenge på at det ikke skal rotes, så de havner stort sett her. 14-åringen har full kontroll på kjøkkenet nå og har fast dag hun lager middag. 11-åringen klarer det meste hun også, og nå har oppvasken begynt å bli så bra tatt at vi slipper jobb i det hele tatt. De rydder opp etter seg selv, og ordner så fint atte!
|
|
|
#46 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Poden vil lage matMen den derre eggknusinga. Hvordan klarer de bittesmå det uten at det blir fullt av skall i røra? For det er det eneste som hindrer meg i å overlate søndagspannekakene til gullungene.
|
|
|
#48 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Ja, jeg klarer det jo ikke selv en gang! Ellers en inspirerende tråd, jeg skal la mine delta mer. De deltok i dag faktisk. Han raspet gulrot, jeg hadde hjertet i halsen. Hun satt på benken og så på det som ble stekt.
|
|
|
#49 |
|
Heldig
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() |
Min gutt på to krever å få bli med. Han iler til kjøkkenet når han ser at vi begynner matlaginga. Drar en stol bort til benken og står på den. Det er en god stund siden han begynte å raspe gulerøtter, g for en måneds tid siden raspet han med en fingertupp. Javel? Han fikk plaster, vi vasket rivjernet og han raspet videre.
|
|
|
#50 |
|
Heldig
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Poden vil lage matEr det dette vi kaller trådkupp? Kunne kanskje startet en ny tråd om temaet generelt? :fersk i formugamet:
|
|
|
#51 |
|
Epikur
|
jeg er oppvokst på gård med frittgående høner og man vet jo aldri heeelt sikkert hvor gamle eggene er. Så jeg kakker alltid egg i kopp eller glass først. Det er #€"%& harmelig når en hel kakedeig går i søpla, fordi egg nr. 6 var gammelt. Så jeg lærer ungene å kakke ett og ett i kopp også. Da er det lettere å fiske ut skall.
|
|
|
#52 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Poden vil lage matTror nok jeg må innstille meg på å stå opp tidlig på søndagene ei stund til framover. Knasende pannekaker høres ikke godt ut. Eller kanskje det går an å få tak i slike jogurtbegre med pasteuriserte egg som de bruker nedover i Europa? Resten av prosessen styrer de ganske bra selv. (NB: Jeg går bare inn på kjøkkenet for å lage mat, ryddingen er mannfolkarbeid. Det er mulig husbonden ikke er heeeelt enig med meg i at fireåringen skal få lage pannekaker alene...)
|
|
|
#53 |
|
Guardian of the galaxy
|
|
|
|
#54 |
|
|
lillegutt kakker i kopp ett og ett, men kakke og kakke, fru blom. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
geskjeftig
|
Kan du ikke knekke eggene før du legger deg kvelden før, og putte dem i Tupperware eller noe? Eller dauer de da?
|
|
|
#56 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Poden vil lage matHer er søndagene ungenes bakedag. De har en søndag hver på omgang og planlegger veldig hva de skal lage. Brød, muffins, vafler ect. de finner selv oppskrifter og lager handleliste til meg fredagen før.
|
|
|
#57 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Poden vil lage matMin mor ringte i går og varslet at de antakelig kommer en tur enten neste uke eller uken etterpå, pappa skal på et møte her i byen (de bor 35 mil unna, så med et møte neste torsdag blir mamma med, så blir de i helga) Derved er det en viss mulighet for at vi faktisk har besteforeldrebarnevakt på planleggingsagen neste fredag. Kanskje jeg skulle si "så kan dere jo ta ham med på litt bollebakst" eller noe sånn
|
|
|
#58 |
|
Hertuginne
|
Sv: Poden vil lage matLillesøster har vært med mannen og bakt brød siden hun var knappe året gammel. Han lager litt ekstra deig, og lar henne gyve løs med kjevle og kakemennformer eller trille boller eller lage rundstykker i muffinsbrett. Resultatet var at jeg for to år siden hadde en jente på nesten tre år som laget helt prefekte peppernøtter og sandnøtter da vi laget julekaker. Baking er det morsomste hun gjør, og jeg kan bare tro at jeg får ha kjøkkenet for meg selv når det skal bakes noe.
|
|
|
#59 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Poden vil lage matJeg har to utfordringer når det gjelder å ta med ungene. Det ene er meg selv: Jeg liker faktisk å være helt i fred når jeg gjør ting, for jeg blir så innmari sur av å bli forstyrret når jeg konsentrerer meg. Og jeg liker at det er tjoff-poff-hei-vil-du-gå. Multi-tasker og gjør ting fort. Så jeg må skikkelig ta meg selv i nakken på å sakke av på farten og la det ta tre ganger så lang tid.
|
|
|
#60 |
|
*_*
|
Sv: Poden vil lage matStorebror hadde en periode der han var veldig interessert i å være med. Nå har det dabbet av litt, men han blir ofte invitert med på matlaging, og noen ganger deltar han med iver. Skjærer opp og rører og sånn. Han var også innmari begeistret for å kna gjærdeig en stund. Fikk sin egen del av bolledeigen som han knadde, eltet, klappet, kooooste med og kysset på. Vi stekte hans boller på eget brett, for å si det sånn.
|
|
![]() |
|
|