Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Poden vil lage mat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-10, 12:02   #21
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Poden vil lage mat

Den plastkrakken har han på badet. Antakelig litt lav på kjøkkenet, den andre kan vi nok vurdere. Teste plasten først, siden vi har den.

Litt ProsjektTM blir et jo, siden vi ikke har plastboller med litt tyngde og gummi under. Antatt ikke noe godt å stå på. Pr i ettermiddag ikke benkeplass han kan jobbe ved (derav RYDDE KJØKKENET! Like mye for min egen del da, jeg trenger også benk egentlig...)

Dekke bordet deltar han med da, mest sine egne saker (han har plast fra ikea...) det tar jo en halv liten evighet bare det. siden han ikke får med seg alt på en gang, mister lit ned underveis og sånn. Når han har fått det på plass klatrer han opp på tripp-trappen sin og forventer servering...

Dersom han skal få grise, og gjerne det altså, lurer jeg på om vi må binde hunden eller noe.. hun kommer straks hun hører en smule falle på gulvet, i håp om en smak (men ble dårlig i magen av å knabbe ei grillpølse han mistet ned i sommer, ei uke med diare... neitakk...) Jo, vi skal gjøre dette til en dagligdags greie. Akkurat som han helt naturlig dekker bordet (i alle fall sine ting) og tømmer (og fyller, mde ferdig sortert vask) vaskemaskina. Og trykke på knappen etterpå. Med et glis

Gammel 04-10-10, 12:05   #22
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Den plastkrakken har han på badet. Antakelig litt lav på kjøkkenet, den andre kan vi nok vurdere. Teste plasten først, siden vi har den.

Vi fant den nettopp frem og den funker, vår minstesnuppe er ganske lav. Ellers funker det med vanlig kjøkkenstol eller å sette ungen på kjøkkenbenken.

Gammel 04-10-10, 12:08   #23
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sette ungen på benken? Har du sett vår benk? Vel, ehh.. la oss si det sånn, selv om jeg rydder den, så er der egentlig plass til at JEG lager mat. Ok, fjerner vi kaffetrakteren og brødskjæremaskina får vi plass til at han også lager mat. Men ikke at han sitter er i tillegg. Det er derfor vi har skaffet ekstra kjøkkenmøbel, ekstra benk. Men jeg kan ikke la ham sitte der uten oppsyn, flere meter unna meg, da kommer han bare til å falle ned... (vimsete propell-toåring som antakelig synes å hoppe ned vil være spennende...)

Men nå må jeg rote meg ut av denne tråden, jeg har totalt kapret den... Sorry!

Gammel 04-10-10, 12:23   #24
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:kupper skamløst videre: Jeg har fått satt opp en ekstra kjøkkenbenk på 2,40 m. som er ment å være mest mulig tom. Jeg har et skap til mr. Ken Wood, du vet sånt man åpner og vipper opp en ekstra hylle og der står Ken.

Ellers er det bare baketing og store kjeler og sånn under.

Frøken Dings (2) er fullstendig spinnvill, men å ha henne tett opp i arbeidet er bedre enn langt unna.

Gammel 04-10-10, 12:48   #25
Malama

Malama sin avatar

Standard

Vår nye er også ment å være tom, men er det veldig IKKE akkurat nå... Tett oppi arbeidet er sikkert bra, men jeg tror stå-ved-benken skal forsøkes først i alle fall. Stå der og kutte... ehh... går skinnfrie pølser med en kniv han ikke dreper noe med? Det er ikke hver uke vi bruker sopp, for å si det sånn...

Nå er det ikke meg som står for matlagingen i dag, som er antatt å bli en enkel kjøttdeig, saus fra glass, og pasta. Muuuligens salat, men dersom han skal hjelpe til med det så får vi ikke salat... Han ELSKER salat, men spiser nok alle tomatene før en eneste en er kuttet opp...

Gammel 04-10-10, 13:20   #26
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror kuttet agurk med meg stående på vanlig kjøkkenstol da han var 2. Agurk er fint å kutte med vanlig kniv det. Nå vil han ikke hjelpe til mer, for å si det sånn.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 13:35   #27
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Pizza er jo kjempe greier for barn å lage selv, men om dere skal bake brød og rundstykker samme dag, blir det muligens litt vel mye gjærdeiger. Pytt i panne kunne kanskje være et alternativ, da kan han jo selv bestemme hva han skal kutte opp og ha i. Eller dere kan lage noe helt annet og ta kuttingen til dessert, f.eks fruktsalat med vaniljesaus.

2 åringen vår er blitt en reser til å bake brød (brødbakemaskin). Jeg finner frem ingredienser og han heller oppi. Så setter jeg formen i maskinen og han slår den på (han vet hvilke knapper han skal trykke på og i riktig rekkefølge til å få rett program og greier). Om han ser meg lage brød, skal han være med, alt annet er uaktuelt.

Gammel 04-10-10, 14:09   #28
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Storebror kuttet agurk med meg stående på vanlig kjøkkenstol da han var 2. Agurk er fint å kutte med vanlig kniv det. Nå vil han ikke hjelpe til mer, for å si det sånn.

Men ingen andre enn Kneten ville få smake agurk....

Gammel 04-10-10, 15:03   #29
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg ble veldig glad for at Mim også setter ungene på benken. Det har vi alltid gjort. Funker som bare det.

Jeg høster forøvrig fruktene av å la ungene være med nå, og det er jo deilig som høygravid. Tenåringen har ukentlige lekser i mat og helse og hun trenger ingen hjelp. Så kan jeg sitte der og ruge og få servert både det ene og det andre. Og i tillegg har hun funnet ut at andre venninner ikke får ta seg ut på kjøkkenet fordi mødrene (jadda, det er visst mødrenes domene) er redde for rot og søl og da drasser hun hjem venninner og lager enda mer mat. :lykke:

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 15:11   #30
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Tipper at det ikke er lenge før lille frøken meget bestemt på 22mnd forlanger å være med å lage middag, hun krever allerede å få rydde av bodet og sette i oppvaskemaskinenen helt selv så det er ikke lenge før det å lage mat blir spennende. Så jeg for forsøke å huske tipsene.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 15:15   #31
Malama

Malama sin avatar

Standard

Det demrer for meg at dersom jeg skal oppnå slike barn som jeg og min bror var, vi sto opp så stille vi kunne søndags morgen og bakte, så banket vi på døra til våre foreldre klokka ti og sa "nå setter vi på eggene og koker te", så må jeg nok slippe ham til på kjøkkenet ja.

Jeg minnes (=hører ørten historier om den dagen jeg lærte å si R, kombinert med bilder av brødbaking (og min bror som "tlykker blødet, mamma du må si han skal RULLE det") at vi bakte brød, sammen med mamma, jeg og min bror, et sted vi flyttet fra når jeg var 5, min bror var da 3, så ja, slippe ungene til på kjøkkenet er nok lurt.

Ja, han skal få prøve mer enn å bare dekke bordet og fylle kaffepulver i kaffetrakteren og trykke på knappen, han må få kutte, kna og røre.

Gammel 04-10-10, 15:27   #32
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er gull verdt med unger som liker å være på kjøkkenet. Knotten har kuttet grønnsaker med skarp kniv (sløve kniver er fyfy, det kutter man seg på!) siden han var liten, og det helt uten uhell. Noe fekting med kniv har det vært, men det er bare å forholde seg rolig, så går det også fint.
Han rører i supper og sauser, måler opp (matte på kjøkkenet!) og regner ut. Vi griser en hel masse, men det gjør ingenting.

Gammel 04-10-10, 15:28   #33
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Man må øve for å bli god, ja.

Jeg begriper ikke hva de tenker på. de som ikke slipper til ungene på kjøkkenet. Hva er litt rot og søl mot å få selvstendige, flinke unger?

Gammel 04-10-10, 15:32   #34
Malama

Malama sin avatar

Standard

Rot og søl er vi i alle fall ikke redd, det har vi masser av fra før.

Jeg tror jeg har falt litt i fellen om at "han er så liten enda", men han er jo slett ikke det, han er to år. Han har hjulpet meg med klesvasken i sikkert et år, og dekket sin del av bordet siden han klarte nå opp, han skal få prøve seg å dekke til flere nå. (Vi tåler helt ærlig om han knuser noe. Det er ikke som om jeg tenkte han skulle prøve seg med penserviset sånn med en gang...) Og så snart jeg har hamstret inn tusen tomater, hjelpe til med salatlaging (Må ha litt å gå på, han kommer til å spise halvparten underveis, nemlig. Minst. Pr i dag er hans bidrag mer at han kommer og krever smakeprøver...)

Gammel 04-10-10, 15:35   #35
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Takk for mange fine tips, Mim!

Toåringen her får sitte på mitt fang og skjære grønnsaker med barnekniv og gumle, mens jeg skjærer resten med voksenkniv. Stor stas. Vi har ikke vurdert å la ham hjelpe til med så mye mer, men ser at det absolutt kunne vært lurt.

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men ingen andre enn Kneten ville få smake agurk....

Gjør det noe, da? Han får jo i seg masse grønnsaker!
Du kan jo holde av en bit agurk og en tomat eller to som du kutter to sekunder før middag og legger rett på voksentallerken på bordet, hvis du er redd for at det ikke blir noe på dere. Da får han likevel lov til å hjelpe til.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 15:37   #36
Malama

Malama sin avatar

Standard

Han får i seg mer enn nok grønnsaker som det er. Hos oss er egentlig problemstillingen "hvordan får vi ham til å ikke gå amok med salaten, og faktisk spise noe han blir mett av også?" for han hadde utmerket gjerne spist seg mett på tomat, agurk og paprika. Etter en halvtime ville han jo vært sulten igjen da, siden han tross alt trenger litt mer proteiner og karbohydrater også, en liten gutt i vekst. (Ok, i teorien kunne jeg derved latt ham spise seg mett på grønnsaker, og så gi ham middag (uten grønnsaker?) en time senere?)

Gammel 04-10-10, 15:59   #37
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pass på at de ikke blir altfor hjelpsomme, da.

(Kilde: youtube.com)

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 16:05   #38
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

lillegutt sto vel på knærne på en tripp-trapp-stol tror jeg. Så hadde vi sånn ståkasse fra IKEA. Nå er han så stor gutt at han ikke trenger noe.

Han har hjulpet på kjøkkenet siden han var liten; sittet på benken siden han knapt kunne sitte.

Sist redigert av m^2 : 04-10-10 kl 19:45.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 16:06   #39
Malama

Malama sin avatar

Standard

Flink og fin hjelpegutt

Gammel 04-10-10, 16:11   #40
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

....

Sist redigert av m^2 : 04-10-10 kl 19:45.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:30.