Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort?
For 50 35,21%
Mot uansett 11 7,75%
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte 5 3,52%
For så lenge det blir utført innen uke 12 65 45,77%
For så lenge det blir utført innen uke 9 11 7,75%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-07, 09:32   #421
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Abort

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

I en annen diskusjon her inne kommer det fram at før uke 22 vil ikke barnet kunne overleve utenfor morens livmor pga lungene ikke er utviklet.
Så om de er "ferdige" utvendig, så er de altså ikke like "ferdig" innvendig ved 12 uker.

Det var derfor jeg skrev at de ikke ville klare seg utenfor livmor, men de skal mest vokse etter 12. uke og gjøres klar for et liv utenfor livmoren.

Uansett så er det en baby i miniformat når den er 12 uker og jeg klarer derfor ikke å rettferdiggjøre abort pga kvinnens frihet osv.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 09:41   #422
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor fosterets utseende skulle ha så mye å si. Det må da være mye viktigere med faktorer som levedyktighet på egen hånd, smerteopplevelse og grad av bevissthet og hjerneaktivitet. Det er slike ting som gjør en til et menneske, ikke armer og bein. I mitt hode, i hvert fall.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 09:46   #423
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor fosterets utseende skulle ha så mye å si. Det må da være mye viktigere med faktorer som levedyktighet på egen hånd, smerteopplevelse og grad av bevissthet og hjerneaktivitet. Det er slike ting som gjør en til et menneske, ikke armer og bein. I mitt hode, i hvert fall.

Det er jeg enig i, men vet man så mye om det da?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 10:05   #424
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det er jeg enig i, men vet man så mye om det da?

Jeg tror at det er ganske uavklart hva et foster har av bevisthet og smerteopplevelse. Men hvorvidt fostret er levedyktig tror jeg ikke det er noe tvil om.

Gammel 15-02-07, 10:05   #425
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg er for en lov om selvbestemt abort, for andres del, fram til uke 9 eller max 12, men hadde aldri gjort det selv, jeg er imot abort sett ut fra mitt religiøse ståsted. Altså, med mindre det er fare for mors liv, eller ikke forenlig med liv utenfor livmoren, det er lov for muslimer.

Endelig en som forstår meg. Som katolikk føler jeg som Nabbe. Politisk sett støtter jeg abortlovgivningen i Norge i dag, men personlig hadde jeg ikke klart å ta abort. (Jeg synes forøvrig også abortlovgivningen i mange katolske land, der selv voldtatte niåringer må gå til rettsak for å få abort, er galskap.)

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 10:06   #426
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sitter her og lurer på (for jeg har slett ikke peiling) om denne omdiskuterte ultralyd-videoen av et foster som blir abortert og trekker seg unna i panikk, er ekte eller ei? Jeg håper jo for guds skyld IKKE det.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 10:10   #427
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er for selvbestemt abort slik det er nå - før 12 uke, men syns debatten om å øke til uke 16 bør tas.

Mandino

Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 10:19   #428
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg sitter her og lurer på (for jeg har slett ikke peiling) om denne omdiskuterte ultralyd-videoen av et foster som blir abortert og trekker seg unna i panikk, er ekte eller ei? Jeg håper jo for guds skyld IKKE det.

Jeg har ikke sett videoen så jeg uttaler meg på noe tynt grunnlag her, men jeg ville ikke være forundret om det er en manipulert film laget av abortmotstandere. Der er det mye galskap ute og går dessverre.

Gammel 15-02-07, 10:19   #429
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ren propaganda, vil jeg tro. Sånne blurry UL-bilder er jo temmelig lette å manipulere uten komplisert utstyr.

Gammel 15-02-07, 10:32   #430
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ren propaganda, vil jeg tro. Sånne blurry UL-bilder er jo temmelig lette å manipulere uten komplisert utstyr.

Ja, det høres jo litt suspekt ut. Gud altså, jeg håper (og tror) den er fullstendig fake. :ber:

Gammel 15-02-07, 10:41   #431
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det høres jo litt suspekt ut. Gud altså, jeg håper (og tror) den er fullstendig fake. :ber:

Jge tror du kan avfinne deg med at det er fake, inntil det motstte er bevist. Fisk trekker seg også unna, når man pirker i dem i et akvarium. Vi vet vel at de ikke føler enorm smerte? Ikke mye mer enn poteten når den blir skrelt.

Gammel 15-02-07, 10:49   #432
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Fisk føler vel smerte, iallefall er det ikke blitt bevist at de IKKE gjør det. Poteter, derimot.

Gammel 15-02-07, 12:20   #433
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Fisk føler vel smerte, iallefall er det ikke blitt bevist at de IKKE gjør det. Poteter, derimot.

Å, si ikke det. Hvis du legger øret inntil en potet som blir skrelt, vil du høre et svakt skrik av smerte.

Gammel 15-02-07, 12:22   #434
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Å, si ikke det. Hvis du legger øret inntil en potet som blir skrelt, vil du høre et svakt skrik av smerte.

Det vil si at man bør høre litt dårlig om man skreller potet.
Det får jeg si til mannenmin, han hører dårlig og jeg hører godt, ergo bør han skrelle for at jeg ikke skal få varige sår på sjelen.

Gammel 15-02-07, 12:25   #435
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det vil si at man bør høre litt dårlig om man skreller potet.
Det får jeg si til mannenmin, han hører dårlig og jeg hører godt, ergo bør han skrelle for at jeg ikke skal få varige sår på sjelen.

Jepp. Sarte sjeler med god hørsel kan ikke skrelle eller kutte grønnsaker. En middag kan jo oppleves som en ren massakre!

Gammel 15-02-07, 12:52   #436
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jge tror du kan avfinne deg med at det er fake, inntil det motstte er bevist. Fisk trekker seg også unna, når man pirker i dem i et akvarium. Vi vet vel at de ikke føler enorm smerte? Ikke mye mer enn poteten når den blir skrelt.

Det er vel bevist at fisk føler smerte, ja, selv om den ikke skriker.

Ellers syns jeg sammenligningen var grotesk, uten at jeg klarer å sette helt ord på hvorfor.

Iset: Det er sterke odds for at slike filmer er manipuerte. Det finnes veldig mye manipulert materiale der ute.

Gammel 15-02-07, 13:16   #437
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers syns jeg sammenligningen var grotesk, uten at jeg klarer å sette helt ord på hvorfor.

Uff, det var ikke meningen å sammenligne fostre med fisk og poteter. Men det var dags å tulle litt også. :makaber&morbid:

Gammel 15-02-07, 14:58   #438
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil man jo virkelig kjenne gufs, så er det bare å søke på "pro-life" på google - og anti-abortsider kommer opp som perler på en snor...skikkelig groteske bilder...men de er definitivt ikke fra uke 12.

Gammel 15-02-07, 15:02   #439
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønte hva Mim mente, det var vel bare å illustrere at man kan trekke seg vekk av andre grunner en smerte? :kald fisk:

Gammel 15-02-07, 15:10   #440
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg skjønte hva Mim mente, det var vel bare å illustrere at man kan trekke seg vekk av andre grunner en smerte? :kald fisk:

Ja det er sant, men trekker fosteret seg unna så har det vel en bevissthet allerede så tidlig, og da blir det jo enda mer grotesk. VET man at et foster på under 12 uker ikke kjenner smerte? Det er vel kanskje litt vanskelig å forske på akkurat det ...

Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.