Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er så sunt at en må bare spise det?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-10, 22:43   #20
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er så sunt at en må bare spise det?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Makrell i tomat er like mye medisin som mat. Så det kan man jo alltids putte inn i kostholdet.

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Akkurat det tenkte jeg også på. Gjerne et knekkebrød hver dag med det på!

Til dere begge, jeg har virkelig virkelige prøvd å like det, men det smaker jo ingenting.. Og jeg syns at det lukter så godt, at jeg har virkelig prøvd altså!!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Egg!

Det vanker egg, både kokt, stekt og eggerøre!!

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Fisk.

Cordon Blue spiser jeg hvertfall en gang pr uke, om det tells.. Vi har utrolig lite "rein" fisk.. Her skjønner jeg at jeg har en jobb å gjøre!!

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jepp, fisk. Makrell i tomat, laks - du trenger de gode fettsyrene. Magrere fisk er også bra. Og kanskje litt rødt kjøtt eller andre gode jernkilder, synes det kan se ut som om d får litt lite jern.

Jeg har hatt ett utrolig rødt-kjøtt-sug de siste månedene, jeg sluker nesten biffen. Det har vi somregel på fredager, og indrefile av svin søndager (eller er det hvitt kjøtt??)

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Gresskarkjerner er bra. Mye fiber og lite fett (sånn sammenlignet med pinjekjerner i hvert fall).

Som en kan ha i salat altså? Det har jeg ikke prøvd! Will try it!!

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Tror jeg har godt av å følge med i denne tråden, jeg har et utrolig tragisk kosthold. Ikke at jeg spiser så ufattelig usunt, men jeg spiser veldig lite og lite variert. Noterer tips.

OI, så moro, har jeg lagd en inspirerende tråd??

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Havre (i form av knekkebrød og grøt) må jeg ha, noe fisk (røkt laks, makrell i tomat, fiskekaker), samt tomat og agurk der jeg klarer å putte det inn. For tiden er dessuten sånne bunter av gulerøtter ekstra gode. Øver meg på å ta en slik om kvelden om jeg får et søtsug. Er bra for huden også.

Vi liker litt sterk smak på salaten i form av gul løk. Romanosalat, masse tomat, argurk, masse løk. Hvis vi skal ha noe ekstra på, blir det fetaost. Serveres ved siden av kyllingbryst.

Røkelaks spiser jeg i perioder, og utenom periodene så klarer jeg bare ikke. Men ser den med tran, noe jeg absolutt burde "henge" meg på! Men det er jo så inst i He..... vondt..

Opprinnelig lagt inn av Timian, her.

Mer grønnsaker, bønner og linser.

Gode oljer til steking og matlaging (kaldpresset rapsolje har mest optimal sammensetning av fettsyrer).

Grønn te istedenfor sort te og kaffe.

Jeg lager meg ganske ofte hummus med godt brød, og der er det hvertfall kikerter..

Og jeg har byttet ut cola med grønn te med sitron, og drikker ikke kaffe. Problemet med teen er at den drogner litt i sukker.. Skjerpings er underveis!!

Så morsom tråd dette ble da!!

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Brokkoli?

Plenty med brokkoli!!!

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Sardiner!! Mye d-vitamin, kalsium og omega-3

Tror jeg må finne d-vitaminer, kalsium og omega-3 fra annensteds altså..

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Havregrynsgrøt: Lag ferdig blanding og ha på glass så slipper du å blande for hver gang du lager den. Min blanding består av havregryn, linfrø, hvetekim og kruskakli. I tillegg har jeg tørket aprikos i små biter. Jeg bruker kanel på.

En smoothie per dag dekker kalsium og gir diverse vitaminer. Slik jeg lager den får jeg i meg minst tre frukter: jordbær/bjørnebær/bringebær (en av disse), banan, melk eller yoghurt naturell, havregryn, kruskakli og juice.

Brokkoli spiser jeg helst flere ganger i uken.

Makrell i tomat dekker tranbehovet og bidrar til at fiskekvoten blir fylt hver uke.

Grønn te Jeg drikker flere kopper hver dag, det kjennes godt og det er visst bra for forbrenningen og mye annet. http://tesiden.no/te_helse/

Jeg spiser litt banan da hvertfall..

Opprinnelig lagt inn av dinadina, her.

Grønne epler

Eplejuice drikker jeg ca ett glass av pr dag!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:15.