Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

OM Grandma’s coat - en heklealong

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-10, 13:42   #261
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: OM Grandma’s coat - en heklealong

Den ble kjempefin. Artig å se den ferdig.
Min ligger her ennå, halvferdig med bakstykket. Jeg tør ikke hekle mer pga dårlige hender og at det mulig var pga heklingen jeg fikk så vondt øverst i ryggen

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 14:25   #262
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg starter opp i dag! - Usikkerheten er fargevalg. Tror jeg ender opp med turkis (mørk turkis altså) med naturfarge på detaljene.

Gammel 03-09-10, 15:27   #263
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Slaraffen- utrolig lekker!

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 14:12   #264
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har jeg fått tak i mer garn. Skikkelig flaks, for det var på 4 butikk jeg forsøkte og jeg fikk rett innfarging til og med.

Nå har jeg bare bittelitt igjen på det ene forstykket, så er alle delene ferdige. Jeg blokker ut før jeg syr sammen og så hekler jeg kraven på til slutt.

Gammel 05-09-10, 21:13   #265
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg startet opp i går og har nå heklet 6 nøster. Jeg innser at jeg tydeligvis bruker flere nøster enn det står i oppskriften. Jeg hekler L (vurderte M, men jeg har en tendens til å hekle stramt) - etter 6 nøster har jeg kommet ca 10 cm unna hvor man skal startet å ta av til ermene.
Jeg er forøvrig fantasiløs hva farger angår.
- samt noen røde ekstradetaljer.

Gammel 07-09-10, 11:36   #266
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er alle deler ferdig. Tråder er festet og jeg er i gang med blokking. Det tar tid, for det skal jo ligge rett ut og vi har begrenset plass. Hvorfor startet jeg ikke med blokking tidligere? Det kunne jeg jo lett ha gjort mens jeg heklet de andre delene.

Gammel 07-09-10, 12:01   #267
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Fella, at jeg ikke får sett bilde av kåpen din her fra jobb, Slaraffen ... Men den virker jo veldig fin ut fra andre uttalelser her!

Jeg er på stedet hvil fortsatt; et forstykke og et erme i manko før monteringen kan starte, men nå reiser jeg utenlands i 14 dager og har derfor funnet meg et litt mindre og lettere prosjekt der jeg hekler lapper til teppe. Kommer sterkere tilbake her mot slutten av måneden.

Gammel 07-09-10, 13:04   #268
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Da er jeg ferdig med bakstykket! - det går radigt kjenner jeg! - 2 dager og bakstykke i boks kan man like! En venninne av meg mener at jeg bør ha annen farge enn lys grå på detaljene, så det får tiden vise. - kanskje jeg velger en friskere farge.

Gammel 10-09-10, 01:15   #269
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har funnet ett garn jeg ønsker å hekle denne i.. Men garnet er tynnere enn hva som er anbefalt. Dvs. den skal hekles på pinnenr 4 - og garnlengden er 83 mtr pr 50 gram.
Strikkefasthet: 22 m i glattstrikk på p nr 4 = 10 cm. Noen som har en ide om hvordan man omregner sånt?

ICE garnet til Drops har følgende:
Vekt/lengde: 50 gram = ca. 45 meter
Anbefalt pinne: 9 mm
Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 10m x 14p

Gammel 10-09-10, 09:13   #270
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så flott den var Slaraffen!

Jeg vil gjerne se flere bilder jeg altså.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 09:15   #271
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg begynner på mitt 2. forstykke NUH! Har stått på stedet hvil et par uker pga. andre prosjekter som hastet mer. Har ett forstykke og ett erme igjen før montering.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 09:19   #272
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Nå er det bare blokking av et forstykke til som gjenstår. Det tørker jo så absurd sakte. :utålmodig:

Gammel 10-09-10, 09:31   #273
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg har funnet ett garn jeg ønsker å hekle denne i.. Men garnet er tynnere enn hva som er anbefalt. Dvs. den skal hekles på pinnenr 4 - og garnlengden er 83 mtr pr 50 gram.
Strikkefasthet: 22 m i glattstrikk på p nr 4 = 10 cm. Noen som har en ide om hvordan man omregner sånt?

ICE garnet til Drops har følgende:
Vekt/lengde: 50 gram = ca. 45 meter
Anbefalt pinne: 9 mm
Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 10m x 14p

Du må se på forholdet mellom dem. Det garnet du har kjøpt er halvparten så tykt som det som brukes i oppskriften. Da må du legge opp dobbelt så mange masker. Virker som et umulig prosjekt synes jeg, for antallet rader vil jo også endre seg, og dermed fellinger til erme.

Legger du garnet dobbelt blir det ganske riktig.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 09:33   #274
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Fløyel: Det garnet som oppskriften er laget for er Highlander og det hadde faktisk 80 meter pr nøste. Men jeg vet ikke noe om hvilke pinner som var anbefalt for dette garnet. For oss andre som har heklet i eskimo har vi måttet kjøpe MYE garn i ettertid.

Gammel 10-09-10, 09:35   #275
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Fløyel: Det garnet som oppskriften er laget for er Highlander og det hadde faktisk 80 meter pr nøste. Men jeg vet ikke noe om hvilke pinner som var anbefalt for dette garnet. For oss andre som har heklet i eskimo har vi måttet kjøpe MYE garn i ettertid.

Å, det er derfor jeg har brukt så uante mengder garn ja! - Jeg forsto ikke hvorfor i alle dager jeg brukte så mye garn.

Gammel 10-09-10, 09:39   #276
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Du må se på forholdet mellom dem. Det garnet du har kjøpt er halvparten så tykt som det som brukes i oppskriften. Da må du legge opp dobbelt så mange masker. Virker som et umulig prosjekt synes jeg, for antallet rader vil jo også endre seg, og dermed fellinger til erme.

Legger du garnet dobbelt blir det ganske riktig.

Ja, det blir kanskje umulig pga fellinger o.l. også blir den kanskje utrolig tung. *Har funnet ett lekkert og godt Primacotton garn fra Du Store Alpakka*. Jeg er så redd jakken skal bli for tjukk med de andre garntypene. Jeg får studere oppskriften litt inngående og se om jeg klarer å mikke det til.

Tusen takk for svar alle sammen

Gammel 10-09-10, 09:45   #277
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

allium er egentlig garn-guruen.

Men i oppskriften står det Highlander med pinne 8. Da vil vel jakka bli MYE tynnere, men samtidig bli stor nok. Den jeg lager nå blir virkelig tykk.

Gammel 10-09-10, 10:07   #278
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Og når jeg ser hva jakken kommer til å koste med garnet jeg har funnet, så tror jeg det faktisk er like lønnsomt å kjøpe jakken fra Odd Molly.... *leter videre*

Gammel 15-09-10, 10:39   #279
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Da er min kåpe ferdig. Jeg må bare sy i knappene.

Jeg er lit usikker på hva jeg føler. Jeg er nemlig for brei over rumpa til å kunne lukke den igjen. Jeg er forholdsvis barmfager, så jeg helket inn noen short rows. Dermed er det god plass til puppene mine. Rumpa har ikke pleid å være noe problem, så derfor ble jeg litt overrasket. Jakka er fin, men jeg kan altså ikke lukke den over rumpa.

Gammel 16-09-10, 12:09   #280
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan vi få se bildet Tjorven?

Selv holder jeg på med den andre jakken som ble linket til her, men ting tar litt tid. Har heklepause nå pga stor arbeidsmengde foran dataen i en periode. Må hvile armer og hender når jeg ikke skriver.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:30.