Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?
Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.
Jeg får litt sånn twilightzone-følelse av dette, jeg. Mener dere seriøst at folk som ikke drikker alkohol bør begynne med det av respekt for verten, slik at man ikke forstyrrer ritualene? det er jo helt villt. Voksne folk må da få lov til å takke nei til et rusmiddel uten at man skal føle seg snurt av den grunn. Si at jeg misforstår, vær så snill :forvirret:
Uten å ha lest tråden veldig nøye, men jeg er temmelig sikker på at du misforstår. Jeg kan aldri tenke meg at det er noen som skal drikke verken det ene eller det andre for å være del av et rituale. Jeg har vel bare forstått det som at det er noen som mener at kaffe/te er et sosialt rituale, og at folk blir litt forvirra når det blir takket nei til det, og de ikke vet helt hva som skal serveres i stedet. Og er enig i at det lett kan løses med at man ikke bare svarer "nei takk" til serveringen, men føyer til hva man kunne tenke seg i stedet. Feks, at man selv sier at vann er helt ok (om man synes det). Og det kan man jo overføre til når man blir tilbudt alkohol også. "nei takk, men jeg vil gjerne ha et glass x i stedet".
Og så kjenner jeg at jeg er glad jeg ikke har venner eller familie som utøver drikkepress eller uttrykker undring de gangene jeg takker nei til alkohol. Som skjer at jeg gjør, selv om jeg er veldig glad i vin.