Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Ikke når det gjelder grov vold, nei. Det samme gjelder forøvrig seksuelle overgrep mot barn. Det er nok store mørketall når det gjelder seksuelle overgrep utført av kvinner, men ikke når det gjelder "lokkemenn" eller overfallsvoldtekter.
Tenkte på vold i familen jeg nå. Seksualisert og regulær vold i det offentlige rom forekommer jeg har høyere terskel og har ofte en mer tilfeldig korrelasjon mellom offer og overgriper. Men ikke alltid.
Overfallsvoldtekter, for å ta det, har man i alle år forsøkt å problematisere uten å ta med viktige parametre som verdensanskuelse, religiøst betinget kvinnesyn og gruppeidentitet hos overgriperne. Og massive ramaskrik fra konglemoratet av diverse interesseorganisasjoner fir s.k. "minoriteter" hver gang noen forsøker å tilnærme seg den biten.
Er det da slik at en mann som begår overgrep mot en vantro kvinne uten sømmelig bekledning, likefremt skal kunne fortsette som patriark i sitt religiøse hjem det det av opplagte grunner ikke er nødvendig med omfattene familievold (eller den er ikke -eksisterende i statistikkene fordi den ikke oppleves problematisk)? Jeg skal se den dom som ihverksetter dette før jeg tror det.
Jeg synes dette forslaget er av den sorten som nok en gang holder seg kun til den delen av befolkningen som hvite akademikere i familivern- og rettsapparat ønsker å forholde seg til. Den hvite, agnostiske middel- og underklassen. Etniske problemer behandles separat.