Sv: Mer om liv, død, leger og slikt
Fra naturen sin side er det jo faktisk meningen at vi skal dø før eller senere. Dø gjør vi uansett, men veldig mange gamle mennesker er helt avhengig av et eget lite hjemmeapotek for å holde seg på bena. I løpet av de siste 100 årene har gjennomsnittelig levealder steget med ca 20 år for begge kjønn. En del av dette kan helt sikkert tillegges blant annet kosthold og økt levestandard, men mange får også forlenget livet på kunstig vis.
Med den store eldrebølgen som bare vil øke etter hvert kommer kostnadene til å gå gjennom taket, og det vil selvfølgelig gå på bekostning av andre grupper i samfunnet. Det letteste er å leke struts og bare tenke at "det må bevilges mer penger til alt mulig," men i praksis fungerer det ikke slik. Bestefaren min har fått ny nyre to ganger, og en periode fikk han medisiner for over 100 000 kr (!) per dag. Jeg er selvfølgelig veldig glad for å ha bestefaren min i live, men han er ikke et unikt eksempel, og man kan jo tenke seg hvor mange skoleelever med spesielle behov som kunne fått nødvendig hjelp for hver gammel nyrepasient. For eksempel.
|