Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-10, 10:01   #201
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Nå innrømmer jeg glatt at jeg ikke har lest hele tråden, men fikk lest mange nok innlegg til å kunne si: Tenk, det finnes faktisk flere som meg/oss! Vi drikker heller ikke. Ingen oh store grunner til det, vi er ikke anti eller noe, vi bare enten ser ikke poenget eller liker ikke. Joda, jeg kan faktisk få ett innfall å prøve meg på ett kvart vinglass på det ene julebordet i året - fordi det virker så koselig å like ett glass vin til maten. Men sånn generelt, nei, drikker ikke. Ja, rusbrus, cider og søte drinker, de smaker godt, men det gjør brus også. Fryktelig vanskelig å forstå dette, for andre; går da vel f.eks ikke an å ha det artig på byn uten å drikke!?! Bare for å gjøre det ekstra ufattelig for folk liker jeg ikke te eller kaffe heller, skummel gjest jeg, kan faktisk ta til takke med vann!

Samme forholdet har vi til alkohol, altså mannen min og jeg. Han kan to ganger i året, kanskje ta seg et glass øl og jeg et glass vin, men i sosialt selskap kan vi like godt ta en cola. Vi har ikke noe imot alkohol, men vi drikker det vi har lyst på når vi vil. Etter å ha hatt alkoholisme tett på livet tidligere så er jeg glad jeg har en mann som er så avslappet til alkohol.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 10:02   #202
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes mange folk som er kjærestemateriell, men veldig få som er kjærestemateriell for meg.

Jeg er mye mer fleksibel og tolerant i fht venner, men dem lever jeg jo ikke sammen med.

Gammel 08-09-10, 10:09   #203
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg vet ikke om jeg hadde kunnet ha en Pepsi Max-drikkende avholdsmann som kjæreste, nei. Jeg er en pasjonert hedonist og det er viktig for meg at den jeg skal dele livet med er glad i god mat, godt drikke, god sex og andre gode ting. Jeg ville jo bare følt meg utilpass og selvbevisst, dersom jeg var den eneste i huset som drakk vin, koste meg med deilig mat, smuget en røyk bak hushjørnet etter leggetid eller skamløst likte sex.

Det blir veldig flaut å være den eneste som forsyner seg, samme hva det er.

Men det blir jo noe annet, dersom man ikke liker å kose seg med gode ting generelt. Jeg snakker om å avvise en potensielt perfekt partner ene og alene på grunnlaget å ikke ville drikke alkohol. Jeg har akkurat samme holdningen som deg, egentlig, bortsett fra at jeg ikke drikker alkohol, delvis fordi det er et relativt smalt utvalg av alkoholholdig drikke jeg liker, men hovedsakelig fordi medisiner jeg går på reagerer med alkohol og gjør meg utrolig dårlig de påfølgende dagene. Men jeg gidder ikke fortelle alle det, fordi det uten unntak fører til et enormt fokus på meg og min (manglende) helse, som kan ta en hel kveld å utrede, derfor kan jeg fint si "liker ikke" eller "hakke lyst" som grunn.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det var ingen som sa at en avholdsmann var uegnet som kjærestemateriell. Det var noen som sa at det ikke ville passet for seg. Det blir noe veldig annet.

Flisespikk, men jeg kan godt presisere det i innlegget.

Gammel 08-09-10, 10:12   #204
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke om jeg hadde kunnet ha en Pepsi Max-drikkende avholdsmann som kjæreste, nei. Jeg er en pasjonert hedonist og det er viktig for meg at den jeg skal dele livet med er glad i god mat, godt drikke, god sex og andre gode ting. Jeg ville jo bare følt meg utilpass og selvbevisst, dersom jeg var den eneste i huset som drakk vin, koste meg med deilig mat, smuget en røyk bak hushjørnet etter leggetid eller skamløst likte sex.

Sånne ting er viktige for meg også, for de aller fleste vil jeg tro. Jeg er livsnyter på min hals! Men uten alkoholen. Nå er jo jeg og mannen min samkjørte på en prikk der da, så det passer finfint.

Gammel 08-09-10, 11:00   #205
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Jeg oppfatter forresten en del av de som ikke drikker som litt anale, fulle av kontrollbehov, rett og slett. Noen i nær familie er Veldig Totalavholds og det er rett og slett ut fra panikk for å noen sinne miste så mye som et gram kontroll over seg selv og situasjonen. Og jeg kjenner til flere sånne.

I tillegg er avholdsoppførselen trigget av noen få opplevelser i vedkommendes ungdom, der noen drakk seg overstadig beruset. Ergo deles verden inn i Full og Edru, ingenting i mellom, og det snakkes foraktfullt om Fylla. Og alt fra å drikke femlitersdunker med rødssprit til et halvt glass hvitvin dekkes av begrepet Fylla.

Dette kjenner jeg meg ikke igjen i, i det hele tatt. Ikke har jeg tenkt slik om de som velger å ikke drikke alkohol heller.

Gammel 08-09-10, 11:12   #206
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt sagt.

Gammel 08-09-10, 11:14   #207
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.....dersom jeg var den eneste i huset som (...) skamløst likte sex.

Ja, DET hadde blitt stusslig, kan jeg tenke meg.

Gammel 08-09-10, 11:18   #208
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville jo bare følt meg utilpass og selvbevisst, dersom jeg var den eneste i huset som drakk vin, koste meg med deilig mat, smuget en røyk bak hushjørnet etter leggetid eller skamløst likte sex.

Jeg ser ikke sammenhengen. Betyr det at man ikke liker alkohol at man ikke liker noen av de andre tingene?

Lastenes sum er konstant sies det, så når jeg verken drikker eller røyker blir det bare mer plass til andre ting.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 11:18   #209
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Madam Mim, ut fra det du skriver virker det jo som du ser på avholdsfolk som verdens mest kjedelige mennesker? Det er forskjell på folk, selv de som ikke drikker alkohol. Jeg vil overhodet ikke betegne meg som kjedelig fordi jeg ikke drikker, selv om jeg ikke er den som maler byen rød hver helg, akkurat. Og de få menneskene jeg kjenner som heller ikke drikker, er også spennende og livsnytende mennesker. Både jeg og de liker alt på lista di (bortsett fra røyk, fysj, og alkohol) og koser oss med det vi liker. Ser man bort fra røyk og alkohol så er vi faktisk ikke så forskjellige altså.

Gammel 08-09-10, 12:01   #210
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg ser ikke sammenhengen. Betyr det at man ikke liker alkohol at man ikke liker noen av de andre tingene?

Lastenes sum er konstant sies det, så når jeg verken drikker eller røyker blir det bare mer plass til andre ting.

:har gjemt whiskyen til Drammen, gleder seg til kvelden:

Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:40   #211
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi får bytte utseende, Iset. Da skjer det titt og ofte at fremmede går ut fra at du ikke drikker alkohol av religiøse grunner.

Jeg liker ikke kaffe og har opplevd å se panikken stige hos vertskapet når jeg takker nei. "Hjelp, hva skal vi servere nå? IIik!"

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 13:23   #212
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikkje til å underslå at både kaffe og vin er sosialsamlande faktorar?

Gammel 08-09-10, 13:27   #213
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jada, det samme er feks. røyk. Men ikke alle liker det og det er vel alle klar over? Jeg skjønner ikke at et vertsskap kan få panikk av at noen plutselig ikke liker kaffe eller te? Sånt må man jo tenke på når man inviterer gjester? Alle liker faktisk ikke kaffe og te.
Faktisk er det litt motsatt problem her i gjengen, for kun EN av oss drikker kaffe (i hvert fall på jevnlig basis) og de fleste av oss kommer ikke engang på å servere det når vi besøker hverandre. Det er rett og slett ingen som tenker over det, for vi drikker ikke kaffe noen av oss. Jeg har kaffeposer og instant kaffe i skuffen som jeg drar frem ved behov, og det er faktisk uhyre sjelden.

Gammel 08-09-10, 13:32   #214
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Det er vel ikkje til å underslå at både kaffe og vin er sosialsamlande faktorar?

Jeg synes dette er en snodig tankegang. Veldig. Spesielt når det gjelder kaffen. Jeg synes faktisk det er litt leit å lese.

Gammel 08-09-10, 13:34   #215
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg synes det er mest leit å lese at man tydeligvis blir sett på som en usosial outsider av andre når man ikke drikker kaffe, te eller alkohol. Jeg blir faktisk irritert.

Gammel 08-09-10, 13:36   #216
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes det er mest leit å lese at man tydeligvis blir sett på som en usosial outsider av andre når man ikke drikker kaffe, te eller alkohol. Jeg blir faktisk irritert.

Jeg fjaser bare når jeg blir sjokkert over manglende kaffedrikking.

Og nei, det er nok ikke så veldig mange som faktisk mener at man er en sosial outsider hvis man ikke nyter noe av det ovennevnte.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 13:37   #217
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

No meinte eg meir i settingen "Ta en kaffi" når nokon kjem innom. Når for eksempel mødre til vennar av ungane er innom er det veldig ok å by på en kaffi. I mitt haud er det lettare enn å by å et glass brus. Mulig det er kulturen her?

Gammel 08-09-10, 13:38   #218
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Eg meiner i alle fall ikkje det. Eg seier berre at det å ta et glass vin sammen eller drikke en kopp kaffi sammen er samlende for meg sjøl og dei eg har rundt meg.

Gammel 08-09-10, 13:39   #219
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at folk får litt panikk av at man sier nei takk til ditt eller datt (kaffe i kaffebesøk eller alkohol på fest) er at man bryter eldgamle gaveutvekslingsritualer som er sosialt lim og en del av en sosial kontrakt for samvær, like gammel som sivilisasjonene selv. Jeg tror ikke alle er bevisste på hvor stor del av vår kultur denne :værsågod, tusen takk"-greien er av vår kultur, men den er stor. Og "værsågod-neitakk"-roter til hele forventning om hva innholdet i relasjonen skal være.

Noen kommer, man byr på det man har, de som kommer skal si ja takk og gjerne ha med noe til vertskapet eller man inviterer tilbake, man har en gjensidighet i relasjonen, man har byttet og deltatt i det samme ritualet.

Når noen sier nei takk, så har de "ødelagt" gjensidigheten i ritualet og setter verten i en vanskelig posisjon, rent kulturelt og tradisjonelt. Den sosiale kontrakten i møte mellom mennesker handler om å kunne gi og kunne motta.

Gammel 08-09-10, 13:40   #220
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

No meinte eg meir i settingen "Ta en kaffi" når nokon kjem innom. Når for eksempel mødre til vennar av ungane er innom er det veldig ok å by på en kaffi. I mitt haud er det lettare enn å by å et glass brus. Mulig det er kulturen her?

Jo da, jeg tror jeg skjønte hva du mente. Jeg tror ikke du mener at jeg er en sosial outsider. Men i konteksten det ble skrevet, så ble det rart for meg.

Emneord
alkohol, avholdsfolk, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:42.