Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Raust utsagn fra Gro Nylander

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-10, 11:07   #81
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Vi har mye å takke GN for. Hun valgte å utdanne seg til lege og jobbe for spedbarn og mødres situasjon (inklusive amming) da hun som ung mor ikke fikk til å amme selv, fordi hun ikke fikk den hjelpen hun trengte. På den tid ble dessuten alle spedbarn tatt fra sin mor rett etter fødselen og plassert på saler, tett i tett. Der lå de og hylte i kor mens mødrene stod utenfor og tittet gjennom et vindu. 10 minutter hver fjerde time fikk de holde barnet og amme det. Nylander valgte å gå inn i helsevesenet og endre det innenfra. Hadde ikke GN og hennes like engasjert seg hadde situasjonen kanskje fortsatt vært slik.

Mim sier ellers det som er å si. Mange i helsevesenet er fortsatt alt for kunnskapsløse når det gjelder amming, eller for preget av personlige holdninger, og urettferdig som verden er, er det Nylander som må ta all kjeften for det.


Sist redigert av ElinM : 07-09-10 kl 13:32.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 12:47   #82
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Vi har mye å takke GN for. Hun valgte å utdanne seg til lege og jobbe for spedbarn og mødres situasjon (inklusive amming) da hun som ung mor ikke fikk til å amme selv, fordi hun ikke fikk den hjelpen hun trengte. På den tid ble dessuten alle spedbarn tatt fra sin mor rett etter fødselen og plassert på saler, tett i tett. Der lå de og hylte i kor mens mødrene stod utenfor og tittet gjennom et vindu. 10 minutter hver tredje time fikk de holde barnet og amme det. Nylander valgte å gå inn i helsevesenet og endre det innenfra. Hadde ikke GN og hennes like engasjert seg hadde situasjonen kanskje fortsatt vært slik.

Mim sier ellers det som er å si. Mange i helsevesenet er fortsatt alt for kunnskapsløse når det gjelder amming, eller for preget av personlige holdninger, og urettferdig som verden er, er det Nylander som må ta all kjeften for det.

Dere har selvsagt rett i det, rasjonelt sett. Jeg blir lett litt irrasjonell i forhold til dette, og koblingen mellom GN og ammepress har nok kommet fordi jeg så ofte ble henvist til hennes bøker og video når jeg slet. Jeg ser den, absolutt.
Jeg syns ikke det var et lurt og fint utsagn likevel. Får håpe hun er blitt feilsitert/overforenklet.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 12:48   #83
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.983
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Jeg fødte første gang på riksen og forventet å få god oppføling og hjelp på ammefronten. De jeg var i kontakt med der var av samme oppfatning som GN, alle har nok melk. Etter at datteren ikke tok igjen fødselsvekten før hun var nærmere 7 uker, og at jeg hadde en helsesøster som var like enig med nylander om at det ikke går an å ha for lite melk fullammet jeg min datter til hun var nesten 4 mnd, og det var 4 mnd med hylgråt fra henne og meg store deler av døgnet. Da jeg sluttet å amme henne og gikk over til mme fikk jeg plutselig en fornøyd og mett unge som ikke så ut som et beinrangel.
Så akkurat den ene uttalelsen ødela praktisk talt hele barseltiden med min første, og da er det i min verden lov å ikke applaudere alt hun sier altså.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 12:59   #84
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Jeg fødte første gang på riksen og forventet å få god oppføling og hjelp på ammefronten. De jeg var i kontakt med der var av samme oppfatning som GN, alle har nok melk.

Før dere kritiserer, bør dere sjekke fakta. Jeg har ganske god kjennskap til Nylander. Hun sier ikke at alle har nok melk. Hun sier at de aller fleste har nok melk ("de aller fleste" betyr faktisk ikke de samme som "alle"). Hun sier videre at enkelte kvinner ikke er i stand til å produsere nok melk uansett hva de gjør. Går man litt nærmere inn i hva hun sier, vil man også se at hun oppgir årsaker til at enkelte kvinner ikke er i stand til å produsere nok melk. Hun sier også at disse kvinnene må selv finne ut selv om de ønsker å delamme for å gi barnet den melken hun har.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 13:04   #85
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Mannen min er jammen snill - han har holdt ut med babyvekt i 8 år han. Men nå skal jeg ta grep, altså. Kanskje jeg burde be om unnskyldning for å ha brukt alt for lang tid?

Nhåååmin. Du er heldig, du.

Jeg er velsignet med en kropp som ikke vil bli overvektig, men mannen har fått litt mage de siste årene. Jeg kunne ikke finne på å kommentere det, raus er jeg. Burde jeg fått premie, kanskje?

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 13:06   #86
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Jeg er enig i at GN har bidratt med mye viktig opp igjennom årene, f.eks. når det gjelder amming og røyking i svangerskapet. Jeg synes likevel det var tullete sagt det som er sitert i HI (i den sammenhengen det sto i artikkelen).

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 13:16   #87
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.514
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Nhåååmin. Du er heldig, du.

Jeg er velsignet med en kropp som ikke vil bli overvektig, men mannen har fått litt mage de siste årene. Jeg kunne ikke finne på å kommentere det, raus er jeg. Burde jeg fått premie, kanskje?

Så absolutt

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 13:16   #88
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.486
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Nylander har desverre en veldig dårlig måte å utrykke seg på skriftlig, i tillegg til å snakke babyspråk med folk. Det gjør at man ganske automatisk får henne i vrangstrupen. Hun er nok den som kan aller mest om amming i Norge, og dette gjør at media kun ringer henne, om de trenger uttalelser når det gjelder amming.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 13:20   #89
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Her er for eksempel et svar jeg fant ved litt tilfeldig googling på Gro Nylander. Jeg syns ikke virker så veldig fanatisk, og hun er jo fullt klar over at det fins folk som virkelig ikke kan amme:

Jeg synes det er bra å amme og at Norge er på verdenstoppen i dette. Har selv ammet begge mine barn. Det jeg har sett flere ganger er at hvis man har prøvd og faktisk ikke får ammet barnet sitt fordi melken forsvinner eller av andre grunner kan man fort føle seg mislykket. Alt fokuset på hvor bra det er å amme og hvor viktig det er kan være medvirkende til at man føler det. Hva synes du om det?
Tonje, Oslo

Gro Nylander: Veldig trist, det er en av grunnen til at jeg jobber for at flest mulig skal få det til. Nå ammer over 90% ved tre måneder, mot rundt 25% en del ti-år tilbake. Desto tristere for dem som ikke får det til. Når alle riktige og gode råd er prøvd må vi bråsnu og understreke at man får fin-fine barn uten en dråpe morsmelk i Norge i dag, og at forskjellene det er snakk om ofte er små. Vel gikk barnet glipp av én fordel, men i den nye filmen viser vi f.eks. mye spennede om hudkontakt og annet som du kan gi barnet ditt like godt selv om ammingen lyktes. Min er faring er at de som føler at de er tatt på alvor og har fått den beste hjelp tar det med fatning at det ikke gikk. Det er verre med alle de som kunne vært hjulpet, men ikke fikk kyndig nok hjelp. Vi arbeider med den saken ved Nasjonalt kompetansesenter for amming, med masse kursing.

....

Der nevner hun også hvordan ammeprosenten har økt. Det er ikke SÅ lenge siden det nesten var uvanlig å amme, og jeg er veldig glad for at den trenden har snudd. Det har bl.a. Gro Nylander bidratt til. Min tidligere svigermor tilhørte generasjonen som hadde fått flaske utlevert på barsel, fordi hun "ikke hadde nok melk". Det var det nok veldig mange som ikke hadde, når melken var forventet å være der fra første time etter fødselen, og de samtidig skulle holde seg strengt til mating hver 4. time eller hva det var. Jeg husker veldig godt hvordan hun stresset når min førstefødte skrek, hun hadde ingen som helst tro på at mine små skrantne pupper kunne inneholde nok mat til at han skulle klare seg. Det var mange kommentarer som "Stakkar, han er sulten ...." og "Stakkar, han er ikke fornøyd. Er du sikker på du ikke vil gi ham litt tillegg?"
Hun ville også gjerne at jeg skulle veie ham før og etter måltidene, det plaget henne virkelig å ikke kunne ha oversikt der.

De fleste spedbarn skriker jo litt, det kan skyldes andre ting enn at de får for lite mat. Sønnen min vokste fort og fint med bare morsmelk, men han hadde urolige perioder særlig om kvelden. Det vet jeg jo nå at babyer som får flaske også ofte kan være. Hadde jeg ikke lest meg til at de aller fleste har nok melk, om økedager og hyppig amming og at man må stole på kroppen sin og ikke bry seg med å måle/pumpe/veie til stadighet, så hadde veien vært kort til å høre på sånne råd og da hadde vel ikke ammingen vart så lenge. Det som ble gjort ganske systematisk i mange år var jo å frata nybakte mødre enhver tro på kroppens evne til å produsere nok mat.

Dette var på åttitallet, og jeg vet ikke om det var Gro Nylander jeg hadde lest noe av, eller hvor det kom fra. Husker ihvertfall at jeg hadde en brosjyre fra ammehjelpen.


Sist redigert av Filifjonka : 07-09-10 kl 13:26.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 13:26   #90
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

GN har gjort en kjempeinnsats for å øke andelen mødre som ammer i Norge og fortjener all honnør for det. At hun kanskje ikke er tidenes pedagog og har gitt en del Flinke Jenter komplekser er jo dumt, men det er en pølse i slaktetiden, spør du meg. Flinke Jenter får nå komplekser og vondt i samvittigheten og skyldfølelsen og stiller høye krav til seg selv uansett hva en lege på Riksen skulle si.

Nå synes jeg du blir litt for lettvint Mim. Jeg er en av de FlinkeJentene som opplevde at virkeligheten for meg ikke var sånn som Gro Nylander hadde beskrevet det. Ja, selvsagt kan man si at det burde jeg ha skjønt av meg selv, men hun har/hadde en veldig høy status og som førstegangsfødende, relativt ung, så tar man sånt på alvor. Budskapet jeg satt igjen med etter å ha lest Mamma for første gang var omtrent at "alle har nok melk, bare de prøver hardt nok, og hvis man ikke klarer å gi morsmelk og ender opp med mme så er det fordi man er enten lat, dum, manglende informert eller begen kombinasjon av disse". En pølse i slaktetida, ja, kanskje. Men et stort personlig traume for meg i mange år. Jeg kan se at GN har gjort mye bra, jeg liker faktisk fortsatt dama ganske bra, men jeg har full forståelse for at mange reagerer slik de gjør, og jeg gjorde det selv i mange år.

Sitatet i HI synes jeg derimot var relativt lite oppsiktsvekkende. Kanskje fordi dette med ekstra svangerskapskilo ikke har vært et traume for meg. Men det er det for andre.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 13:36   #91
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Sitatet i HI viser bare damens sanne ansikt. Det blir alltid en "ekspert" media vender seg til og som påpekt, desverre er det GN i all saker rundt amming. Hun passer jo også utmerket inn i frokost tv-format og intervju i tabloide medier. Og nå sier hun at menn skal gi damer litt slækk for å ha noen ekstra kilo helt opp til 6 mnd etter fødsel, jammen har hun blitt generøs med årene **det er jo for dumt til å kunne tas alvorlig, strengt tatt**

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 13:46   #92
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Enig i hovedbudskapet ditt, Mim, men jeg mistenker at det ble litt for mange pølser i slaktetida i en periode, altså - jeg synes man snakker annerledes om amming nå i forhold til for bare få år siden. Budskapet er mer nyansert, og det kjenner jeg er bra.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:02   #93
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Sitatet i HI viser bare damens sanne ansikt. Det blir alltid en "ekspert" media vender seg til og som påpekt, desverre er det GN i all saker rundt amming. Hun passer jo også utmerket inn i frokost tv-format og intervju i tabloide medier. Og nå sier hun at menn skal gi damer litt slækk for å ha noen ekstra kilo helt opp til 6 mnd etter fødsel, jammen har hun blitt generøs med årene **det er jo for dumt til å kunne tas alvorlig, strengt tatt**

Rolig nå. Ikke i "opptil 6 måneder". I "hvert fall 6 måneder". Det tolker jeg som minst 6 måneder. Uavhengig av om man er enig eller ikke, så blir det jo ikke bedre av å vri på utsagnene heller.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:04   #94
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Rolig nå. Ikke i "opptil 6 måneder". I "hvert fall 6 måneder". Det tolker jeg som minst 6 måneder. Uavhengig av om man er enig eller ikke, så blir det jo ikke bedre av å vri på utsagnene heller.

Vet du, om hun sier opp til 6 mnd eller i hvertall 6 mnd, så håper jeg uansett hun er sitert helt feil. For meg er utsagnet så idiotisk at til og med jeg som ikke kan fordra dama velger å tro at hun må være sitert feil. At en kvinne i hennes stilling kan si noe så idiotisk i år 2010, blir for dumt.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:08   #95
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.281
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Se nå på utgangspunktet, da!

"Det ser ut til at veldig mange kvinner føler et veldig stort press for å bli tynne og lekre med en gang etter fødselen, pga. Heidi Klum og andre kjendiser som står frem i bikini etter en uke, og trener knallhardt fra første stund. De tar seg ikke tid til å ta seg inn, og gir ikke seg selv slækk til å bruke like lang tid på å få kroppen "inn" som den brukte på å legge på seg. Mange opplever også et sterkt press fra partneren om å være fin og flott og sprek med en gang".

Eller noe sånt.

Da er da ikke svaret hennes helt borti natta?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:10   #96
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Feilsitert eller ikke, dårlig formulert eller ikke, jeg klarer bare ikke å hisse meg sånn opp over en oppfordring til raushet. Det er neppe for mye av den slags ute å går, og jeg mistenker at de aller fleste opererer med langt strammere tidsperspektiv enn henne.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:10   #97
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.281
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Eller er det sånn at det er HELT fy for en partner å overhodet bry seg om hvordan kroppen til kjæresten ser ut, eller helsa eller fysikken?

Jeg må si at jeg hadde ment ett og annet om mannen min valgte å ignorere egen helse, sluttet å trene og ble overvektig.

Hvis man opplever at partneren også en god stund etter fødselen er skrekkelig inaktiv og usunn - er det helt forbudt å føle eller mene noe rundt det?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:14   #98
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Se nå på utgangspunktet, da!

"Det ser ut til at veldig mange kvinner føler et veldig stort press for å bli tynne og lekre med en gang etter fødselen, pga. Heidi Klum og andre kjendiser som står frem i bikini etter en uke, og trener knallhardt fra første stund. De tar seg ikke tid til å ta seg inn, og gir ikke seg selv slækk til å bruke like lang tid på å få kroppen "inn" som den brukte på å legge på seg. Mange opplever også et sterkt press fra partneren om å være fin og flott og sprek med en gang".

Eller noe sånt.

Da er da ikke svaret hennes helt borti natta?

Jeg syns enkelte har mistet perspektivet helt her.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:15   #99
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Man bør også ta med i betrakningen alle de som ikke har partnere lik de vi hører om på FP. Jeg vet om fedre som nekter å skifte bærsjebleier på sine egne barn, som ønsker at dama skal være tynnest mulig og som pusher og dominerer forholdet helt - og damene som ønsker og vil være sammen med dem! Jeg synes det er greit at GN snakker til samtlige fødekvinner med menn ...

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:16   #100
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Har dere sett siste Puls, forresten? De tar opp samme problemstilling der. Jeg har bare sett på med et halvt øye, men det så ut til at Nylander var fraværende. I stedet sa Pernille Sørensen mye lurt.

Jeg kjenner for øvrig folk som begynner å trene og ønske seg ned i vekt få uker etter fødsel, og synes det er fint at noen tar opp dette, selv om de uttaler seg klønete. (Jeg står fast ved at det burde være raus mot da. :vil ikke at mannen min skal dele meg ut til andre: )

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no