Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Omskjæring av gutter, dødsrater

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-10, 19:19   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter, dødsrater

Nei, det var absolutt ikke meningen å argumentere for omskjæring (da hadde jeg ikke skrevet at det var helt unødvendige dødsfall), men jeg bare lurte på formuleringene. Ikke noe mer enn det. Jeg er også enig i at dødsfallet kan relateres til omskjæringen ( i likhet med at dødsfallet kan relateres til inngrepet når det er snakk om blindtarmen).

Jeg syns det hadde vært interessant å få vite hvor mange av inngrepene med dødelig utfall var uført på sykehus, og hvor mange av religiøse personer uten legeutdannelse.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 19:21   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønte at du ikke argumenterte for omskjæring, altså, Glitter. Og jeg er enig i at det blir feil å kalle det for "å dø av omskjæring", men det var jo bare min sleivete eksempelformulering, ikke det som står i artikkelen - der står det "omskjæringsrelaterte komplikasjoner".

Gammel 03-09-10, 19:21   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, komplikasjoner som følge av et kirurgisk inngrep skal helt klart knyttes til årsaken til inngrepet.

Ellers: oi.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 19:22   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, det var absolutt ikke meningen å argumentere for omskjæring (da hadde jeg ikke skrevet at det var helt unødvendige dødsfall), men jeg bare lurte på formuleringene. Ikke noe mer enn det. Jeg er også enig i at dødsfallet kan relateres til omskjæringen ( i likhet med at dødsfallet kan relateres til inngrepet når det er snakk om blindtarmen).

Jeg syns det hadde vært interessant å få vite hvor mange av inngrepene med dødelig utfall var uført på sykehus, og hvor mange av religiøse personer uten legeutdannelse.

Man kan i alle fall anta at alle dødsfall som følge av narkosen har skjedd der medisinsk kyndige personer har vært involvert. Ingen andre kan legge spedbarn i narkose.

- No. 4 -
Gammel 03-09-10, 19:23   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og jeg er enig i at det blir feil å kalle det for "å dø av omskjæring", men det var jo bare min sleivete eksempelformulering, ikke det som står i artikkelen - der står det "omskjæringsrelaterte komplikasjoner".

Nettopp. Det var der jeg ble litt forvirret av tror jeg, der jeg leste tråden alt for fort.

Gammel 03-09-10, 19:26   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Man kan i alle fall anta at alle dødsfall som følge av narkosen har skjedd der medisinsk kyndige personer har vært involvert. Ingen andre kan legge spedbarn i narkose.

Men anesthesia er jo ikke bare narkose, er det? Jeg trodde det kunne være bedøvelse også. Uten at jeg vet noe om hvem som kan sette det.

Gammel 03-09-10, 19:28   #27
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hva er det totale fødselstallet?

Det står at disse 117 dødsfallene tilsvarer 9,01 per 100 000 fødsler, så det skulle tilsi at det fødes omtrent 1,3 millioner barn per år. (Eller 1,3 millioner guttebarn, antagelig, siden det er dem det er snakk om her?)

Gammel 03-09-10, 19:32   #28
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det står at disse 117 dødsfallene tilsvarer 9,01 per 100 000 fødsler, så det skulle tilsi at det fødes omtrent 1,3 millioner barn per år. (Eller 1,3 millioner guttebarn, antagelig, siden det er dem det er snakk om her?)

På en befolkning på 250 mill hvorav halvparten er gutter så blir vel det litt lite for å opprettholde befolkningen?

Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 19:41   #29
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

På en befolkning på 250 mill hvorav halvparten er gutter så blir vel det litt lite for å opprettholde befolkningen?

Du sier noe. De har visst lav fødselsrate for tiden - "13.5 births for every 1,000 people last year" (iflg. The Huffington Post), og med 310 millioner innbyggere (iflg. snl.no) skulle det bli nesten 4,2 millioner fødsler. 1,3 høres dermed lite ut selv om det er bare guttene. Ikke vet jeg.

Gammel 03-09-10, 19:48   #30
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fant artikkelen på Internett. Den var interessant lesning. Tallet er altså et anslag da slikt ikke blir godt rapportert; i følge artikkelen er rapportering av dødsårsak for små barn generelt mangelfull.

Men måten de har beregnet på virker ikke urimelig på meg. Det fins også mer solide tall fra en britisk undersøkelse av 90000 omskjæringer på 1940-tallet og dødsraten de kom til ville ha tilsvart 230 døde gutter per år i USA i dag, tallet på 117 tilsier altså omtrent en halvering som følge av bedre teknikk, oppfølging og medisin. Denne undersøkelsen baserer seg på tall fra omskjæringer foretatt på sykehus og har som ett av de grunnleggende premissene at 40% flere gutter enn jenter dør mens de enda er på sykehuset (2 dager) av den typen komplikasjoner som assosieres med omskjæring. De har så ekstrapolert ut fra registrert dødsårsak for spedbarn etter at de forlater sykehuset.

Ben "lost boys …" Murphy

Sist redigert av Benmurphy : 03-09-10 kl 19:58. Årsak: Blandet sammen absolutte tall og tall per 100000. Nå korrigert.
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 19:54   #31
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ah. 9,01 av 100 000 er sannsynligvis andelen omskårne gutter som dør som følge av dette, ikke andelen fødte gutter som dør av omskjæringskomplikasjoner. I så fall tyder tallene på at det er 1,3 millioner gutter som omskjæres i USA på et år (ikke at det er så mange gutter som blir født hvert år).

Gammel 03-09-10, 19:59   #32
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke alle gutter som blir omskåret da, så tallene er egentlig verre enn de høres ut, eller?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 20:05   #33
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det er jo ikke alle gutter som blir omskåret da, så tallene er egentlig verre enn de høres ut, eller?

Ja, jeg skjønte etter hvert at 9,01 av 100 000 var andelen omskårne guttebabyer som dør, ikke andelen av alle guttebarn.

Det er ganske mange gutter som blir omskåret, men tallene er visst på vei nedover. Jeg fant nettsidene til en organisasjon som er motstander av omskjæring, og ifølge deres statistikk var det omtrent 85 % som ble omskåret rundt 1980, og ca. 63 % i 1997.

Gammel 03-09-10, 20:09   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er jo en veldig flott nedgang! Håper andelen har fortsatt å falle.

Gammel 03-09-10, 20:13   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men anesthesia er jo ikke bare narkose, er det? Jeg trodde det kunne være bedøvelse også. Uten at jeg vet noe om hvem som kan sette det.

Jo, det kan vel det. Jeg ville i tilfelle kalt det local anasthesia, og jeg synes det er veldig rart hvis mange får livstruende allergiske reaksjoner på lokalbedøvelse. Men det kan sikkert.

- No. 4 -
Gammel 03-09-10, 20:14   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

g jeg synes det er veldig rart hvis mange får livstruende allergiske reaksjoner på lokalbedøvelse.

Ja, det har du sikkert rett i.

Gammel 03-09-10, 20:27   #37
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Må jo tenke på at dette er nyfødte babyer. Nyfødte babyer tåler vel ikke oprasjoner like godt som store barn/voksne.

Så at de dør av bedøvelse/narkose kan jo ha sammenheng med alderen på barna. En del av de er vel 8 dager gammel?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 21:34   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av BM

40% flere gutter enn jenter dør mens de enda er på sykehuset (2 dager) av den typen komplikasjoner som assosieres med omskjæring.

Håkkei.

Det var vel ca det tallet der som fikk meg til å våkne kjenner jeg.

Jeg er herved beveget fra å mene at omskjæring er noe voksne kan gjøre på seg selv etter at de er store nok til å ha funnet ut at det å skjære seg i kjønnsorganene ikke er noe problem - etter at de har funnet ut av hva samme organer er til - til å mene at i amerikansk stil så burde kjønnslemlestelse av guttebarn straffes ala drapsforsøk.

YUK!

Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 21:37   #39
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Og hvis vi ser utenfor vår lille snevre europeiske nesetipp så er det nå overveldende vitenskapelige bevis på hvordan male circumsision forhindrer spredining av HIV. Det stod mye om dette i Lancet i vår men finner ikke på nett. Men nå har det jo aldri vært slik at vi i denne delen av verden har tatt HIV/AIDS epedimien i Afrika noe særlig innover oss men det er veldig bra at så mange menn i disse landene er omskjært. Jeg prøver også å finne BBC World hardtalk program på nett som var om nettopp dette også for ikke lenge siden men finner ikke. Men den som googler finner ...

Unasett, omskjæring av menn blir en liten bagatell i den del av verden der HIV/AIDS river samfunn og land i filler (som Zambia der det vokser opp en hel generasjon uten foreldre)

Kunne ønske jeg hadde tid å skrive mer for jeg har sett døden av AIDS i Afrika på nært hold og blir bare forbanna når vi sitter her oppe på vår høye hest og synser med tall som blir patetiske i den store globale sammenhengen. AIDS = DEATH på en masseskala uten sidestykke.

Som sagt, finn på Lancet og andre europeiske vitenskaplige nettsteder, har ikke tid til å google dem opp i kveld.
http://www.scientificamerican.com/ar...ision-and-aids

Sist redigert av Lisa : 03-09-10 kl 21:56.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 21:45   #40
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Omskjæring forebygger HIV
http://www.forskning.no/artikler/2009/april/218898

Emneord
omskjæring

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.