|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Glamorøs
|
Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterNei, det var absolutt ikke meningen å argumentere for omskjæring (da hadde jeg ikke skrevet at det var helt unødvendige dødsfall), men jeg bare lurte på formuleringene. Ikke noe mer enn det. Jeg er også enig i at dødsfallet kan relateres til omskjæringen ( i likhet med at dødsfallet kan relateres til inngrepet når det er snakk om blindtarmen).
|
|
|
#22 |
|
flisespikker
|
Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterJeg skjønte at du ikke argumenterte for omskjæring, altså, Glitter.
|
|
|
#23 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterJa, komplikasjoner som følge av et kirurgisk inngrep skal helt klart knyttes til årsaken til inngrepet.
|
|
|
#24 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Omskjæring av gutter, dødsrater
Man kan i alle fall anta at alle dødsfall som følge av narkosen har skjedd der medisinsk kyndige personer har vært involvert. Ingen andre kan legge spedbarn i narkose.
|
|
|
#25 |
|
Glamorøs
|
Nettopp. Det var der jeg ble litt forvirret av tror jeg, der jeg leste tråden alt for fort.
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
Men anesthesia er jo ikke bare narkose, er det? Jeg trodde det kunne være bedøvelse også. Uten at jeg vet noe om hvem som kan sette det.
|
|
|
#27 |
|
flisespikker
|
Det står at disse 117 dødsfallene tilsvarer 9,01 per 100 000 fødsler, så det skulle tilsi at det fødes omtrent 1,3 millioner barn per år. (Eller 1,3 millioner guttebarn, antagelig, siden det er dem det er snakk om her?)
|
|
|
#28 |
|
Passiv
|
På en befolkning på 250 mill hvorav halvparten er gutter så blir vel det litt lite for å opprettholde befolkningen? |
|
|
|
#29 |
|
flisespikker
|
Du sier noe. De har visst lav fødselsrate for tiden - "13.5 births for every 1,000 people last year" (iflg. The Huffington Post), og med 310 millioner innbyggere (iflg. snl.no) skulle det bli nesten 4,2 millioner fødsler. 1,3 høres dermed lite ut selv om det er bare guttene. Ikke vet jeg.
|
|
|
#30 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterJeg fant artikkelen på Internett. Den var interessant lesning. Tallet er altså et anslag da slikt ikke blir godt rapportert; i følge artikkelen er rapportering av dødsårsak for små barn generelt mangelfull. Sist redigert av Benmurphy : 03-09-10 kl 19:58. Årsak: Blandet sammen absolutte tall og tall per 100000. Nå korrigert. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
flisespikker
|
Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterAh. 9,01 av 100 000 er sannsynligvis andelen omskårne gutter som dør som følge av dette, ikke andelen fødte gutter som dør av omskjæringskomplikasjoner. I så fall tyder tallene på at det er 1,3 millioner gutter som omskjæres i USA på et år (ikke at det er så mange gutter som blir født hvert år).
|
|
|
#33 |
|
flisespikker
|
Ja, jeg skjønte etter hvert at 9,01 av 100 000 var andelen omskårne guttebabyer som dør, ikke andelen av alle guttebarn.
|
|
|
#35 |
|
Prettiest mess ever seen
|
|
|
|
#37 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterMå jo tenke på at dette er nyfødte babyer. Nyfødte babyer tåler vel ikke oprasjoner like godt som store barn/voksne. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Passiv
|
Håkkei. |
|
|
|
#39 |
|
anglofil
Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterOg hvis vi ser utenfor vår lille snevre europeiske nesetipp så er det nå overveldende vitenskapelige bevis på hvordan male circumsision forhindrer spredining av HIV. Det stod mye om dette i Lancet i vår men finner ikke på nett. Men nå har det jo aldri vært slik at vi i denne delen av verden har tatt HIV/AIDS epedimien i Afrika noe særlig innover oss men det er veldig bra at så mange menn i disse landene er omskjært. Jeg prøver også å finne BBC World hardtalk program på nett som var om nettopp dette også for ikke lenge siden men finner ikke. Men den som googler finner ...
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 03-09-10 kl 21:56. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
anglofil
Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterOmskjæring forebygger HIV
|