|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?
Det var veldig godt sagt!
|
|
|
#142 |
|
guru advisor
|
Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?Jeg ser ikke på meg selv som særlig prippen heller, men jeg ville ikke likt at noen i vår barnehage brukte snus mens de var sammen med ungene. Virkelig ikke. Barnehagen er et pedagogisk tilbud. Jeg håper at de som er på jobb gjør en innsats når de er tilstede, og det innebærer å snakke ordentlig. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?Jeg ønsker ikke å skjerme barna mine fra alle livets realiteter og det inkluderer om en barnehageansatt snuser. De kan fint lære at enkelte ting er dumt og helsefarlig selv om de ser folk rundt om i samfunnet vi lever i gjør det.
|
|
|
#144 |
|
saftig
|
Jeg tenker at rusmidler havner i en egen kategori.
Veldig veldig viktig poeng.
Det trenger de ikke å gjøre. De ansatte i barnehagen er likevel rollemodeller ettersom de er voksne mennesker som har oppdrageransvar for barna daglig.
|
|
|
#145 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?Man har forskjellig grenser; snusbruk hos en barnehageansatt hadde jeg ikke reagert på, sms hos legen? Nja, nei, hun må ofte ta en hastetelefon og jeg venter. Psykologen, flyvertinnen og sykepleieren skjøtter jo ikke jobben sin i gitt eksempel i det hele tatt, men skulker ved å bedrive tiden med annet, så det er så klart ikke greit. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?Hver gang jeg tenker på snus, ser jeg bare for meg han der Svinesund-fyren fra Big Brother. Han med kinnskjegget.
|
|
|
#147 |
|
Nek er allrighte dyr
Det er mange rollemodeller rundt omkring, men uansett er det en del av livet at folk gjør ting de ikke burde gjøre. Skal de skjermes for å se at onkel Kåre er alkoholiker, at kusine Beate røyker og at bestefar banner? Ikke en absolutt greie for min del. Det finnes foreldre som røyker og snuser også, det er dumt, men også en del av livet. De kan heller gjøre seg disse erfaringene, man kan snakke, forklare og diskutere for å prente inn sitt syn og verdier.
|
|
|
#148 |
|
Elsker gamlis- godis
Man kan fint lytte mens man spiser Big Mac, flyvertinnen kan ta seg en pause ute blant passasjerene, sykepleiere har lov å hvile seg/sette seg ned om det er rolig, så hvorfor ikke slenge beina oppi sofaen, det er jo så deilig. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Kakemonster
|
Forskjellen ligger jo i at det skjer når man er på jobb - mens man jobber. Om onkel Kåre drikker i arbeidstiden så er det et problem. Om kusine Beate jobber i barnehage, og tar seg en blås mens hun skifter bleie så er ikke det greit. Det betyr ikke at de ikke kan drikke eller røyke ellers, til andre tider, på andre steder.
|
|
|
|
#150 |
|
Nek er allrighte dyr
Nå er det jo et problem hvis man er beruset på jobb, uansett hva slags jobb, og røykeloven forbyr å røyke inne mens man skifter bleie. Snus kan man gjøre rimelig usynlig (med liten pose) og plager ingen. Jeg synes det er så mange andre ting her i verden man kan reagere og klage på. Jeg får "snerpevibber" av dette her.
|
|
|
#151 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?Hvis snus lukter kvalmende og sterkt (noe det ofte gjør) så er det jo et problem i og med at barnehageansatte ofte er i nærkontakt med barna, de sitter på fanget, koser osv. Jada det er mye som lukter vondt (svette osv), men jeg synes man kan unngå å stinke av rusmiddelgreier på jobb. Nei fysj, jeg får helt vemmelser og er glad ingen snuser i min gutts barnehage. Foreløpig, i hvert fall.
|
|
|
#152 |
|
Erfaren nok
|
Det er alltid noe annet man kan reagere på i stedet. Dette er ikke kampsak nr 1 for meg. Jeg luftet spm fordi jeg kjente at det føltes litt ugreit å bli møtt av en ansatt med ei giga snusleppe daglig når jeg hentet barna. Men det er ikke sånn at jeg tar ut barna fra barnehagen liksom.
|
|
|
#153 |
|
Guardian of the galaxy
|
Jeg er ikke enig, men dette er en slik kommentar som ganske effektivt stopper min lyst, eller mulig evne, til å diskutere dette med deg, så da dropper jeg det.
|
|
|
#154 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?Apple sa det. Det er ikke alt som passer seg. Dersom barnehageansatte hadde gått rundt og spist godteri dagen lang, med en halvliter brus på lomma og en pris under leppa, hadde jeg blitt rimelig oppgitt. Det passer seg ikke. På samme måte som det heller ikke passer seg i en del andre jobbsammenhenger. Jeg kunne gjort det på mitt eget kontor, jeg kunne gjort det i et internt, uformelt møte, men jeg hadde ikke slengt opp en pose tyrkisk pepper og en halvliter cola i et formelt jobbmøte med eksterne folk. Jeg synes det er innlysende. For øvrig synes jeg eksemplet med flyvertinner som spiller DS i ledige flyseter var kostelig. Og to the point |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?Snus lukter- definitivt! Kjenner man ikke det, har man brukt det for lenge. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Sliter med tastaturet
Jeg er enig i at det lukter, men synes sånn sett det er irrelevant for debatten. Det er mye som lukter. Folk, svette, tåfis ... mye man kan finne i en barnehage. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Halloen!
Jada, klart det, men dette kom som et svar på argumentet om at det ikke plager andre. Jeg er for øvrig helt enig med den/de som snakket om å skille jobb og privatliv. Noen ting er bare ikke OK å gjøre på jobb, og jeg synes det er ganske rart å i det hele tatt diskutere om de voksne i barnehagen er rollemodeller for barna eller ikke. Mine barn har gått i flere forskjellige barnehager og det har alltid vært en eller flere personer de har sett veldig opp til der, og snakker mye om hjemme. Det hadde absolutt ikke vært likegyldig om disse personene hadde snust. Den ene gjorde riktig nok det, men da var minstemann så liten (småbarnsavdeling) at jeg ikke tror han fikk det med seg. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Guardian of the galaxy
|
Jeg har forsøkt å putte en snus i overleppa én gang som 14-åring, så jeg føler kanskje ikke at bruken min er overdreven
|
|
|
#159 |
|
sporadisk
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så du ville syns det var greit om en ansatt røykte foran barnet? Eller spiste sjokolade foran barnet?
|
|
|
#160 |
|
Halloen!
Jeg har mange kolleger som snuser, og det plager meg mindre enn kolleger som fiser eller lukter svette, det er sant. |
|
|
|
![]() |
|
|