Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)
Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.
Jeg sier ikke at hva moren har gjort er riktig, men jeg synes at det blir veldig feil for å skulle ta to 7 måneder gamle babyer bort fra den eneste omsorgspersonen de har. Denne situasjonen blir ikke riktig uansett, men blir det bedre av å ta dem bort fra den de kjenner som mor, plassere de hos noen andre, evt. på institusjon, i påvente av adopsjon?
Ja, det blir det. Mange, mange indiske barn lever i barnehjem i månedsvis i påvente av å bli hentet av adopsjonsforeldre, og det går bra med de fleste. Og nesten et hvilket som helst alternativ (som ikke omfatter mishandling eller omsorgssvikt for ungene) er bedre enn et alternativ som åpner for lovlig handel med ufødte barn.
Jeg vet at det er skrekkelig vanskelig å være ufrivillig barnløs, men selv foreldre som står midt i en adopsjonsprosess (kanskje spesielt de, når jeg tenker meg om) hevder knallhardt at det er bra at reglene er så strenge som de er.
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Jo. Men vi har surrogatmødre i Norge også. Jeg kjenner litt til en. Det er ikke pengene som er motivasjonen for at hun har gjort dette. Så det finnes damer som altså gjør dette rett og slett for å gi noen et barn. Vi bør jo ikke tenke at det er ok i Norge, men ikke i India sånn automatisk?
Det er ikke lov til å være så naiv at man tror indiske damer velger en rolle som surrogatmor for vestlige foreldre fordi de gjør det av sitt hjertes godhet. At en norsk dame gjør en slik (venne)tjeneste for noen er ikke i nærheten av å kunne sammenlignes, for hun er ikke økonomisk avhengig av å gjøre det. (Jeg tror ikke egentlig at du er så naiv, altså.)
For meg blir det litt som å si at det er dumt å fordømme folk som reiser til Thailand på sexreise, når mange norske kvinner har ONS helt aldeles frivillig.
|