|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort? | |||
For |
![]() ![]() ![]() ![]() |
50 | 35,21% |
Mot uansett |
11 | 7,75% |
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte |
5 | 3,52% |
For så lenge det blir utført innen uke 12 |
65 | 45,77% |
For så lenge det blir utført innen uke 9 |
11 | 7,75% |
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#402 |
Leser
|
![]() Sv: AbortSitron, Polyanna:
![]() |
#404 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: AbortKopiert fra Lommelegen:
![]() |
#405 |
Leser
|
![]() Sv: Abort
Jeg sier ikke at man ikke kan bli steril etter en abort. Jeg klager bare på at jeg mener da at steriliteten ikke skyldes selve abortinngrepet, men komplikasjonene etter.
![]() |
#406 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: AbortSterilitet etter legale aborter er vel uansett småtteri i forhold til etter illegale aborter, btw...
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 12-02-07 kl 23:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#407 |
Yes, we can!!
|
Effekten er vel dog den samme, ikke?
![]() |
#408 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: AbortLovlig og trygg abort gir bedre helse
![]() |
#409 |
Leser
|
Ja. Er man steril så er man steril. Jeg vil dog tro at hvis man vet grunnen til steriliteten vil det være enklere å berolige seg selv hvis man lurer på om en abort er grunnen til barnløshet? Det kan jo være verd noe det også.
![]() |
#410 |
godt brukt
|
Sist redigert av Mandarin : 12-02-07 kl 22:21. Årsak: la til siste setning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#411 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Vil det gjelde utskrapninger også da? Har du hørt noe om det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#412 |
Yes, we can!!
|
Beklager, nei.
![]() |
#413 |
Peppy!
|
Et sidespor, men føler for å kommentere. Det er visse komplikasjoner ved selve utskrapningen som kan ødelegge kvinnens evne til å bære frem barn senere. Livmorhalsen kan bli skadet ved utblokkingen. Det er den komplikasjonen jeg kjenner til. Men har vel også lest at infeksjonsfare etter selve inngrepet kan medføre sterilitet. Som andre her har nevnt er det dog ikke stor sannsynlighet for at dette blir utfallet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#414 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Ja.
90 - 96 - 00 Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in. Sist redigert av allium : 12-02-07 kl 23:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#415 |
Kidding, right?
|
Nei. Det første avsnittet handler om at det etter aborter ikke alltid blir undersøk at det forelå reell graviditet, og ikke en sjelden krefttilstand i morkakevev som kjemisk kan oppføre seg som et svangerskap ("trophoblastic neoplasia" heter på norsk "Blæremola") - og hvordan denne tilstanden var forbundet med økt risiko under/etter inngrepet; de konkluderer med at alle abortprodukter må undersøkes.
![]() |
![]() |
#416 |
Bør lage seg en tittel selv
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#417 |
Pauset
|
![]() Sv: AbortJeg svarte "Ja til abort før 9. svangerskapsuke". |
![]() |
![]() |
![]() |
#418 |
Leser
|
I Norge er det ikke lov til å utføre aborter når man mener at barnet er levedyktige utenfor livmoren. Det er selvfølgelig et greit standpunkt du har, men i henhold til argumentasjonen din kan du like gjerne være for abort opp til uke 12, som til uke 9.
Jeg også mener at en abort går over til å bli et drap ettersom barnet vokser. De historene som er om "abort" i Kina feks er jo helt groteske. Der regnes det som abort bare barnet er inne i mors liv og "abort" kan utføres helt frem til fødsel. (Nå må man jo ta med at Kina har en helt spesielle historie i forhold til dette med antall barn og statlig inngripen.)
![]() |
#419 |
Pauset
|
Et foster på 12 uker er så godt som ferdig utviklet. Men det kan ikke klare seg utenfor en livmor såklart. Derfor klarer jeg ikke helt å forsvare abort så sent som i 12. uke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#420 |
er grønn og fin.
|
I en annen diskusjon her inne kommer det fram at før uke 22 vil ikke barnet kunne overleve utenfor morens livmor pga lungene ikke er utviklet.
![]() |
Emneord |
klassiker |
|
|