Sv: Denne er jeg spent på jussen i
Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.
Smilefjes, hvor får man hentet ut statestikk for for dette?
Jeg har ikke statistikk. Jeg har de eksemplene jeg har greid å finne selv samt at jeg har spurt og fått hjelp til å undersøke hos mitt lokale krisesenter. Jeg ønsket å finne ut hva som skjer med de ungene som utsettes for vold eller overgrep under samvær hvor den med den daglige omsorgen ikke greier å hamle opp med det alene. Jeg fant ett tilfelle hvor barnevernet undersøkte og endte med å hjelpe mor. Ikke avgjørende hjelp, men de stilte som vitne for henne i retten og bekreftet at de mente hun gjorde rett i å stanse samværet. Alt utover dette måtte hun ordne selv - og også der truet de med omsorgsovertagelse.
Ellers har jeg snakket med barneombudet som sa at det finnes barnevernskontorer noen få steder som forsøker å støtte en forelder som opplever at barn utsettes for overgrep el under samvær, men i hovedsak følger de instruksen.
På bakgrunn av dette mener jeg å ha et grunnlag for å uttale meg - til tross for at jeg mangler statistikk.
Jeg tror ikke man finner en brukbar statistikk heller - ut fra tilbakemelding fra krisesenter som sier at de fleste mødre ender med å sende ungene til samvær - trøste når de kommer hjem og holde det hele skjult fordi de blir redd barnevernet også.
|