Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikker
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Når lærer man om n, egentlig? Rigtignok var jeg ofte fysisk, og enda oftere psykisk, fraværende i mattetimene, men jeg synes det er rart at jeg aldri har hørt om det.
Men n er jo ikke noe - det er ikke egentlig noe å "lære". Det er bare en stand-in for "ett eller annet tall". Når man skal finne et tall man ikke kjenner, er det vanlig å kalle dette tallet for x (selv om en hvilken som helst bokstav kunne fungert i stedet). Det er bare sedvane som gjør at man bruker x (og y og z, typisk, for det andre og det tredje ukjente tallet). I en del andre sammenhenger er det vanlig å bruke n om et fastlagt, men vilkårlig, helt tall. (Har man to separate slike tall man vil snakke om, kaller man dem typisk n og m.) Særlig i statistikk, kanskje. Men det er ikke sånn at lærer/foreleser en eller annen dag sier at "i dag skal vi lære om n" - det er bare sånn at man vanligvis bruker bokstaven n som, tja, skrivemåte for "ett eller annet helt tall". For eksempel kan man definere det matematiske begrepet "fakultet" slik: "n fakultet, skrevet n!, er produktet av de n første tallene". Man kunne selvsagt like gjerne forklart det slik at "x fakultet er lik produktet av de x første tallene", men siden x vanligvis brukes om en ukjent størrelse i en ligning, og siden det dessuten ikke er noen sedvane at x trenger å være et helt tall, så gjør man typisk ikke det. (Tilsvarende er det sedvane å kalle en generell funksjon for f (og har man flere funksjoner, kaller man den andre g og den tredje h), men det er ikke sånn at n, eller x, eller f, strengt tatt betyr noe i seg selv.)
Jeg husker ikke helt på hvilket trinn vi lærte de ulike tingene lenger, men er i alle fall ganske sikker på at vi brukte n når vi lærte om rekker og følger på videregående - at vi snakket om det n-te tallet i rekken, og denslags ting, eller at vi summerte de n første leddene i en rekke og nummererte ting fra 0 til n og sånt.
(Har jeg sporet av nok nå, mon tro? )
Sist redigert av Skilpadda : 21-08-10 kl 18:36.
|