|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort? | |||
For |
![]() ![]() ![]() ![]() |
50 | 35,21% |
Mot uansett |
11 | 7,75% |
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte |
5 | 3,52% |
For så lenge det blir utført innen uke 12 |
65 | 45,77% |
For så lenge det blir utført innen uke 9 |
11 | 7,75% |
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#381 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Abort
Ja, det er sant. Bedre å drepe dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#382 |
godt brukt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#383 |
Fola Blakken
|
Hvem mener du skal ønske? Blivende adoptivforeldre som ønsker barn,eller biologiske mødre som skal ønske å adoptere vekk et barn?
![]() |
![]() |
#385 |
Fola Blakken
|
Men hva mener du er alternativet til at kvinnen bestemmer?
![]() |
![]() |
#387 |
Fola Blakken
|
Javel.
![]() |
![]() |
#388 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jepp. Og grunnen til at jeg reagerer på argumentet "bestemme over sin egen kropp" er jo at fosteret da blir redusert til ingenting, til en kroppsdel, en negl. Men det er vel sånn de som er for fri abort ser på fosteret, for ingen kan vel være for fri abort om de ser på fosteret som noe som har verdi før uke 12-16. Men jeg grøsser allikevel over utsagnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#389 |
Ringskrømt
|
Les tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#390 |
Tåler regn
|
![]() Sv: AbortNå klarer jeg ikke å holde fingrene vekk fra tastaturet lenger. Jeg mener at enhver kan endre mening etter hvilken livssituason man er i. Her er et eks hentet fra mitt eget liv: |
![]() |
![]() |
![]() |
#391 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: AbortTakk for at du så det, Skilpadda.
Det skulle stå "ABORTER", ikke prevensjon!
![]() |
#392 |
Epikur
|
![]() Sv: Aborthttp://www.kampdager.no/arkiv/abort/..._nylander.html
![]() |
#393 |
godt brukt
|
Takk for at du sier det jeg ikke får frem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#394 |
Ringskrømt
|
Jeg kan også lime inn linker om aborterte fostre og fosterutvikling, men hva hjelper det. Jeg synes ikke det er nødvendig å gå til det ekstreme, noe jeg synes du gjør "andre veien". Det høres ut som du prøver å redde meg fra mitt syn eller at jeg på noen måte ikke er klar over alle aspektene ved mitt syn. Mitt standpunkt er i aller høyeste grad gjennomtenkt, Mim. |
![]() |
![]() |
![]() |
#395 |
Epikur
|
Bare hyggelig.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 12-02-07 kl 20:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#396 |
kamerat
|
![]() Sv: AbortJeg mener fullt og fast at det ikke går an å tvinge kvinner til å få barn de ikke vil ha. Altså bokstavelig talt, det er fysisk umulig. De kommer til å ta aborter uansett. Man kan forby og kriminalisere aborter, og jeg forstår at totale abortmotstandere ønsker dette. Men det vil ha forferdelige konsekvenser. Et forbud vil kanskje minske det reelle antallet aborter bittelitt. Men det vil helt sikkert øke antallet kvinner med store underlivsskader, antallet kvinner som dør under svært tvilsomme abortinngrep, antallet kvinner som blir sittende igjen i destruktive forhold, antallet barn med alvorlige skader pga. mislykkede hjemmeaborter og sikkert noen andre hyggelige tall også. Og det vil garantert øke selvmordsraten.
![]() |
#397 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: AbortSå lenge det er mennesker, og ikke roboter uten følelser som har sex på denne planeten, så vil det nødvendigvis alltid være en god del som har ubeskyttet sex i anfall av overveldende følelser, forelskelse, kåthet, ubetenksomhet og i situasjoner der noen ikke tør si nei pga manglende prevensjon. Eller de som er så unge og/eller umodne at de ikke klarer å dra fram kondom eller ikke har våget å kjøpe. Det vil alltid være de som voldtas og blir gravide, de som lever i uholdbare samliv der barn ikke passer inn i situasjonen, de som er deprimerte og trenger å komme seg ut av det uten en graviditet og barn som nødvendigvis vil gjøre det mye vanskeligere og/eller at de ikke kommer seg ut av det og ikke klarer å ta seg av barnet og evnt andre barn som allerede er der. Det er folk i livssituasjoner der det ville bli svært vanskelig å gjennomføre svangerskap og deretter ta seg av et barn. Det er de som kun er altfor unge og ikke er ressursterke nok til å ta godt nok vare på et barn, det er de som rett og slett er så unge at de ikke er skikket til å ta seg av et barn. Det er de som er narkomane, alkoholikere, lettere mentalt tilbakestående(mulig psykisk utviklingshemmet er mer korrekt), for egoistiske etc etc etc.
![]() |
#398 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() Sv: AbortJeg var nok mer liberal i forhold til abort før jeg fikk barn enn jeg er idag som mamma selv. Jeg rakk å tenke mye over dette i de tre ukene fra da vi fikk vite på ordinær UL at den ene tvillingen hadde en alvorlig hjertefeil og frem til svaret på fostervannsprøven forelå. Innerst inne kunne jeg godt tenke meg å forby abort helt (utenom i de tilfeller der mors liv står i fare, eller der fosteret uten tvil ikke vil kunne leve utenfor livmora), men jeg innser jo at aborter dessverre mest sannsynlig vil bli foretatt uansett, legalt eller illegalt. Så under tvil krysset jeg av for at jeg er for abort, men at dette fortrinnsvis utføres før uke 9. Dette for å vise at jeg ønsker at aborter i så fall blir foretatt så tidlig som overhodet mulig, og jeg er ihvertfall ikke for at grensene flyttes ytterligere fremover. 12 uker er jo tross alt den grensa som (planlagte) gravide higer etter, fordi passering av denne statistisk sett betyr at fosteret har vist seg levedyktig og at (spontan-)abortfaren reduseres betraktelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#399 |
Leser
|
Er du 100% sikker på et sterilitet er en mulig bivirkning av abort?
![]() |
#400 |
Yes, we can!!
|
Jeg har lest det flere ganger, hørt gynekologer si det, og fastlegen min. Vet ikke om det kvalifiserer til "100%". Jeg aner heller ikke hvor vanlig det er.
![]() |
Emneord |
klassiker |
|
|