Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?
Jeg synes det å ta barna ut av skolen bør være noe man bare gjør i unntakstilfeller. Hva unntakstilfellene kan være, og hva jeg synes er gode nok grunner, vil vel variere blant annet med hvor viktig undervisningen akkurat i den perioden er for det aktuelle barnet. Jeg synes det er greit å be barnet fritt til f.eks. begravelser eller bryllup i nær familie, og så synes jeg det kan være "forsvarlig" i tilfeller som helt spesielle reisemuligheter som bare dukker opp en sjelden gang iblant, eller kanskje til og med den ene "Sydenturen" som en familie tar seg råd til - og så er det forskjell på "den siste dagen før ferien" og "to uker fast hver vinter". Men jeg synes ikke det bør være noe man tar lett på i noe tilfelle, eller at man nærmest skal regne disse ti dagene som fridager man har rett på. Og så synes jeg, om det er snakk om mer enn et par dager, at man bør snakke med læreren på forhånd og evt. avtale læringsmål eller oppgaver eleven kan jobbe med på forhånd eller underveis - jeg synes ikke det å si fra tre dager før avreise, som apan nevner, er greit. (Og det er primært av "arbeidsmoral"-grunner at jeg mener det - jeg synes ikke det er OK å gi inntrykk av at man bare kan ta seg fri fra skolen når som helst man får lyst til å ha litt ferie.)