Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort?
For 50 35,21%
Mot uansett 11 7,75%
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte 5 3,52%
For så lenge det blir utført innen uke 12 65 45,77%
For så lenge det blir utført innen uke 9 11 7,75%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-07, 12:04   #321
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Ok, da sa hun fra SSB feil til oss, på seminaret jeg var på for en liten tid siden. Hun mente fødselstallene isolert, for innvandrere, er på nivå med norske, bortsett fra om man tar med alle barn, også de født utenfor Norge, fordi det da øker litt, spesielt for personer fra Asia, Afrika og Latin-Amerika.

Det spørs jo om man tar med andregenerasjonsinnvandrere med i den bolken, for de har jo fruktbarhetsmønster som mer ligner det etnisk norske, kanskje hun mente dem også.

Uansett: sånn i klinisk erfaring så er svært mange av de kvinnene som tar mange aborter ikke-vestlige, så dersom man skal få ned aborttallene bør man også tenke på virkemidler for denne gruppen.

Gammel 12-02-07, 12:10   #322
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det noen statistikk som skiller mellom de som tar abort på grunn av medisinske årsaker, om jeg kan kalle det det, og ikke?
*nysgjerrig*

Det er jo, i hvert fall ut fra mitt ståsted, forskjell på dem som tar abort på grunn av enten faren for mors liv, eller kromoson/gen-feil på foster, og de som tar abort fordi barnet er uønsket.
(Jeg kunne sikkert formulert meg bedre, men det fikk jeg bare ikke til ... )

Gammel 12-02-07, 12:15   #323
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Det spørs jo om man tar med andregenerasjonsinnvandrere med i den bolken, for de har jo fruktbarhetsmønster som mer ligner det etnisk norske, kanskje hun mente dem også.

Uansett: sånn i klinisk erfaring så er svært mange av de kvinnene som tar mange aborter ikke-vestlige, så dersom man skal få ned aborttallene bør man også tenke på virkemidler for denne gruppen.

Ja, det leste man jo for noen år siden, at det var mye aborter blandt ikke-vestlige kvinner, både gifte og ugifte, mens nå var det norske kvinner fokuset sto på, og at det var så masse aborter blandt norske studenter bla.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 12:30   #324
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har i hele min ungdomstid og frem til jeg ble gravid med nummer to vært i mot abort. Men under mitt andre svangerskap endret mine holdninger seg, og jeg er nå for abort, og jeg er jammen ikke sikker på hvor sent den grensen skal være heller. Jeg mener man har jo et ansvar for å ta vare på de barna man allerede har født. Og jeg må si meg enig med Bekkemellem, at om jeg hadde blitt gravid, og sent i svangerskapet fått vite at fosteret hadde misdannelser, og ville kreve mye oppfølging så hadde jeg nok søkt om en senabort.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 12:36   #325
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg har i hele min ungdomstid og frem til jeg ble gravid med nummer to vært i mot abort. Men under mitt andre svangerskap endret mine holdninger seg, og jeg er nå for abort, og jeg er jammen ikke sikker på hvor sent den grensen skal være heller.

Jeg var helt motsatt. Jeg var for abort før jeg ble gravid og forstod hva et foster egentlig var, før jeg leste om fosterets utvikling, fikk kjenne liv i magen. Det var da jeg forandret mitt standpunkt. Mye er basert på følelser, det skal jeg innrømme. Men abortsaken er jo en sak som går mye på følelser hos de fleste.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 12:48   #326
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Takk for linken esme. Beklager at jeg noen ganger er litt for lat til å finne fram selv.

Denne grafen viser at toppen av isfjellet ligger mellom 19 og 21 år. Jeg vet at mange blir gode og flotte omsorgspersoner for barna sine i denne alderen. Jeg vet også at jeg ikke ville blitt det. Gjentar at en hver kvinne må ha rett til å selv kjenne på når det passer å få barn.

Selv om jeg også kan bli oppgitt over visse gitte scenarioer som er skissert ovenfor: tilsynelatende uten grunn til å ta abort. Hva vet vel vi om det? Jeg tror bare de ikke er i flertall.

Statistikk skal/må tolkes, her kan en se at 30 av tusen kvinner har tatt abort i en alder av 20 år. Jeg synes det er mye mer skremmende å tenke på at 20 av 1000 kvinner kan stå i fare for alvorlige infeksjoner/død som følge av illegale aborter.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 12:53   #327
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jada, jada. Det er ingen tvil om at det er nær mirakuløst hvor velutviklede 16-ukergamle fostre er. Allikevel er det heller ingen tvil om hvor kjipt det er å bli gravid når man trodde man ikke skulle blitt det, med noen man ikke skulle blitt gravid med, når det ikke ikke ikke passer. Skal man tvinge folk til å få barn eller ta abort med strikkepinner, fordi fostre er tilsynelatende ganske velutviklede (men ikke levedyktige) når de er noen uker. Jeg synes disse Lennart Nilsson-hyllestene her viser utrolig lite empati med jenter som blir gravide uten ønske det.

Det burde hun kanskje tenkt på FØR hun hadde sex med den mannen hun absolutt ikke skulle hatt sex med..........

Gammel 12-02-07, 12:56   #328
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Det burde hun kanskje tenkt på FØR hun hadde sex med den mannen hun absolutt ikke skulle hatt sex med..........

DEN går i hvert fall inn i boka som uempatisk?

Skal man virkelig bare ha sex hvis man er klar for barn, er det det du mener? Seriøst?

Gammel 12-02-07, 12:59   #329
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg var helt motsatt. Jeg var for abort før jeg ble gravid og forstod hva et foster egentlig var, før jeg leste om fosterets utvikling, fikk kjenne liv i magen. Det var da jeg forandret mitt standpunkt. Mye er basert på følelser, det skal jeg innrømme. Men abortsaken er jo en sak som går mye på følelser hos de fleste.

Følelser og religiøs overbevisning er vel det viktigste for mange i denne saken, ihvertfall for de som er imot abort av de jeg kjenner. Og det er det ikke så lett å argumentere mot med argumenter som motdebattanten aksepterer. *personlig mening*

Gammel 12-02-07, 13:00   #330
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Men det er jo ikke sikkert det var helt frivillig.

Gammel 12-02-07, 13:03   #331
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var et iskaldt gufs fra fortiden. :hutre:

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 13:04   #332
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

DEN går i hvert fall inn i boka som uempatisk?

Skal man virkelig bare ha sex hvis man er klar for barn, er det det du mener? Seriøst?

Neida, det er ikke det jeg mener det ble skikkelig klønete formulert, men jeg syns innlegget jeg quotet smakte litt av "isj, det passer ikke å få barn akkurat nå" og for meg er ikke det grunn god nok til å ta abort.

Men som jeg har sagt tidligere, jeg personlig klarer ikke være hverken 100%for eller 100% imot

Noen grunner er for meg gode nok til å få det gjennomført som feks fare for mors liv, voldtekt, incest osv, men jeg er fullstendig klar over at andre kan ha helt andre synspunkter på hva som er "krise" i deres liv så jeg ser problemet med at en nemd skal bestemme og jeg ser problemer med at det skal være "lett" å søke om.

Skikkelig vanskelig tema, og spennende å se hvordan diskusjonen utarter seg.

Man lærer hele tiden av andres tanker og erfaringer

Gammel 12-02-07, 13:24   #333
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig i at argumentet det passer dårlig å få barn nå er et elendig argument.
Nettopp det er en av grunnene til at jeg er for fri abort, nettopp fordi det ikke er slike som meg som skal sitte og si hva som er god nok grunn til å ta abort.

Gammel 12-02-07, 14:13   #334
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk som blir uønsket gravide uten prevensjon burde naturligvis tenkt på det før de hadde sex uten prevensjon. Jeg tror ingen er uenig i det, sånn egentlig. Men "de burde tenkt på det før" er et veldig dårlig og lite relevant argument i abortdebatten. Dessuten er det ikke spesielt hyggelig eller hjelpsomt å si det til folk. Når man først står der og er gravid, så hjelper det liksom ikke å forstå at det kanskje var litt teit å ha sex uten prevensjon.

Gammel 12-02-07, 14:16   #335
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Folk som blir uønsket gravide uten prevensjon burde naturligvis tenkt på det før de hadde sex uten prevensjon. Jeg tror ingen er uenig i det, sånn egentlig. Men "de burde tenkt på det før" er et veldig dårlig og lite relevant argument i abortdebatten. Dessuten er det ikke spesielt hyggelig eller hjelpsomt å si det til folk. Når man først står der og er gravid, så hjelper det liksom ikke å forstå at det kanskje var litt teit å ha sex uten prevensjon.

Dessuten er tanken på å bruke svangerskap og en baby som en passende "straff" for umoral eller uansvarlig oppførsel ganske - eeeh - uhyggelig?

Gammel 12-02-07, 14:16   #336
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dessuten er tanken på å bruke svangerskap og en baby som en passende "straff" for umoral eller uansvarlig oppførsel ganske - eeeh - uhyggelig?

Jepp. På opptil flere måter.

Gammel 12-02-07, 14:44   #337
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Stoler mer på snipa enn Sitronen som i en tidligere tråd ikke visste hvor mange studiepoeng hun har, og tar lærerutdanning nå. Trodde lærerspirer kunne regne.

Kremt.. bare for å ordne opp i saker her. Det var jeg som ikke visste hvor mange studiepoeng jeg hadde.
Jeg går ikke på lærerskole.

Og jeg heter mandarin. En søtere variant av sitrusfamilien. Og er for selvbestemt abort.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 15:15   #338
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for selvbestemt abort slik loven er i dag.

Jeg er for alle tiltak som kan hjelpe kvinner til å la være å bli gravide heller enn å måtte ta abort, men jeg innser at det alltid vil være noen som blir uønsket gravide. Jeg ønsker ikke en nemd som skal vurdere "verdige eller ikke verdige" abortsøkere.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 15:27   #339
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å straffe jenter som blir uønsket gravide med et barn de virkelig ikke ønsker seg er ikke så innmari empatisk.

Når man er i den mest produktive alderen, 15-25, så er det fryktelig lett å bli gravid, også med prevensjon. Da må muligheten for fri abort være til stede. Den må også være til stede når man har gjort feil, altså hatt sex uten prevensjon. Barn skal være en gave, ikke en straff.

Gammel 12-02-07, 16:14   #340
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en venninne som har tatt abort tre ganger. Hun fikk også et barn da hun var 17. Nå er den ungen opp i skolealder, og de vil gjerne ha flere barn, men det blir ikke noe. Hun tenker mye på om det kan være abortene som har ødelagt noe.

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.