Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av kristine, her.
Jeg tror ikke kvinner tåler mindre stress enn menn. Men jeg tror kvinner pålegger seg mer stress enn det menn gjør, og der må vi bli flinkere til å ha en "det ordner seg"" holdning, i stedet for å bekymre oss for alt mulig. Jeg kjenner flere som bekymrer seg for alt de skulle ha gjort hjemme når de er på jobb, og alt de skulle ha gjort på jobb når de er hjemme. Det har ingenting med samfunnets forventninger å gjøre, det handler om deres egne forventninger til seg selv.
Hm. Hvis valget om å være hjemme er noe man på en måte er programmert til og ikke så fritt valg som kvinnene selv mener de har tatt... Hvorfor skal ikke det da også gjelde slike ting?
Ville en mann blitt like stresset under samme forutsetninger og med samme "programmering"?
Som sagt: Vi startet nok veldig løsrevet fra forventninger knyttet til kjønnsroller osv. Men det har hendt flere enn en gang at jeg har følt meg parkert/tuktet inn i mer tradisjonelle forventninger etc.
Jeg skal vedde for at dersom jeg hadde glemt å levere regntøy til barnehagen i en barnehage der de så meg hente og levere hver eneste dag, så ville det også vært jeg som ble konfrontert som ansvarlig når det var noe. Men da min mann var "barnehageansvarlig" i familien så var det jeg som ble kontaktet om han hadde slurvet, glemt noe osv. Han var jo bare en tapper mann, stakkars, som slett ikke kunne holdes til ansvar dersom han slurvet. Så da satt jeg på jobb og fikk beskjed om sånt mens mannen som jobbet deltid/var hjemmeværende måtte kontaktes av meg for en påminnelse. Nå i senere tid minner det meg litt om hvordan det fungerer dersom det er noe med barna mine i skolen. De behandlet oss rett og slett som om han var en flink "unge" og jeg var den ansvarlige mammaen hans.
Det samme gjelder møter om barna. Det legges merke til om jeg ikke deltar på møtene. Bl.a. har jeg opplevd noen ganger at saker har blitt utsatt til neste møte fordi jeg ikke er der. Slik skjer aldri andre veien. Mannen er langt sjeldnere på møter enn meg og da er det ingen som reagerer noe særlig. Er jeg borte regnes det nesten som at jeg har meldt forfall og sendt en slags vikar.
Det jeg opplevde. Ikke alltid, men heller ikke særlig sjelden. Altså; det jeg opplevde var at uansett hvordan vi oss imellom fordelte oppgavene (mannen var hjemmepappa i noen år), så måtte jeg også administrere alt på hjemmebane. Da jeg var den hjemmeværende tok jeg også hele jobben. Mannen min ble aldri oppringt om det var noe. At han ikke kunne delta på møter, forvandlet seg til en "ja, men sånn er det jo" istedet for spørsmål om han var syk etc.
Nå skal ikke jeg lyve. Akkurat i den fasen vi og ungene er i nå, så er jeg den som er best egnet på hjemmebane. Mannen er distré (eller kanskje han aldri har måttet forholde seg til det når han glemmer noe?) og det er mye å organisere. Han er minst ti ganger bedre enn meg på å være hjemme med barn i barnehagealder, mens jeg er god når det kommer til skolebarn og tenåringer. Det er årsaken til at det evt. blir jeg som er hjemme nå. Ungene fortjener det beste vi kan gi og vi har forskjellige styrker og svakheter.
Men i tillegg til det så må jeg jo innrømme at en stor fordel for meg når jeg er hjemme, er at jeg kan administrere meg selv og holdes ansvarlig for det jeg selv gjør. Fremfor å skulle prøve å fjernstyre det som skjer på hjemmebane når jeg er på jobb, fordi det er jeg som får høre det dersom noe glipper. Den der med å være "mellomkvinne" for f.eks. en barnehage som mener barnet ikke har med skift og en irritert mann som sier det ligger i sekken og barnehagen som mener han burde ha tatt det ut av sekken og lagt det i hylla og mannen som mener de får da for pokker i det minste sjekke sekken før de ringer osv. Den der greia der er både slitsom og stressende. Spesielt når man kanskje trenger å ha hodet på jobben og ikke fjernadministrere kommunikasjonen mellom far og barnehage.
Dette var bare et eksempel for å tydeliggjøre hvordan forventningene påvirker. Spesielt når de man skal samarbeide med gjerne er eldre damer i kvinnedominerte yrker som selv har tatt alt ansvar for barna, kanskje vært hjemmeværende/jobbet deltid mens deres egne barn var små osv.
Som sagt: Det er ikke årsaken til at det blir jeg som evt. blir hjemme nå. Men det er en stor fordel ved det valget. Det skal jeg ikke legge skjul på.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|