Sv: Leger vil forby omskjæring av gutter
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
I en diskusjon om et lovforbud tror jeg faktisk det kan være fruktbart å sette liketstegn mellom disse, og det er ikke fordi omskjæring av jenter vanligvis gir mye verre resultater og derfor gjør det letter å få støtte for et forbud, men fordi det gir et bedre utgangspunkt for å diskutere dette på rasjonelt grunnlag.
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du mener det? (Mener du en diskusjon her på FP eller samfunnsdiskusjon?)
Jeg synes i og for seg det er helt OK om man forbyr alle "pynteinngrep" på barn. Herunder både hull i ørene, tatovering og omskjæring av kjønnsorganer uansett kjønn. Så hvis man ønsker å forby det på grunn av "nødvendighet" og et ønske om at barna skal få gjøre de inngrepene de selv vil når de er gamle nok (for ikke å snakke om så glade alle FP mødrene blir når de med hard hånd kan hindre hull i ørene) så er jeg enig i man kan si det er samme sak.
Jeg synes ikke det er sammenlignbart på grunn av alvorlighetsgraden. På samme måte som jeg ikke synes asma og HIV er sammenlignbart. Jeg synes faktisk at kvinnelig omskjæring ofte "ødelegger" diskusjonen om man skal forby mannlig omskjæring, nettopp fordi det er så forskjellig alvorlighetsgrad. Jeg tror (og mener) at det å forby mannlig omskjæring helt fint står på egne ben.
Men vi er jo uansett enig om at det ikke bør forekomme. (Jeg er faktisk ikke helt sikker på om forbud er det mest effektive, i saker med kvinnelig omskjæring mener jeg at de har hatt stor suksess med ren informasjon til foreldrene.)