Sv: Nå er det jul igjen!
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Haugtussa: jeg aner et marked for rydde-konsulentvirksomhet! 
I tillegg til at vi mangler de geniale systemene du nevner (eller, bare har noe halvhjertet som ligner), kommer rotet vårt av:
a) at vi er slitne etter jobb og ikke orker å ta oppvaskmaskina før barna har lagt seg.
b) en lei uvane med å la barna få slenge fra seg jakker og ting på gulvet i gangen
c) at barna får leke nede, og at tiden går så altfor fort fram til leggetid sånn at vi ikke rekker å få dem til å rydde etter seg. 
d) at vi har bokhyller med bøker, papirer, DVD-er og annet som er morsomt å dra umotivert utover gulvet.
e) at vi ikke klarer å gjennomføre et system for å arkivere papirer/kaste etterhvert som vi ikke bruker dem mer. Det være seg barnas tegninger, våre regninger, og det bladet jeg skulle lese ferdig...
f) at vi har tomflasker samlet i en sekk klar til å fraktes i butikken, som barna finner og umotivert sprer utover stua. Samme gjelder for returpapir. 
g) at klær har en tendens til å forlate kropper på stua (jadda, både store og små trenger av og til å frigjøre seg fra en sokk eller en bukse ). Uten at de havner der de skal, dvs enten i en samlet haug eller rett opp på badet/rommene.
h) kluter. Say no more. Eller jo: middagsrester i ansiktet og på hendene, deretter på klut, deretter på gulvet.
i) manglende tiltak til å 1. lage gode systemer, 2. løpe rundt og plukke opp ting etterhvert som folk drar det utover og 3. implementere strengere oppdragelse av både store og små.

Eg hadde seriøst fått hetta om eg hadde det slik. Men eg trur kanskje ikkje du har det i deg å ha det anneleis? Eg tenker at slik ting er noko en har i seg eller ikkje har i seg. I mitt liv kunne det ikkje ramla meg inn å ha klutar liggande på golvet eller å ha tomflasker stående i en sekk i stua. Dette er ikkje meint som kritikk altså, men eg trur at en start er å ta slike store ting før du begynne med orden i skap og skuffer.
Men eg trur ALLE kan lære seg det!