Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-06, 10:15   #1
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det står ikke på at den er kaldpresset, så da er den nok varmpresset.

Ja, samme med den jeg fikk tak i, og da går jeg ut fra at den er varmpresset

Dette er det nok andre enn meg som har mer greie på (f.eks Desembermamma), men jeg mener at fett som inneholder mye omega 3 har spesielt lite godt av å varmebehandles (dvs vi har spesielt lite godt av å spise fett med mye omega 3 om det er varmebehandlet).

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 11:32   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Ja, samme med den jeg fikk tak i, og da går jeg ut fra at den er varmpresset

Dette er det nok andre enn meg som har mer greie på (f.eks Desembermamma), men jeg mener at fett som inneholder mye omega 3 har spesielt lite godt av å varmebehandles (dvs vi har spesielt lite godt av å spise fett med mye omega 3 om det er varmebehandlet).

Det stemmer. Flerumettet fett tåler svært lave temperaturer før det blir ødelagt. Enumettet fett tåler litt mer, men helst ikke over 150-180 grader, avhengig av hvilken olje det er. Mettet fett er mest stabilt og tåler mye høyere temperaturer. Noen mener derfor at mettet fett er best for oss, siden umettet fett er ustabilt i kroppen og krever mye større mengder antioksidanter enn det mettet fett gjør.

Uansett bør man holde seg langt borte fra varmebehandlede oljer, iallefall som tilskudd. Bruk kaldpresset olje!

Dette er også en av grunnene til at jeg er skeptisk til vanlig tran. Den utsettes nemlig for høye temperaturer for å renses for miljøgifter, og i den prosessen går bla. vitaminene tapt slik at de må tilsettes kunstig etterpå. A- og D vitaminene i Møllers tran er altså syntetiske, ikke naturlige.

Gammel 29-09-06, 12:52   #3
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det stemmer. Flerumettet fett tåler svært lave temperaturer før det blir ødelagt. Enumettet fett tåler litt mer, men helst ikke over 150-180 grader, avhengig av hvilken olje det er. Mettet fett er mest stabilt og tåler mye høyere temperaturer. Noen mener derfor at mettet fett er best for oss, siden umettet fett er ustabilt i kroppen og krever mye større mengder antioksidanter enn det mettet fett gjør.

Uansett bør man holde seg langt borte fra varmebehandlede oljer, iallefall som tilskudd. Bruk kaldpresset olje!

Dette er også en av grunnene til at jeg er skeptisk til vanlig tran. Den utsettes nemlig for høye temperaturer for å renses for miljøgifter, og i den prosessen går bla. vitaminene tapt slik at de må tilsettes kunstig etterpå. A- og D vitaminene i Møllers tran er altså syntetiske, ikke naturlige.

Hva anbefaler du da? Kan ikke risikere at det er fiskeproteiner i det.
*sitter med en baby over skulderen som sover, og en litt større jente som akkurat har våkna og sitter og synger i senga si*

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 12:58   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man ikke tåler fisk, kan man feks. ta Udos Choice.
Den er fantastisk for huden, jeg ble kvitt eksem og tørr hud i ansiktet, fikk DEN babyhuden. I tillegg har den jo de andre gode effektene av fettsyrer.

http://www.power-nutrition.no/Fettsy...os_Choice.html

Gammel 05-10-06, 22:34   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Uæhh! Og jeg som har gitt lillesøster Tran fordi jeg ikke var helt sikker på om jeg kunne starte med Eskimo nå (selv om din begrunnelse for at det anbefales fra ett år høres god ut). Nå er det slutt på Tran til henne ja... får sjekke ut dette med Eskimo og gi D-dråper i mellomtiden.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.