|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Virker bærplukkeren?Noen bærplukkere kan åpnes bak.
![]() |
#25 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Virker bærplukkeren?
Å ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Protonterapeut
|
Fordi det er lettere å få ut bærene.
![]() |
#27 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#28 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Virker bærplukkeren?Da har jeg forsøkt plukkeren. For en fantastisk måte å plukke på !? 5 liter på en liten halvtime imponerer i alle fall meg. . Avhengighetsskapende kjenner jeg. Renseristen var imidlertid en vits. Det er mulig den virker på tørre blåbær, men definitivt ikke på våte. Det gjelder kanskje støvsugerenseren også? Hvor får man tak i en sånn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Virker bærplukkeren?Vi var to voksne og ett stykk storebror på da fire år som plukket 7 liter blåbær på en liten time i fjor. - så joda: Det funker som fjell. (Lillebror som da var ett satt på en og samme tue og spiste bær -trenger vel ikke si at vi fant en fantastisk blåbærplass, i og med at vi ikke måtte bevege oss særlig...)
![]() |
#32 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Virker bærplukkeren?Hvor er det (mye) blåbær nær Stavanger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Virker bærplukkeren?Blåbærplukkere er ikke akkurat en nymotens oppfinnelse, så hadde de ødelagt buskene hadde vi nok merket det for minst 100 år siden. Da jeg var liten hadde vi hjemmelagde bærplukkere i tre, som var noen generasjoner gamle.
![]() |
#35 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Virker bærplukkeren?Nei buskene blir ikke ødelagt - men noen av bærene blir jo. Ganske mange smusjede bær i min bøtte - fra når man drar dem av riset - og jeg liker å fryse dem "enkeltvis". (Les: ikke i syltetøy) |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Virker bærplukkeren?I år er bærene ekstremt saftige og store, og dermed litt skjørere. Det hjelper å ikke plukke i bøtte, da blir de på bunnen most, men i mindre bokser. Noen blir jo most, men jeg syns ikke det er noe problematisk å fryse dem for det.
![]() |
#37 |
Permakulturell
|
Eller et godt ullpledd på skråplan (bestemors mest effektive løsning). :deler:
![]() |
#38 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Virker bærplukkeren?Jeg plukket ikke i bøtte, men i et stort rundt fat med høyere kanter. For å unngå at de ble skvist. Det virket, men bærene ble skvist i det jeg dro dem av riset. Ikke alle, men noen. Skjøre, store saftige blåbær ja. I mangel av fryseplass har jeg tørket en god del av dem. Godt å ha i vinterens frokostblanding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
maler
|
![]() Sv: Virker bærplukkeren?Men blåbær allerede? Sukk da kommer jeg sikkert for seint hjem til det i år også da, trønderne har sikkert plukket tom bymarka før jeg kommer meg dit.
![]() |
#40 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Virker bærplukkeren?Blåbær er tydeligvis et sommerbær. Modent fra midten av juli her jeg bor (Akershus). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|