Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Virker bærplukkeren?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-10, 08:47   #21
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Virker bærplukkeren?

Noen bærplukkere kan åpnes bak.
Det kan den vi har på hytten, voksenutgaven, altså. Barnevarianten kan ikke åpnes bak.

Gammel 31-07-10, 08:48   #22
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Og det er praktisk fordi...? (Jeg skjønner det sikkert når jeg kommer meg ut, men nå er det for tidlig)

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 08:53   #23
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Og det er praktisk fordi...? (Jeg skjønner det sikkert når jeg kommer meg ut, men nå er det for tidlig)

Ratsj-ratsj-ratsj = mange bær
Plukk-plukk-plukk = 3 bær

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 08:55   #24
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Joda, det skjønner jeg Nelly. Det var et spørsmål til Ru, i innlegget over mitt.

Gammel 31-07-10, 08:57   #25
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Joda, det skjønner jeg Nelly. Det var et spørsmål til Ru, i innlegget over mitt.

Å ja.

Håper å komme meg på blåbærskogen i morgen altså, før noen andre peller med seg all bæra. Må ha til høstens mange smoothies.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 09:00   #26
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi det er lettere å få ut bærene.
Knotten sin bærplukker må snues oppned for å tømmes, og har en sperredings inni som gjør at det blir masse skviste bær. Det unngår man når man har åpning bak. Og de sperredingsene er jo greie, så ikke alle bærene ramler ut om man f.eks ramler.

Gammel 31-07-10, 16:17   #27
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En bærrenser. Et must!

Gammel 31-07-10, 17:35   #28
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Da har jeg forsøkt plukkeren. For en fantastisk måte å plukke på !? 5 liter på en liten halvtime imponerer i alle fall meg. . Avhengighetsskapende kjenner jeg. Renseristen var imidlertid en vits. Det er mulig den virker på tørre blåbær, men definitivt ikke på våte. Det gjelder kanskje støvsugerenseren også? Hvor får man tak i en sånn?

Støvsuger ikke den renseren bærene også? Eller ødelegger dem? En av ulempene med bærplukker ser jeg jo er at noen av bærene blir skadet.

Gammel 31-07-10, 17:42   #29
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg pleier å helle bærene ut i en langpanne med høy kant på når jeg skal rense. Et tynt lag av gangen og du ser fort hva som ikke bør spises.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 18:01   #30
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var to voksne og ett stykk storebror på da fire år som plukket 7 liter blåbær på en liten time i fjor. - så joda: Det funker som fjell. (Lillebror som da var ett satt på en og samme tue og spiste bær -trenger vel ikke si at vi fant en fantastisk blåbærplass, i og med at vi ikke måtte bevege oss særlig...)

Jeg skal kjøpe rist i år. Å satse på at mamman min villig vekk renser bær er kanskje tvilsomt...selv om hun gjorde det i fjor...

Gammel 31-07-10, 18:05   #31
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ødelegger plukkeren buskene?

Gammel 31-07-10, 18:47   #32
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor er det (mye) blåbær nær Stavanger?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 19:26   #33
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Ødela ikke buskene her.

Gammel 01-08-10, 10:41   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blåbærplukkere er ikke akkurat en nymotens oppfinnelse, så hadde de ødelagt buskene hadde vi nok merket det for minst 100 år siden. Da jeg var liten hadde vi hjemmelagde bærplukkere i tre, som var noen generasjoner gamle.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 10:42   #35
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Nei buskene blir ikke ødelagt - men noen av bærene blir jo. Ganske mange smusjede bær i min bøtte - fra når man drar dem av riset - og jeg liker å fryse dem "enkeltvis". (Les: ikke i syltetøy)

Jeg syntes forøvrig ikke det var vanskelig å tømme uten å åpne bak. Jeg bare snudde plukkeren opp ned.

Gammel 01-08-10, 10:48   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I år er bærene ekstremt saftige og store, og dermed litt skjørere. Det hjelper å ikke plukke i bøtte, da blir de på bunnen most, men i mindre bokser. Noen blir jo most, men jeg syns ikke det er noe problematisk å fryse dem for det.

Hvordan brukte du renseren forresten? Jeg får det helt fint til på våte bær. Du må bare helle oppi litt av gangen, slik at du kan riste dem frem og tilbake. I hver runde må jeg kanskje plukke vekk 3 blader som klistret seg fast.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 11:16   #37
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Det er mange måter å rense blåbær på. En rist som holder tilbake bærene og slipper gjennom blad og kvist, eller ennå enklere: Et fuktig håndkle på et skråplan, hvor bærene ruller ned og bøsset ligger tilbake. Eller trykkluft, eller ...

Eller et godt ullpledd på skråplan (bestemors mest effektive løsning). :deler:

Nå må jeg pelle meg ut på blåbærtur!

Gammel 01-08-10, 11:35   #38
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg plukket ikke i bøtte, men i et stort rundt fat med høyere kanter. For å unngå at de ble skvist. Det virket, men bærene ble skvist i det jeg dro dem av riset. Ikke alle, men noen. Skjøre, store saftige blåbær ja. I mangel av fryseplass har jeg tørket en god del av dem. Godt å ha i vinterens frokostblanding.

Gammel 01-08-10, 11:40   #39
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men blåbær allerede? Sukk da kommer jeg sikkert for seint hjem til det i år også da, trønderne har sikkert plukket tom bymarka før jeg kommer meg dit.

Gammel 01-08-10, 11:43   #40
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Blåbær er tydeligvis et sommerbær. Modent fra midten av juli her jeg bor (Akershus).

Jeg skal plukke enda flere til tørking, men venter til det (forhåpentligvis) blir tørrere i marka slik at jeg slipper våt-rensing igjen. Eller er det noen som har gode tips for det også? Bladene klistrer seg jo bare fast til bæra.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.