|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Tøff
|
Sv: Forumrekord i sær avsporing? Lær meg om AfrikaMye av problemene Afrika som kontinent har hatt er vel også kolonialiseringens effekt. Store naturressurser er hentet opp og eksportert ut uten at det har kommet kontinentet Afrika til gode. Mye har havnet i europeiske lommer. I tillegg er det for mange land slik at landegrensene er tegnet opp av europeere med en linjal på et kart, uten kunnskap eller interesse for de naturlige avgrensingene.
|
|
|
#22 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forumrekord i sær avsporing? Lær meg om AfrikaDet hjelper ikke akkurat at vi omtaler Afrika som en enhet, og kun forbinder det med sultne barn og krig. "Afrika" får skai sjansen til å vokse på den måten, fordi vesten ikke tillater det. Man ser det i kunst også. Vestlig kunstteadidjon blir sett på som det beste, mest høyverdige og intelligente. Kunst som bruker elementer fra egen ikke-vestlig kultur er "gøyal", men blir skai vurdert som riktig god. Samtidig forventes det at afrikanske kunstnere bruker sin egen kultur i kunsten, hvis de ikke gjør det blir de hånlig beskyldt for å prøve å kopiere vesten. Det er omtrent som om norske kunstnere skulle inspirere seg av vikinger og rosemaling i alt de gjør.
|
|
|
#24 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forumrekord i sær avsporing? Lær meg om AfrikaHer er en oversikt over endel afrikanske nyhetskilder: http://www.world-newspapers.com/africa.html
|
|
|
#25 |
|
Passiv
|
Sv: Forumrekord i sær avsporing? Lær meg om AfrikaTusen takk. |
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forumrekord i sær avsporing? Lær meg om AfrikaSå fint at du lagde denne tråden. Jeg tror at de aller fleste nordmenn kan veldig lite om Afrika, samtidig som vi blir hånlig oppgitt over at amerikanere blander små skandinaviske land.
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forumrekord i sær avsporing? Lær meg om AfrikaJeg tror for øvrig ikke afrikanere har vanskeligere for å forstå at goder må deles altså, men lite goder gjør mange desperate og andre grådige. Det samme hadde skjedd i Europa om godene hadde vært like sparsommelige her. Afrikanere er ikke dummere enn oss.
|
|
|
#28 |
|
Passiv
|
Sv: Forumrekord i sær avsporing? Lær meg om AfrikaDet er ikke dumhet å ikke spre goder når det er knapphet på dem. Jeg hadde også strevd veldig med å gi fra meg det femte brødet hvis jeg bare hadde fem og jeg visste at det å gi det vekk til de som har ingen gjør at jeg og mine er blant de som har ingen om tre dager. |
|
![]() |
|
|