Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Forumrekord i sær avsporing? Lær meg om Afrika

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-10, 01:14   #21
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forumrekord i sær avsporing? Lær meg om Afrika

Mye av problemene Afrika som kontinent har hatt er vel også kolonialiseringens effekt. Store naturressurser er hentet opp og eksportert ut uten at det har kommet kontinentet Afrika til gode. Mye har havnet i europeiske lommer. I tillegg er det for mange land slik at landegrensene er tegnet opp av europeere med en linjal på et kart, uten kunnskap eller interesse for de naturlige avgrensingene.

Det er vel også så at Afrika er mangfoldens kontinent med alt det som følger med dét av gode og dårlige ting. Det har alltid vært mye interne konflikter.

Jeg har ikke spesielt god greie på Afrika, men det er et kontinent som har fascinert meg og jeg har lest mye om det, både skjønnlitterært og dokumentarer. Jeg sitter igjen med følelsen av at det er noen få som tjener voldsomme summer på Afrikas enorme ressurser, for ikke å glemme at noen få tjener mye på at det til enhver tid er krig, og da er Afrika ei kruttønne det er lett å få fyr på.

USA og Sovjet har i mange år brukt Afrika som sin lekeplass og et sted å selge sine våpen. Ledere er av- og innsatt for å til enhver tid sikre fortsatt ustabilitet på kontinentet. Nå er gamle konstellasjoner brutt opp i biter og nye formet, men Afrika er fremdeles utsatt for mye av det samme.

Mye av det jeg har lest om Afrika er skrevet av europeere eller amerikanere, og vil derfor være farget av det. Jeg har lest noe som er skrevet av boere, og det er straks noe helt annet. Vel er de hvite i huden og opprinnelig europeere, men de er afrikanere blitt, og mange har aldri satt sin fot i Europa. De beskriver det Afrika de kjenner noe mer fra innsiden, men det er jo bare ett av mange, mange folkeslag som kaller Afrika hjemme.

Dette ble litt rotete ser jeg, men jeg har akkurat kommet hjem fra jobb og er sliten. Nå skal jeg lalle.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 01:28   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hjelper ikke akkurat at vi omtaler Afrika som en enhet, og kun forbinder det med sultne barn og krig. "Afrika" får skai sjansen til å vokse på den måten, fordi vesten ikke tillater det. Man ser det i kunst også. Vestlig kunstteadidjon blir sett på som det beste, mest høyverdige og intelligente. Kunst som bruker elementer fra egen ikke-vestlig kultur er "gøyal", men blir skai vurdert som riktig god. Samtidig forventes det at afrikanske kunstnere bruker sin egen kultur i kunsten, hvis de ikke gjør det blir de hånlig beskyldt for å prøve å kopiere vesten. Det er omtrent som om norske kunstnere skulle inspirere seg av vikinger og rosemaling i alt de gjør.

Anbefaler å lese afrikanske Newsweek ( om jeg husker riktig) for å få et mer nyansert bilde. Finnes på Narvesen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 01:30   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

idiotiske iPhone som syns skai er mer sannsynlig enn aldri. Jaja, dere skjønner essensen.

Gammel 01-08-10, 01:34   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Her er en oversikt over endel afrikanske nyhetskilder: http://www.world-newspapers.com/africa.html

Gammel 01-08-10, 11:07   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Tusen takk.

Jeg kan gjerne lese om ett og ett land eller område eller problemstilling eller hva som helst. Jeg har bare innsett at min kunnskap om hele Afrika som kontinent faktisk er så elendig dårlig at jeg rett og slett mangler til og med grunnlag for å stille gode spørsmål.

Bakgrunnen for at jeg ble sittende og fundere var vel egentlig dette med kontrasten mellom den ytterste nød - hvor omfattende er egentlig den? Hiv - dør alle av det nå, eller er det fremdeles store områder som ikke tenker på hiv i det daglige? Og ressursene de har - om det er tegn til at noen greier å forvalte disse slik at det skjer vekst.

Jeg ble veldig glad av Balanses innlegg som viser klart at Afrikanske land i flere områder vokser sterkt. Da er det godt håp. Og jeg tenker at dess større fart de får på økonomien, dess større interesse blir det for å holde disse hjulene i gang slik at det opprettholdes. Og det vil med tiden gi mer stabilitet. Man vil kanskje forstå at man må fordele goder for å unngå opprør - som vil rasere veksten for alle?

Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 11:27   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Så fint at du lagde denne tråden. Jeg tror at de aller fleste nordmenn kan veldig lite om Afrika, samtidig som vi blir hånlig oppgitt over at amerikanere blander små skandinaviske land.

Jeg kjenner bare aidsproblematikken fra Zambia, et land som klarer seg rimelig godt sammenliknet med andre afrikanske land. De har ikke uroligheter, og en langt "vennligere" kolonihistotikk enn andre. Forventet levealder er nå 32 år. En hel generasjon med foreldre er i ferd med å dø, før de har fått sørget for at barna har fått utdannelse. Det gjør at de som land nok vil slite mer om noen år. Aidsen sprer seg fordi det ikke er vanlig å bruke kondom, og myndighetene nekter å promotere bruken. De vil heller promotere avholdenhet, i likhet med veldig mange av de kristne sektene som sprer seg. I tillegg forventes det at mannen får mange barn, og kan ikke kona gi det til ham blir han ofte presset av øvrig familie til å spre genene sine hos andre. Barna tilhører farsdamilirn, og det som tidligere var en sikkerhet for å føre slekt videre, har blitt en byrde, uten at de har greid å ta knekk på tradisjonene.

Gammel 01-08-10, 11:29   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg tror for øvrig ikke afrikanere har vanskeligere for å forstå at goder må deles altså, men lite goder gjør mange desperate og andre grådige. Det samme hadde skjedd i Europa om godene hadde vært like sparsommelige her. Afrikanere er ikke dummere enn oss.

Gammel 01-08-10, 11:33   #28
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er ikke dumhet å ikke spre goder når det er knapphet på dem. Jeg hadde også strevd veldig med å gi fra meg det femte brødet hvis jeg bare hadde fem og jeg visste at det å gi det vekk til de som har ingen gjør at jeg og mine er blant de som har ingen om tre dager.

Men det virker som om det kommer et knekkpunkt hvor man etterhvert har nok til at man burde dele - og da sitter tankegangen med å sikre seg selv for hardt i - også deler man ikke.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.