|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passiv
|
Sv: Matindustri og næringsmidler
Det er jo helt greit nok, jeg bryr meg ikke om Prior. Men jeg vil jo ikke drive rådrift på bøndene. |
|
|
|
#22 |
|
can-jur
|
Prior ER bøndene
|
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Matindustri og næringsmidlerHar det ikke vært episoder der Prior har brent inne med veldig store lagre med overproduksjon som bare stod på frys og etterhvert ble destruert? Synes det er trist når man må ty til slikt for ikke å ødelegge prisnivået i eget marked.
|
|
|
#24 |
|
Passiv
|
Jada. Og staten er også meg. |
|
|
|
#25 |
|
can-jur
|
Bama er IKKE en samvirke organisasjon og Gilde og Prior er slått sammen.
Nja, du eier vel ikke staten. "Jeg" eier TINE.
|
|
|
|
#26 |
|
![]() ![]() ![]() |
Jeg presiserte vel at Bama ikke er det. Ellers til det du skriver; Jeg diskuterte dette med et menneske som driver med økologisk reiseliv i sommer. Og hun kunne fortelle at bl.a. Tine har forpliktelser til å hente melk i de mest grisgrendte strøk, mens f.eks Jærmeieriene kun henter der det lønner seg og det er stordrift med korte avstander og store bruk. Og at Tine har store tap på dette, men tjener det inn igjen fordi de er så store.
|
|
|
#27 |
|
can-jur
|
Sv: Matindustri og næringsmidlerRørosmeieriet er vel delvis TINE eid og konseptet tror jeg blir veldig bra.
|
|
|
|
#28 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har du noen kilder på dette? Skulle gjerne slått i bordet til min sutremor, som akker seg over hvor ille dyrt det er med matvarer her.
|
|
|
#29 |
|
![]() ![]() ![]() |
Sv: Matindustri og næringsmidlerSkulle gjerne hatt kilden på det, mener det var en dokumentar om mat. Men det er jo rimelig opplagt og da om man kjenner til de matkulturelle forholdene rundt middelhavet. Selv om det er mye industrielt etterhvert, er det fremdeles masse småskala familebasert matproduksjon som omsettes kun i nærområdene. Anbefaler å se det svenske programmet "Solens mat", hvis ikke du blir sulten av det så er det bare å fyre igang en Grændis og benke seg foran kassa til Hotel Cæsar
|
|
|
#30 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#31 |
|
![]() ![]() ![]() |
Sv: Matindustri og næringsmidlerNoen flere som har smakt den Røros-melka? Synes ikke det var noe smak i den, meget skuffende produkt.
|
|
|
#32 |
|
Aktiv
Medlem siden: Apr 2010
![]() |
Sv: Matindustri og næringsmidlerJeg kjøper mat etter kvalitet og ser aldri på prislappen. Dersom det er mulig velger jeg økologisk, men har samtidig tanke for å velge norske produkter fremfor utenlandske. Derfor kjøper jeg for eksempel aldri økologiske epler fra New Zealand som de ofte har i butikken i nærheten av oss. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Matindustri og næringsmidlerJeg synes at REMA, RIMI og KIWI med andre store kjeder har ødelagt mye for forbrukerne. Det at f.eks. Landlord kopierer maten til Hatting, og at de egne merkevarene til kjøpmennene kopierer annen god mat gjør at leverandører vegrer seg for å utvikle gode matvarer til privatmarkedet, eller hva vi som forbrukere heter, for produktene som de utvikler blir kopiert av Landlord, FirstPrice eller hva_har_du. Det gjør at maten man får kjøpt på restauranter er myemye bedre og har mye høyere kvalitet, enn maten man får kjøpt i butikken. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
![]() ![]() ![]() |
Velvel, er vel en sannhet med modifikasjoner. Det skal ikke så mye til å gjennomskue en rævva restaurant. Mange av dem handler inn snarveiene sine i dagligvaren rett ved. Hør hva de har å tilby til barna. f.eks. Er det pølse, chips og eplemost fra en av de store leverandørene, så er det nok ikke mere fokus på kvalitet der enn på butikken. Og det er overraskende hvor mange steder som ikke har skikkelig mat for småbarn, men opererer med de mest spektakulære saker på voksenmenyen. Tilsynelatende........
|
![]() |
|
|