Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Selvfølgelig sjekker jeg alle relevante tillegg. Stort sett ender det med at jeg flyr med Norwegian, men sist da jeg skulle til Alta endte jeg med Sas fordi det ble billigst. Jeg synes faktisk det er helt greit å ikke betale for alle de potensielle golfbaggene og felene om bord når jeg selv kun har en liten håndbagasje. Og at det er mulig å bestille plass til 2 kofferter den ene gangen jeg skal ha med meg et lass med bagasje. Sas sine regler er i så måte mye mer rigide, man betaler for en viss mengde service og bagasje inkludert i prisen helt uavhengig av hva man faktisk trenger. Så kommer det an på om man er tilhenger av flybillettsosialisme eller ikke. Jeg ender med et kompromiss mellom ønsket avreisetidspunkt og pris. Når det gjelder punktlighet spiller det ingen rolle. Ei heller når det gjelder service ved innstillinger og forsinkelser, har man billigbillett blir man ikke akkurat prioritert hos Sas heller selv om man har betalt mer for billigbilletten enn hos konkurrenten.
Ryan air har jeg ikke prøvd, men det er mest på grunn av at jeg bor der jeg bor, ikke på grunn av noe prinsipp.
Forskjellene er marginale om alt går på skinner være seg du flyr med Norwegian eller SAS innenriks. Forskjellene oppstår når det skjer uregelmessigheter. Da tør jeg nestem påstå at man blir bedre tatt vare på av SAS ettersom oppfølgingen gjelder helt til passasjeren er landet på destinasjon, og ja, den ekstservicen DU og alle med deg ville forvente dersom det ble nødvendig, den betaler man for, og man må slutte å bli skuffet over at man ikke får hjelp dersom man flyr Ryanair eller andre. Det sier seg selv at Ryanair ikke har råd til å betale hotell, leiebil, toalettsaker og klær ved forsinkelser når man betaler null for billetten.
Eksempel: forsinket bagasje, forsvunnet bagasje ved ankomst, forsinkelser generellt. Klagenemnda for flyreiser mottar langt færre klager fra SAS-passasjerer enn fra f.eks. Norwegian-passasjerer.
Men for all del, jeg har ingen problemer med å forstå at det er et økonomisk spørsmål som avgjør hvilket selskap man velger.