Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er barnet ditt restauranttrent?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-10, 11:46   #121
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er barnet ditt restauranttrent?

Elin: hvis du har oppskriften på hvordan du får et barn på 18 måneder til å gjøre som du vil, sitte stille eller whatever når du bestemmer det UTEN at det avstedkommer et lydnivå som langt overgår den uroen som forårsakes av et barn på frifot og UTEN å krenke barnet i prosessen, vil jeg gjerne vite det. Jeg får jo litt bange anelser til oppdragelsesmetoder når du føler behov for å kalle meddebattanter for tulling. Du spør hvem som bestemmer. Det er lett å svare på, det er ikke noe problem å tvinge han, han veier tross alt bare 11 kg. Men han bestemmer definitivt selv hvordan han vil reagere på en slik form for tvang.

Og selvfølgelig trener vi på hvordan man ter seg rundt omkring. Kanskje hadde jeg greid å produsere en vannkjemmet, stillesittende, restaurantvillig toddler om jeg virkelig hadde gått inn for det. Problemet er vel mer at jeg ikke helt ser poenget, det går så utrolig mye lettere om ett år eller to. (Og når det gjelder fly er det selvfølgelig mitt ansvar å sørge for ikke-hylende toddler og det går helt fint. Må bare ha med litt underholdning).

Gammel 14-07-10, 12:19   #122
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1) Kan du ta med barnet ditt (barna dine) på restaurant uten skandale?
Ja det er ikke noen problem.

2) Hvor formell kan restauranten være?
Det spiller egentlig liten rolle, vi går der vi liker maten.

3) Hva er ditt beste triks for å holde ungene rolige ved bordet så lenge at du får spist din egen mat?
På de fleste restauranter her er det lekerom til barna, og der får de kun lov å være om de sitter ordentlig å spiser ved bordet, og de har enda ikke blitt nektet å være der, så det ser ut som det funker greit.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 12:32   #123
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

2) Hvor formell kan restauranten være?
Det spiller egentlig liten rolle, vi går der vi liker maten.

3) Hva er ditt beste triks for å holde ungene rolige ved bordet så lenge at du får spist din egen mat?
På de fleste restauranter her er det lekerom til barna, og der får de kun lov å være om de sitter ordentlig å spiser ved bordet, og de har enda ikke blitt nektet å være der, så det ser ut som det funker greit.

Jeg må le litt når du i det ene punktet skriver at dere kan gå hvor som helst og i det endre punktet skriver at alle restauranter dere frekventerer har lekerom. Det er ikke akkurat min definisjon av ubegrenset rekkevidde.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 12:35   #124
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De stedene som har lekerom, har som regel også dørgende kjedelig mat. Må det være sånn?! :skingrestemme:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 12:39   #125
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Sånt har jeg sett på McD, Dolly Dimples og delvis på Egon, som er familiesteder, men det er vel ikke vanlig på "vanlige" restauranter?

På litt finere spisesteder har jeg aldri observert lekerom.

Her i Englsnd har flere av de store pubene utendørs lekeplass, noe som gjør det veldig behagelig å ta med barn og spise ute. I Norge har jeg knapt opplevd en skikkelig restaurant med lekerom. Det er noe jeg bare forbinder med kafeer, McDonalds og Dolly Dimples, som du sier. Ikke en gang vår lokale Egon har lekerom.

Gammel 14-07-10, 12:41   #126
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

De stedene som har lekerom, har som regel også dørgende kjedelig mat. Må det være sånn?! :skingrestemme:

Nope. Du kan komme hit. I forrige uke spiste jeg en fabelaktig god biff, mens ungene turnet i lekeapparatene tre meter unna.

Gammel 14-07-10, 12:45   #127
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker en gang, i det herrens år 2006, at jeg dro hele veien til Vollen i Asker for å møte noen venner på restauranten Mats & Martin. Vi hadde med oss barna i alderen 1,5 - 3, og plasserte dem i lekekroken mens vi voksne spiste fiskesuppe med safran og blåskjell og denslags, og drakk fæncy eplejuice. Ungene lekte og hadde det kjempegøy. Vi må bare gjøre etterspørselen kjent for tilbudssiden, så kanskje vi får noen slike steder i Oslo også?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 12:46   #128
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Oslos restauratører burde lese her.

Nærrestauranten vår har uteservering ut mot en stor lekeplass, da. Det er fint.

Gammel 14-07-10, 13:06   #129
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

...ogn nei, vi som har kun 1 barn vet jo INGENTING om barneoppdragelse vi... og vi har selvsagt verdens letteste jobb med vårt ene barn

Hvis det er teorien, så har jeg vel bare vært veldig heldig med mitt ene eksemplar av barn da, for barneoppdragelse har jeg tydeligvis ikke bedrevet når jeg bare har ett barn.

Var forresten på Friday's på Karl Johan i går med 3 barn. Min datter på 5 år og to brødre på 5 og 2 år. Gikk helt fint. Kanskje det er er fordi de er i familie? Søsken skal jo i følge tilbakemeldingene her oppføre seg HELT forskjellig i sosiale sammenhenger. Merkelig. Ikke dopet vi de engang... og ikke tuktet vi dem, eller truet vi dem heller. Rare greier.

Det er klart du har drevet barneoppdragelse, du er sikkert også ganske flink til det. Jeg påpekte bare sammenhengen mellom de som syntes det var uproblematisk å ha med barn, stort sett hadde ett barn.

Det er mye lettere å fokusere på ett barns behov og ønsker, enn når man har flere til stede. Med førstemann gikk vi ofte ut og spiste til hverdags - fordi det var så deilig å slippe å lage mat og vaske opp. Med andremann så ble det med ett mer strevsomt å gå ut enn å gå hjem - sånn rett fra jobb og barnehage. Ergo har lillebror fått mindre restauranttrening. Og det er ikke nødvendigvis lillebror som er vanskeligst, storebror kan også lage mer lyd og leven.

Det virker unektelig litt provoserende når ettbarnsforeldre forteller at de "bare" gjør sånn og slik og virkelig ikke viser forståelse for at barn ofte er forskjellige.

Vi kommer til å øve mer på restaurantbesøk i løpet av sommeren, og jeg regner med at det kommer til å gå seg til etterhvert som de blir eldre.

tink er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 13:14   #130
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en del år siden hadde man jo Mecca på Grünerløkka. Problemet deres var at de hadde den mest elendige servicen det var mulig å oppdrive, så vi orket ikke gå dit mer. Men god mat og fabelaktige fasiliteter for ungene hadde de. Plenty av plass til barnevogner også.

Gammel 14-07-10, 13:26   #131
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Men de er borte nå, altså?

Gammel 14-07-10, 13:33   #132
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men de er borte nå, altså?

For å være ærlig: jeg vet ikke.

Men siden vi aldri klarte å få de rettene vi hadde bestilt, og det allikevel tok i gjennomsnitt en time å få servert (noe annet enn) det vi hadde bestilt, så var plutselig ikke stedet like barnevennlig lenger.

Lokalene er der, men jeg vet ikke om det drives restaurant. Forholdene ligger til rette for den som vet å gripe muligheten. Har ikke Jan Vardøen fått barn? Dette burde jo være noe å tenke på for ham.

Gammel 14-07-10, 13:42   #133
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Har ikke Jan Vardøen fått barn? Dette burde jo være noe å tenke på for ham.

Villa Paradiso er jo barnevennlig, da. Det er riktignok en pizzarestaurant, men milevis fra Peppes.

Gammel 14-07-10, 13:45   #134
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frilja, her.

Villa Paradiso er jo barnevennlig, da. Det er riktignok en pizzarestaurant, men milevis fra Peppes.

Sant nok. Den har vært uaktuell så lenge lekerommet har ligget i kjelleren og vi har små barn, men nå er knerten kanskje stor nok til å befinne seg i en annen etasje enn oss?

Pizzaene der er fantastisk gode. Og det er HØY kjendisfaktor; hvis man er opptatt av sånt.

Gammel 14-07-10, 13:48   #135
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Villa Paradisio. Dit skal vi i neste uke, evt. til helgen nå. Har de lekerom, altså? Jeg har bare vært der uten barn og la ikke merke til noe sånt.

Gammel 14-07-10, 13:50   #136
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Villa Paradisio. Dit skal vi i neste uke, evt. til helgen nå. Har de lekerom, altså? Jeg har bare vært der uten barn og la ikke merke til noe sånt.

Du ser det ikke, for det ligger i kjelleren hvor det ikke er noen bord. Eller; det gjrode i hvert fall det sist vi var der ..... og det er godt over et år siden. Vi har visst sluttet å henge på løkka.

Gammel 14-07-10, 13:55   #137
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...ogn nei, vi som har kun 1 barn vet jo INGENTING om barneoppdragelse vi... og vi har selvsagt verdens letteste jobb med vårt ene barn

Hvis det er teorien, så har jeg vel bare vært veldig heldig med mitt ene eksemplar av barn da, for barneoppdragelse har jeg tydeligvis ikke bedrevet når jeg bare har ett barn.

Var forresten på Friday's på Karl Johan i går med 3 barn. Min datter på 5 år og to brødre på 5 og 2 år. Gikk helt fint. Kanskje det er er fordi de er i familie? Søsken skal jo i følge tilbakemeldingene her oppføre seg HELT forskjellig i sosiale sammenhenger. Merkelig. Ikke dopet vi de engang... og ikke tuktet vi dem, eller truet vi dem heller. Rare greier.

Altså, mener du dette seriøst? Jeg vet ikke hvordan jeg skal starte dette innlegget, men here goes.

Er ditt utgangspunkt at hvis ditt ene barn, samt to andre slektninger, klarer å sitte i ro ved bordet, så klarer alle det, og klarer de ikke det, så er det manglende oppdragelse det går på?

Da har du misforstått mye på veien, altså. I tillegg undervurderer du barnets personlighet sterkt.

Gammel 14-07-10, 14:14   #138
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En 5-åring er vel ganske enkel å ta med ut og andres barn er vel generelt mye mer forsiktig og lite utprøvende. Mine to yngste er veldig stille når de er med folk de ikke kjenner så godt som sine egne foreldre

Gammel 14-07-10, 15:36   #139
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har jo ikke kustus på ungene mine i følge mamma, så jeg bør nok ikke uttale meg om denne saken.

Sa MOREN din det til deg??

Gammel 14-07-10, 15:46   #140
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sa MOREN din det til deg??

Hvorfor reagerer du så sterkt på det? Hun er vel også en av de som har gjort en slett jobb med oppdragelsen i følge deg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.