Sv: Elendig hundeeier
Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.
Når det er sagt, skal heller hunder aldri bite. .
Det er for meg en feil tanke...
Misforstå meg rett...en hund skal jo ikke bite. Men, man skal ta høyde for at en hund faktisk bare er et dyr, og de har ikke så mange måter å forsvare seg på, og derfor mener jeg at man skal tenke at alle hunder _kan_ bite...
Som jeg sa; en hund har ikke mange måter å "snakke" på. En snill og god hund vil gå vekk om feks et barn blir for pågående. Da gjelder det å lære barnet at nå gikk hunden, for den er litt sliten og lei, og da lar vi den få gå, og være i fred.
Går barnet etter, så kan man oppleve at hunden kanskje knurrer til barnet. Da skal man lære barnet at dette er fordi at du ikke tok signalet da den gikk. Nå gir den nok et varsel på at nå vil jeg være i fred.
Går barnet atter etter hunden, så kan man risikere at hunden biter. For da har den gitt varsler.
En bundet hund vil ikke følge dette mønsteret. Den har jo ikke en mulighet til å gå sin vei. Dermed vil hunden føle seg trengt opp i et hjørne, og bittet vil være langt nærmere.
Dette ble en total avsporing fra hovedinnlegget her. Hunden er virket jo til å gå rimelig umotivert til angrep. Muligens en hund som ikke er vant til barn, og som ble provosert av at barnet satte seg ned og kikket på den.
And how I got to where I am
|