|
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ
Ja, men det er forskjell på å gjøre det fordi man er pragmatisk (fordi man har et barn man ikke får til å spise med de verktøyene som man har som forelder) eller om man "respekterer hennes overbevisning" synes jeg.
![]() |
#2 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ
Sånn praktiserer vi det også, (bortsett fra det med tvangsfôringen) med det resultat at mannen min som lager stort sett all maten flere ganger har blir sittende å spise tre porsjoner middag siden hverken jeg eller eldste sønnen liker det samme som han liker. Det er greit for oss, men det hadde blitt problematisk dersom han insisterte på å lage mat som bare han likte hver dag.
Det er jeg enig i.
Jeg oppfattet ikke den forskjellen i problemstilling, og tenkte at barnet ikke ville spise kjøtt eller fisk. For min del ser jeg ikke den store forskjellen på om barnet ikke vil spise det av følelses- eller smaksgrunner, når resultatet blir det samme, nemlig at barnet ikke spiser. Jeg ser at det kan oppfattes ulikt da, og at problemstillingen blir en annen som man kan reagere sterkere på.
![]() |
#3 |
villende
|
Ikke på annen måte enn at man bør tilpasse argumentasjonen sin til barnets argumentasjon for å nekte å spise den gitte matvaren. Det betyr at hvis jeg ikke hadde klart å overbevise barnet, gjennom argumenter og "mild tvang" om at matvaren var noe som burde spises, så hadde jeg (i det stille) forsøkt å tilrettelegge kostholdet sånn at matnekten i det minste ikke endte opp med mangelssykdommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|