|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
En som trener
|
Sv: Spinoff: SushiNei, jeg skjønner det altså. Alkohol er jo spesielt i så måte. Men oliven og sushi er eksempler på matvarer som krever tilvenning og er så innmari godt når man har vennet seg til det. Derav misjoneringen. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
villende
|
Sv: Spinoff: SushiHjemmelaget sashimi på salmalaks med hjemmelaget ponzusaus er heller ikke å forakte. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Sushi
|
|
|
#44 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Spinoff: SushiJeg har aldri smakt det og kommer neppe til å smake det heller. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Spinoff: SushiForresten, MÅ man spise hele sushistykket på én gang? Venninnen min sa jeg måtte putte hele greia i munnen på en gang, jeg følte jeg ble kvalt. Man kan ta små biter, sant? I så fall kan jeg prøve igjen om ikke så lenge. Jeg foretrekker alltid små biter av det jeg spiser, nesten samme hva det er.
|
|
|
#47 |
|
villende
|
Sv: Spinoff: SushiTo-tre ganger er rett og slett ikke nok hvis man ønsker å "skjønne" ukjente smaker. Jeffrey Steingarten skrev i boken "The man who ate everything" at man ikke kan gi opp på en matvare før man har prøvd den minst syv eller åtte ganger. Sist redigert av Gaia : 25-06-10 kl 21:38. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Nymotens gammeldags
Ja det er det de sier om barn også, at man skal tilby dem mat de ikke liker 7-8 (noen sier 15-16) ganger, for plutselig liker de det. Kanskje jeg kan komme til å like sushi?
|
|
|
#51 |
|
En som trener
|
Klart man kan. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
I mål
|
Jeg likte det plutselig jeg altså. Godt hjulpet av at jeg var på en ordentlig restaurant. Og så spiste jeg en del sashimi først, fordi jeg slet litt med den risen. Samt at jeg aldri har klart å spise ingefæren, som liksom skal rense smaksløkene. Det gjør den sikkert, men den ødela hele opplevelsen for meg fordi jeg hater smaken av den. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Spinoff: SushiBåde mannen min og seksåringen min elsker oliven, heldigvis. Minsten kan spise det han også, men det er ikke det helt store enda. Men han får smake det så ofte som mulig. Jeg har jo en datter som er skikkelig gourmet i matveien, som elsker blåmuggost, fetaost, hvitløksbåter i marinade, oliven osv. Håper minsten også følger etter.
|
|
|
#54 |
|
villende
|
Sv: Spinoff: Sushi@Glitter: Den ponzusausen jeg lager består av 1 del sitron (eller lime), 1 del sukker, 1 del vann, 2,5 deler god soyasaus, 10 deler riseddik, en dash hvitvinseddik evt. 1 del hvitvin (jeg kutter ut vinen hvis barna skal spise) og hakket vårløk. Kjempegod! |
|
|
|
|
|
#55 |
|
villende
|
Sv: Spinoff: SushiEt tips for nybegynnere er å pakke inn sushibiten i et flak ingefær (hvis man liker ingefær, vel og merke) og så dyppe alt i soya- og wasabisaus. Jeg syns det er viktig å bruke en god soyasaus. Det er mange som er alt for salte. Og så bør man smake til sausen for å finne ut hvor mye wasabi man liker. Det er mange av de norske sushibitene som egentlig er for store, det skal egentlig bare være en munnfull, så man kan i mange tilfeller med fordel dele dem i to for å få en liten munnfull. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Nymotens gammeldags
Takk for tips! Jeg liker godt både ingefær og wasabi. Men bitene jeg har spist har helt klart vært for store, jeg ble nær kvalt sist gang og det la jo en demper på opplevelsen selvsagt. Jeg er ganske "ømfintlig" på bit-størrelser.
|
|
|
#58 |
|
villende
|
Sv: Spinoff: SushiHer står det om gode sushisteder i Oslo. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
|
|
|
#60 |
|
Nymotens gammeldags
Hehe, nei jeg tenkte mer på det å dele en sushibit i to eller tre på tallerkenen og så spise. Mindre biter, liksom. Men veldig greit å vite sånne ting for en nybegynner som meg. Håper restaurantene gir folk litt slækk, ikke alle vet sånt.
|
![]() |
|
|