|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Margarin
Jeg tilfører mettet fett (kokosfett) i smoothien min hver dag, for å gi energi. Det er ikke bare mystiske youtubevideoer som mener inntak av mettet fett er uproblematisk
|
|
|
#122 |
|
Keep calm and trot on
Nei, altså, sunt i kontekst, må man vel tenke. Altså ikke sunt som i at du kan hive innpå like mengder smør og gulrot ila en dag, men sunt som i at normal bruk ikke medfører noen annet enn god helse. Det er jo mange matvarer som man ikke bør hive innpå kilovis av, uten at de blir klassifisert som helsefarlige av den grunn.
|
|
|
#123 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, "sunt" og "farlig" er jo helt corny begreper. Alt handler om dose, som professor Ystenes sier. Arsenikk kan visst være regelrett helsefremmende i bittesmå doser, og folk har drukket seg i hjel på vann.
|
|
|
#124 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: MargarinJeg må innrømme (om jeg skal være ørlite personlig) at jeg har gått fra å ha et noget fanatisk forhold til mat mht. innholdsstoffer og da også fett og sukker til å bli mer balansert med årene, og tenke "alt med måte". Jeg hadde en periode hvor jeg i ettertid nok må innrømme at jeg var mer styrt enn bra er av hva som er sunt og ikke, både på trenings- og kostholdsfronten, og da gikk jeg også i lett-fella. Etterhvert innså jeg at jeg var på feil spor, og da forsøkte jeg gradvis å endre fokus, og nå er vel min kostholdsfilosofi at mat skal være laget fra grunnen av, av sunne, gjerne økologiske råvarer. Lettprodukter og kalorireduserte varianter kommer ikke over min dørstokk så lenge jeg selv får bestemme (unntak: lettrømme og melkevarianter). Så jeg er ikke den som tenker at man kan pøse på med smør i mengder, eller annet mettet fett, for den saks skyld. Men alt med måte, og da også smør. Eller sukker.
|
|
|
#125 |
|
Keep calm and trot on
Ikke sant. Poenget mitt er at nyere studier tilsier at det ikke er noen grunn til å være redd for å få i seg fett der fett er naturlig, dvs at man bruker rene, vanlige produkter isteden for lightprodukter, naturlig fett fremfor herdet, behandlet fett, og anerkjenner at fett er et næringsstoff på linje med andre, og ikke på magisk vis går rett til fettlagre, men fint kan brukes til å drive kroppen. Men det må være i balanse med de andre næringsstoffene du får i deg.
|
|
|
#126 |
|
Textrovert
|
Sv: MargarinJeg har fått veiledning på 4M-klinikken, og der er de positive til mettet fett. Ikke på noen fantatisk måte. De sier rett ut at forskningen er splittet, og har vært ydmyke overfor det, men sier samtidig at de har valgt å gå i denne retningen fordi sånn og slik. Veldig edruelig. Arrester meg hvis jeg tar feil, men det jeg mener at legen sa, var at de dyra vi spiser er magrere nå enn før, så vi får i oss veldig lite mettet fett fra dyr, og at det derfor ikke gjorde noe om vi fikk i oss en del gjennom melkeprodukter.
|
|
|
#127 |
|
Textrovert
|
Ja, men da tar du utgangspunkt i at kalorier er noe man teller. Hvis man lever på lavkarbo (til og med moderat lavkarbo), så kan det være en fordel å bruke en del helmelk og andre fete produkter, fordi fett metter og smaker godt. For mange (meg inkludert) blir kroppen litt lurt, den tror den har spist noe søtt. Så derfor bruker jeg en del helmelk i kaffe, f.eks. for å stille et ellers grufullt søtbehov.
|
|
|
#128 |
|
Protonterapeut
|
Det smaker høgg og ser ekkelt ut, og så kommer det så fort smør/margarin i Nugattiboksen. Skrekk og gru!
|
|
|
#130 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det gjør ikke jeg heller, jeg tror ikke en sukkerkake er så voldsomt mye sunnere om den lages på smør i stedet for margarin altså, kake er kake. Men når det gjelder smaken overgår smør margarin galant mener jeg, og margarin i glasur er ufyselig. Jeg kjenner det ikke alltid i selve kaken, men i glasurer og smørkremer og sånt må det være smør, jeg brekker meg av margarin (om jeg kjenner det). Og på brød spiser jeg det ikke uansett, da spiser jeg heller tørt brød. Hadde jeg likt margarin hadde jeg glatt spist smørbrød jeg ble servert med det på hos andre, altså. Jeg spiser som regel det jeg får servert. Men margarin klarer jeg bare ikke.
|
|
|
#131 |
|
Epikur
|
Sv: MargarinJeg har aldri telt en kalori i hele mitt liv, og jeg er helt overbevist om at et normalt forbruk av smør og sunn er bra.
|
|
|
#132 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#133 |
|
Erfaren nok
|
Sv: MargarinJeg har sendt mail til barnehagen.
|
|
|
#134 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: MargarinJeg ga også beskjed i dag, men kun om at minsten ikke skulle ha margarin. Jeg så for meg DEN sjokkerte minen, men hun jeg snakket med var enig og skulle skrive det opp. Hah! Men jeg tviler på at de går over til smør til alle altså, tror endel foreldre hadde steilet. Husker jo bare fra en annen barnehage, der en far mente vi var en smule uansvarlige som serverte lettmelk til frokosten, når melkefett var såpass farlig, ungen hans (1,5 år, tynn som en strek) skulle ha skummet melk.
|
|
|
#135 |
|
intro
|
Sv: MargarinJeg lar meg stadig forbause over at smør er religion. Det skyldes sikkert til dels at jeg synes det smaker høgg, og følgelig spiser margarin
|
|
|
|
#136 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: MargarinReligion.
|
|
|
#138 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: MargarinDet er en vane ja. Jeg brukte Brelett i mange, mange år, frem til 2002 da jeg leste hva margarin egentlig er og gikk konsekvent over til smør. Men jeg syntes ikke det smakte høgg da, da hadde jeg jo latt være å bruke margarin/smør i det hele tatt. Smøreost naturell er jo et fint alternativ.
|
|
|
#139 |
|
intro
|
Ikke under brunosten, som nesten er det eneste jeg bruker smør lettmargarin til. (Og ja, fløtemysost er jo også ernæringsmessig verdiløst og sikkert potensielt farlig.
|
|
|
|
#140 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: MargarinNei smøreost under brunost er ikke noe jeg ville spist heller, hehe. Pføy. Og jeg skal ikke skryte på meg noen spesiell kjernesunnhet jeg heller, selv om jeg prøver å være bevisst. Jeg elsker cola og sjokolade, og bare tanken på en diger fettete pizza får meg til å gå fra skaftet.
|
![]() |
|
|