Sv: Temareise 2. verdenskrig/konsentrasjonsleir
Jeg var i Dachau for noen uker siden, og da den nybakte åtteåringen ville høre hva jeg hadde gjort i Tyskland, fikk jeg bokstavlig talt åndenød og gråtefornemnelser av å tenke på å skulle snakke om det til henne. Og jeg snakker ellers med henne om det aller meste.
Jeg ville definitivt ikke tatt med min datter på noe slikt før ungdomsskolen eller videregående. dels fordi jeg tror opplevelsen ville være for sterk. Dels fordi jeg synes man bør ha et minimum av historiekunnskap for å besøke en konsentrasjonsleir. Det er viktig å få opplevelsen i et skikkelig perspektiv, synes jeg. Like viktig er at min egen reaksjon på stedet var så sterk at jeg ikke ville ønsket å ha ansvar for et barn mens jeg var der. Jeg hadde mer enn nok med å konsentrere meg om meg selv og min egen reaksjon.
Det var heller ikke et sted som passet for barn, i forhold til at det virkelig ikke villet passe seg med barn som sprang rundt eller ropte. Det er selvsagt ikke et problem for alle barn, men man skulle vært temmelig sikker på at ikke poden vil begynne å kjede seg og forlange underholdning, som det selvsagt var absolutt ikke noe av.
|