Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-10, 11:02   #121
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Appelsinris, ja!
Men hva i alle dager er russedessert?

Ellers husker jeg også rigide oppvaskregler.
Boka med oppskriftene har jeg fremdeles en plass ...

Sist redigert av Enhjørning : 07-06-10 kl 20:39. Årsak: Satte på plass en e.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 11:03   #122
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Når jeg baker fine rundstykker, bruker jeg fremdeles skolekjøkken-oppskriften. Sitter i hodet.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 11:06   #123
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Øh. Vi laget fårikål med vanvittige mengder kål og litt fleskete kjøtt. Og så laget vi trondhjemssuppe og grønnsakssuppe med masse selleri.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 11:07   #124
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fortsatt den første skolekjøkkenskriveboken min. Der skrev jeg sirlig ned det vi lagde. Skal se om jeg finner den og legge ut bilde. Jeg husker at det første vi lagde, var kakao. Og så fikk vi oppvaskregler delt ut på stensil (sånn med lilla skrift) som vi limte inn i boka. Jeg elsket skolekjøkken.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 11:36   #125
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det året jeg gikk i 7. kasse har jeg egentlig fortrengt, jeg hadde ikke et bra år da. Men det jeg husker best er stensilene vi fikk, de med lilla skrift.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 11:37   #126
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker vi lærte å skjære brød. Kjøpebrød.

Gammel 07-06-10, 14:58   #127
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg husker at vi fikk baksten med oss hjem i papirposer. Det vil si tomme mel og sukkerposer. Det var jo bra at de hadde fokus på gjenbruk. Det var stort å få med seg noe hjem. Vi måtte også koke bestikket i en kaserolle med vann.

Jeg husker også at vi måtte øve på å ta oss av babydukker i 6. klassen(1990). Det hadde jeg faktisk glemt.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 15:07   #128
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vi lagde skolebrød som faktisk var veldig gode - men oppskriften er mistet - kanskje jeg skal etterlyse den blant klassekamerater på Facebook. Sikkert en eller annen som har arkivert det på fornuftig vis.

Og så husker jeg lapskaus. Jeg slet med å få farge på den, og husker at jeg 'stjal' en skje med saus fra en noget mer fremdskreden medelev i håp om at denne skulle farge min saus.

jeg var skikkelig skikkelig dårlig tror jeg.

Gammel 07-06-10, 15:44   #129
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det året jeg gikk i 7. kasse har jeg egentlig fortrengt, jeg hadde ikke et bra år da. Men det jeg husker best er stensilene vi fikk, de med lilla skrift.

Som luktet. Vi hadde dem på barneskolen.
På ungdomsskolen tror jeg stort sett vi skrev av alle oppskriftene fra tavla. Det var første post, ikke rart vi ikke rakk lage noe særlig mat.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 17:31   #130
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Appelsinris

Gammel 07-06-10, 17:35   #131
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg husker en del av det vi lagde. Kjøttkaker var jo OK. Fromasj som skilte seg, og som vi ble tvunget til å spise, not so much. Vi hermetiserte frukt på syltetøyglass, og til tross for koking etter alle kunstens regler, mugna det gitt. Utrolig at jeg har klart å fø meg selv som voksen.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 17:37   #132
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah. Ja. Vi lagde gelé. Det ble saft. Hvordan Bruke Gelatin burde kanskje vært hakket bedre forklart, eller vi burde kanskje hørt hakket bedre etter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 17:43   #133
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Vi lagde en haug med fruktdesserter, marmorkake og en eller annen fiskemiddag laget med frosset seiblokk. Resten husker jeg ikke. Men jeg har oppskriftsheftet liggende et sted.

Gammel 07-06-10, 20:27   #134
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har min heimkunnskapbok også her et sted. Med fint rosa papegøye-bokbind på og sirlig skrift inni. Sjelden jeg bruker den, men en del av oppskriftene fra bakekursene jeg gikk på etter skoletid bruker jeg enda, f.eks. sjokoladekaken. (før jeg sluttet med slikt) Appelsinris tror jeg vi også lagde, rare greier. Den der burritosboken sier meg ikke noe, vi hadde ikke noen bok, bare stensiler og avskrift fra tavlen. :knirk:

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 20:37   #135
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Men hva i alle dager r russedessert?

Skikkelig norsk tradisjonsdessert (trodde jeg):

http://www.tine.no/21596.cms

Og jeg håper den r-en mangler en e foran, at det bare er en glipp og ikke bevisst sms-språk.

Gammel 07-06-10, 20:39   #136
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Skikkelig norsk tradisjonsdessert (trodde jeg):

http://www.tine.no/21596.cms

Og jeg håper den r-en mangler en e foran, at det bare er en glipp og ikke bevisst sms-språk.

Sorry.
E-tasten på tastaturet mitt (sammen med J og Å) er litt ... borte, faktisk.

Gammel 07-06-10, 20:40   #137
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Puh, ble litt nervøs der, du er liksom ikke den jeg forbinder med sms-språk heller.

Gammel 07-06-10, 20:41   #138
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Puh, ble litt nervøs der, du er liksom ikke den jeg forbinder med sms-språk heller.

Neh ...

Gammel 07-06-10, 20:49   #139
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Aha, russedessert har jeg visst kanskje smakt. Forbinder det mer med min mors skolekjøkkenbok, som er betydelig mer sirlig en min (anno 1955 eller noe). Marte knipe hadde jeg aldri hørt om, men fant oppskrift her. Høres ikke sånn kjeeempegodt ut.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:13   #140
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Jeg husker at vi fikk baksten med oss hjem i papirposer. Det vil si tomme mel og sukkerposer. Det var jo bra at de hadde fokus på gjenbruk. Det var stort å få med seg noe hjem. Vi måtte også koke bestikket i en kaserolle med vann.

Jeg husker også at vi måtte øve på å ta oss av babydukker i 6. klassen(1990). Det hadde jeg faktisk glemt.

Vi fikk også med oss bakst hjem i sukker og melposer.

Tror ikke vi heller hadde noen bøker..

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.