Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Obligatoriske barnebøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-10, 23:25   #41
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Obligatoriske barnebøker

Min 5- åring falt for Barnepolitiet av Knut Nærum, og Hvorfor de kongelige ikke har krone på hodet av prinsesse Märtha Louise.

Gammel 03-06-10, 23:35   #42
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tusen takk for mange bra tips. Nå blir det raid på biblioteket og mye lesing i sommerferien.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 00:08   #43
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Harry Potter begynte vi å lese høyt da eldste var 7 år, og jeg mener den serien er eksepsjonelt god barnelitteratur for de litt større barna
Ellers er yngste fullstendig bergtatt av "Den lille larven Aldrimett" av Eric Carle

Gammel 04-06-10, 07:15   #44
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sailor og Pekka er også ny, god litteratur for barn. Veldig fine tegninger. Passer også fint for femåringer.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 09:26   #45
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Jeg lurer litt på Den vesle vampyren-bøkene. Husker at jeg elsket dem, men husker ikke hvor gammel jeg var så jeg aner ikke hvilken alder den passer for. Jeg har forresten 7-åringer.

Det tror jeg må bli midt i blinken.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 09:29   #46
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg elsket også den lille vampyren da jeg var liten men har lest litt i noen av dem som voksen og herregud så dårlig språk og elendige greier altså! Den stod seg ikke.

Gammel 04-06-10, 09:46   #47
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen andre som leste Krongle Kalle da de var små?
Jeg elsket de, men husker ikke hvor gammel jeg var da vi leste den.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 20:28   #48
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Den stod seg ikke.

Usj, vel, nå er den i posten, så da får vi se om den blir en suksess hos ungene likevel

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 22:30   #49
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette spørsmålet har vel like mange svar som det finnes leseglade mennesker. I vår hylle er det en salig blanding av gammelt og nytt. Mye Lindgren, endel Anne Cath. Vestly, Egner, et lite knippe sangbøker, Asbjørnsen og Moes samlede, diverse rim/regle, faktabøker i de fleste sjangere, alle mine favoritter fra GGP, Saxegaard, Bøgenæs, Polyanna og Anne fra Bjørkely, en haug med nyere Leseløve- og Lesehest-bøker, av billedbøker alt fra Karsten og Petra til Ludde til Albert Åberg til Lotta, jovisst, Se, Marikken det snør og mange flere.

Jeg er glad jeg har tatt vare på mye fra jeg var liten og at jeg alltid har vært glad i barnebøker og dermed supplert samlingen så lenge jeg kan huske. Antikvariater er geniale i så måte. Å bygge opp et bibliotek fra bunnen høres ut som noe som krever antikvariat. Det finnes også en masse bøker på QXL.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 23:09   #50
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

For større barn er Tonje Glimmerdal en selvfølge. Ny, men med åpenbart klassikerpotensiale.

Gammel 05-06-10, 09:45   #51
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Siden de fleste av de gamle jeg ville anbefalt er nevnt, vil jeg ta med noen nyere favoritter. Poden er så liten ennå, at det er mors favoritter det går i.

Nye bøker:
Alle bøker av Anna Fiske er supre. Følelsesbiblioteket, særlig.
Ragnar Aalbus bøker er ogå fine, og til små barn vil jeg særlig anbefale Det regner bare på Bastian.
Bøkene om Johannes Jensen er til å spise opp.
Når to er ...-bøkene av Tor Åge Bringsverd (små barn)
Jakop og Neikop av Kari Stai
Fiat-bøkene til Iben Sandemose (små barn)
Det hjertet husker av Bjørn Sortland og Hilde Kramer (store barn)
Den solbrente mammaen-bøkene av Bjørn Sortland
Piggtråd-Pelle av Stefan Ljungkvist og Johan Egerkrans
Unbrakomonsteret - ikea om natten av Ingvild H. Rishøi og Inga Sætre
Alle døde små dyr av Ulf Nilsson + bøkene om lillesøster kanin
Bildebøkene til Pija Lindenbaum, f.eks. Lille-Zlatan og kule onkel Tommy.

Og til litt store, tøffe barn med litt tøffe foreldre: Bøkene til Reidar Kjeldsen, særlig Jon Demon. De er så kule! (Det anbefales å få med seg opplesning av ham også, han er jo klin gæren.)

Gamle bøker som ikke er nevnt:
Serafins makeløse mesterverk av Phillipe Fix
Trollkrittet av Zinken Hopp
Bøkene om Albert Åberg
Sover du ikke, Veslebjørn?
På tvers-vers av Sidsel Mørck
Den uendelige historien og de andre bøkene til Michael Ende.

Og en liten kjepphest til sist: Et godt barnebibliotek bør også inneholde noen tegneserier. Ting jeg selv setter pris på til barn: Rabbel av Anna Fiske, Asterix & Obelix, Tin-tin, Valhall.

De andre har nevnt en masse bra, så jeg må bare helhjertet stemme i anbefalingene til Teofelia, Ludde-bøkene, Karsten og Petra, Morfar er sjørøver og Det røde eplet, Den lille muldvarpen som lurte på hvem som hadde bæsjet på hodet hans, Gubben Petterson-bøkene, Hvem skal trøste Knøttet?, Tonje Glimmerdal, Ruffen-bøkene, Den lille vampyren, Inger Hagerup og Andre Bjerke.

Bøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus ville jeg personlig lest gjennom alene før jeg leste dem med barnet. De syns jeg ofte er voksenbøker, og jeg vet om flere barn som har blitt redde av dem. Bøkene om Garmann skremmer også vannet av meg , men de er likevel veldig bra.

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er glad jeg har tatt vare på mye fra jeg var liten og at jeg alltid har vært glad i barnebøker og dermed supplert samlingen så lenge jeg kan huske. Antikvariater er geniale i så måte. Å bygge opp et bibliotek fra bunnen høres ut som noe som krever antikvariat. Det finnes også en masse bøker på QXL.

Og loppis og Mammut-salg.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 10:18   #52
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mitt tips ang Brødrene Løvehjerte, vent med å lese boken til mor ikke lengre hulkegriner seg gjennom boken!!

Gammel 05-06-10, 10:43   #53
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også veldig glad i Serafin-bøkene, mye på grunn av de fantastiske tegningene. Da jeg leste dem på nytt for Glitterbarnet fniste jeg riktignok veldig inni meg, av den ekstremt politisk korrekte hippietenkingen i boken. Men det tankesettet appellerer jo veldig til barn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 10:52   #54
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er også veldig glad i Serafin-bøkene, mye på grunn av de fantastiske tegningene. Da jeg leste dem på nytt for Glitterbarnet fniste jeg riktignok veldig inni meg, av den ekstremt politisk korrekte hippietenkingen i boken. Men det tankesettet appellerer jo veldig til barn.

Enig i det.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:15.