Sv: Obligatoriske barnebøker
Siden de fleste av de gamle jeg ville anbefalt er nevnt, vil jeg ta med noen nyere favoritter. Poden er så liten ennå, at det er mors favoritter det går i. 
Nye bøker:
Alle bøker av Anna Fiske er supre. Følelsesbiblioteket, særlig.
Ragnar Aalbus bøker er ogå fine, og til små barn vil jeg særlig anbefale Det regner bare på Bastian.
Bøkene om Johannes Jensen er til å spise opp. 
Når to er ...-bøkene av Tor Åge Bringsverd (små barn)
Jakop og Neikop av Kari Stai
Fiat-bøkene til Iben Sandemose (små barn)
Det hjertet husker av Bjørn Sortland og Hilde Kramer (store barn)
Den solbrente mammaen-bøkene av Bjørn Sortland
Piggtråd-Pelle av Stefan Ljungkvist og Johan Egerkrans
Unbrakomonsteret - ikea om natten av Ingvild H. Rishøi og Inga Sætre
Alle døde små dyr av Ulf Nilsson + bøkene om lillesøster kanin
Bildebøkene til Pija Lindenbaum, f.eks. Lille-Zlatan og kule onkel Tommy.
Og til litt store, tøffe barn med litt tøffe foreldre: Bøkene til Reidar Kjeldsen, særlig Jon Demon. De er så kule! (Det anbefales å få med seg opplesning av ham også, han er jo klin gæren.)
Gamle bøker som ikke er nevnt:
Serafins makeløse mesterverk av Phillipe Fix
Trollkrittet av Zinken Hopp
Bøkene om Albert Åberg
Sover du ikke, Veslebjørn?
På tvers-vers av Sidsel Mørck
Den uendelige historien og de andre bøkene til Michael Ende.
Og en liten kjepphest til sist: Et godt barnebibliotek bør også inneholde noen tegneserier. Ting jeg selv setter pris på til barn: Rabbel av Anna Fiske, Asterix & Obelix, Tin-tin, Valhall.
De andre har nevnt en masse bra, så jeg må bare helhjertet stemme i anbefalingene til Teofelia, Ludde-bøkene, Karsten og Petra, Morfar er sjørøver og Det røde eplet, Den lille muldvarpen som lurte på hvem som hadde bæsjet på hodet hans, Gubben Petterson-bøkene, Hvem skal trøste Knøttet?, Tonje Glimmerdal, Ruffen-bøkene, Den lille vampyren, Inger Hagerup og Andre Bjerke.
Bøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus ville jeg personlig lest gjennom alene før jeg leste dem med barnet. De syns jeg ofte er voksenbøker, og jeg vet om flere barn som har blitt redde av dem. Bøkene om Garmann skremmer også vannet av meg , men de er likevel veldig bra.
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Jeg er glad jeg har tatt vare på mye fra jeg var liten og at jeg alltid har vært glad i barnebøker og dermed supplert samlingen så lenge jeg kan huske. Antikvariater er geniale i så måte. Å bygge opp et bibliotek fra bunnen høres ut som noe som krever antikvariat. Det finnes også en masse bøker på QXL.
Og loppis og Mammut-salg.