Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-10, 20:21   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg ville aldri gitt ham pølser fordi han ikke "vil ha" poteter, men her er jeg altså mer på at jeg mener man oppdrar sære barn hvis man lar dem velge pølser hele tiden enn akkurat på sunnhetsperspektivet.

Jeg gir ham ikke pølse fordi han ikke vil ha potet, men han har fått pølse og potet... Dog spiste han mer pølse enn potet.

Man oppdrar kanskje sære barn ved å la dem velge ting de liker, men jeg liker ikke å la en toåring gå sulten fordi han bare får mat han ikke liker heller... Må finne en middelvei en plass... Jeg er altså over middels "sær" i matveien selv, men jeg vet også av den grunn hvor lite kjekt det er å legge seg sulten fordi middagen som ble servert av noen man ikke hadde innflytelse på, var av en type som ikke lot seg kombinere med å bli mett... Heldigvis er foreldre slike som man HAR innflytelse på (og dessuten får han kveldsmat da) Og han er tross alt ganske liten, så jeg insisterer ikke på at han må spise opp all fisken og potetene, men at han må smake på det.

(minner meg på den sikkert svært lite sunne kylling-i-fritert-greie-med-ost-inni saken som svigermor fikk ham til å spise til middag vha "ta en bit, så får du en tomatbåt...")

Gammel 01-06-10, 20:24   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Man oppdrar kanskje sære barn ved å la dem velge ting de liker, men jeg liker ikke å la en toåring gå sulten fordi han bare får mat han ikke liker heller... Må finne en middelvei en plass...

Selvfølgelig, men det høres jo ut som om han liker masse tilbehør? Da vil han da ikke gå sulten selv om han ikke får pølser? Putt på litt av alt på tallerkenen, så lar han kanskje kjøttet/fisken nærmest være urørt, men han sulter da ikke av den grunn? Poenget mitt er bare at jeg mener man sender galt signal hvis man lar unger får velge mellom fisk og pølser.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 20:30   #3
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Selvfølgelig, men det høres jo ut som om han liker masse tilbehør? Da vil han da ikke gå sulten selv om han ikke får pølser? Putt på litt av alt på tallerkenen, så lar han kanskje kjøttet/fisken nærmest være urørt, men han sulter da ikke av den grunn? Poenget mitt er bare at jeg mener man sender galt signal hvis man lar unger får velge mellom fisk og pølser.

Nja, av middagen i dag hadde han kommet til å gå sulten fra bordet. Han smakte vel og merke på fisken, det måtte han, men det ble med den ene biten. Potetene spiste han slett ikke, og det er måte på hvor mett man blir av raspede gulrøtter... Dersom vi hadde hatt pasta (for meg unaturlig til grillmat, men det er nå så) og salat med tomat, agurk og paprika (Ja, og selve salaten da, men de bladene sliter han mer med å spise) hadde han derimot ikke gått sulten fra bordet da.

Da jeg vokste opp likte jeg heller ikke fisk, men jeg fikk aldri velge pølser da, det er sant. Jeg måtte spise et lite fiskestykke, så fikk jeg fiskepinner eller noe sånn (altså, noe med litt fisk) etterpå. Unntatt i jula og påska, når de hadde laks, da skulle det jo være en festmiddag, så jeg fikk/får fortsatt kjøttmiddag. Så å la ham vokse opp med "pølser for jeg vil ikke ha fisk" er ikke så sannsynlig nei. Problemet er vel heller at vi må innføre en god del mer fisk i kostholdet for oss store også...

Gammel 01-06-10, 20:34   #4
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dere hadde fisk, poteter og raspede gulrøtter; hadde jeg ikke hatt noen hemninger med å slenge på et par grønnsaker til som du vet han liker. Og latt det være med det. Det er vel ikke SÅ lenge til kveldsmat? Men her er vi vel mer inne på noe annet enn akkurat det med grillingen, hvis du mener at man må servere pølser ved siden av fisk og poteter for at han skal bli mett?

Tilfeldigvis gikk jeg inn på Dagbladet og så denne: http://www.dagbladet.no/2010/06/01/t...likk/11964934/
Det var jo litt artig, men kan jo være interessant. Go' og magerpølsene kommer forøvrig godt ut.

Gammel 01-06-10, 20:41   #5
Malama

Malama sin avatar

Standard

Hvis dere hadde fisk, poteter og raspede gulrøtter; hadde jeg ikke hatt noen hemninger med å slenge på et par grønnsaker til som du vet han liker. Og latt det være med det. Det er vel ikke SÅ lenge til kveldsmat? Men her er vi vel mer inne på noe annet enn akkurat det med grillingen, hvis du mener at man må servere pølser ved siden av fisk og poteter for at han skal bli mett?

Ja, vi er vel det, men nå var dette bare tredje gangen vi grillet i år, nei, fjerde inkl den "pølser ved sjøen"-greia da, og vi har vel ikke tenkt så nøye gjennom dette enda, så vi slengte på et par pølser i stedet. Det var ikke lenge til kveldsmat, det stemmer det, men det var derimot lenge siden lunsj, en litt sånn "ruskete" dag matmessig dette her. Det er mer for "resten av sommeren" jeg tenker, fremover. Og ja, det blir nok mye salat fremover. Men ja, det er mulig mange mener vi er på feilspor når snart-to-åringen heller går sulten fra bordet enn å spise (grillede) poteter og torskefilet. Vi er sikkert det. Hadde det ikke vært for at jeg vet litt bedre enn som så, hadde jeg dog sånnsett gjerne gått sulten fra bordet jeg også....

*lage seg kveldsmat, vel vitende om at jeg nok stryker i mamma-testen*

Gammel 01-06-10, 20:50   #6
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ja, vi er vel det, men nå var dette bare tredje gangen vi grillet i år, nei, fjerde inkl den "pølser ved sjøen"-greia da, og vi har vel ikke tenkt så nøye gjennom dette enda, så vi slengte på et par pølser i stedet.

Ja, vi snakker jo ikke om en enorm mengde pølser foreløpig da - men jeg ser ikke helt at dette har noe med grilling å gjøre? Hva har han spist når dere har hatt fisk, poteter og gulrøtter i vinter da?

Jeg tror egentlig mine svar er mer prinsipielle enn akkurat avhengig av grillsituasjonen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:27.