Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-10, 16:33   #11
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Jeg har ikke telt timene, men min opplevelse av det da jeg vokste opp i et lærerhjem var at de alltid i mer eller mindre grad hadde lærerhatten på. Det var retting, telefoner hjem på kveldstid, konferansetimer, foreldremøter, planlegging av neste dags undervisning, oppdatering i tillegg til mer krevende deler av jobben. Altså i de tilfellene det var snakk om mobbing, krise i elevens nære familie, død i elevens nære familie, spesielle behov, alvorlig sykdom, varierende grad av omsorgssvikt, begynnende ungdomskriminalitet osv.

Altså: Det var MYE og lærerhatten var på store deler av tiden, selv om det var sent en tirsdagskveld. Jeg har flere minner om mamma der hun sitter ved kjøkkenbenken med rettebunker enn at hun sitter og ser på tv, for å si det sånn. Og jeg husker at jeg pleide å være med hjem til noen familier og leke med barna der mens mamma hadde konferansetime hjemme hos foreldrene. En enkelt dag som 17. mai var jeg som regel den som ikke hadde foreldrene mine i nærheten mens de fleste andre jo hadde både mødre og fedre der. Men mamma hadde jo sin egen klasse å ta vare på. Slike ting.

Nå skal det jo kanskje også sies at hun var lærer på en stor skole der det var mange traumatiserte barn, stor sosial nød osv. Og da må man kanskje være et medmenneske i ganske stor grad ganske ofte. Jeg tror det er ganske ofte her i landet at når alt annet svikter, så er det en lærer som gir det lille ekstra. Mat til ungen som kommer fra et hjem der de ikke har nok mat, arveklær etter egne barn til eleven som mangler sko og bukser osv. For det er jo noe med at sikkerhetsnettet har noen huller og slitasje der saksbehandlingstid, saksbehandlingsfeil, dårlige norskkunnskaper osv. får konsekvenser og da er det jo den som har ungen foran seg som tar tak.

Man snakker om at streik går ut over uskyldige tredjeparter, men også en del av de andre tingene som funker for å øke lønna i andre yrker, ville ha gått ganske kraftig ut over uskyldige tredjeparter.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:21.