Sv: Streikerett?
Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.
Rine: Jeg jobber gratis. Hver uke. Noen ganger MAAANGE timer, noen ganger bare noen få timer. Det gjør de fleste andre på skolen jeg jobber også. Og grunnen er som du selv påpeker - man har med mennesker å gjøre. Det er ikke noe gøy å få klager fra foreldre eller elever på at ting ikke blir gjort. Og det er ikke noe gøy å sende elever ut i den store verden uten de kunnskapene de burde ha. Også er det mange oppgaver som PÅLEGGES av kommunen som MÅ gjøres, og hvis man da skal kutte jobbingen blir det forarbeid, etterarbeid og direkte elevarbeid som rammes. Og da er veien kort til en suuuuuur arbeidsdag altså.
Har inntrykk av at det er mer gratisarbeid på barneskoler enn i videregående. Vi jobber så tett på enkeltelevene over flere år og blir nok mer enn godt er engasjerte hvis vi skal snakke lønn. Når det gjelder trivsel og følelsen av å være nyttig, kunne jeg ikke ønske meg en bedre jobb!
Forskjellen er at jeg mener det er arbeidsgiveren min som er den som disponerer min tid og som driver butikken. Jeg er til hans disposisjon i arbeidstiden og dersom han gir meg vesentlig mer oppgaver enn det jeg kan klare å få unna så må han velge hva jeg skal prioritere - og da kommer det viktige: Da utfører jeg det slik det er prioritert så langt jeg rekker. Også lar jeg faktisk arbeidsgiveren min beholde ansvaret han har som leder ved at han ser at noe rakk jeg ikke - så da må han avgjøre om det tas på overtid feks.
|