Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Vektgrense? (Bagasje)

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-10, 02:37   #41
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vektgrense?

Det er jeg selvsagt mindre sikker på at alle ville, slik er det jo i dag også. Men jeg betaler som regel heller litt til og er sikker på å ikke få ekstra gebyr om billettene er rimelig like i pris.

Er det ofte plassproblemer? Det er jo stort sett de samme flyene som flyr nå som når det var høyere grenser. Jeg har bare vært borte vektproblematikken når jeg fløy Widerøe til og fra Gøteborg hver uke i et års tid.

Jeg skjønner at det kan være et problemområde for flyeselskapene samt utgifter og at det også handler om miljøet. Men en stor fullpakket koffert veier ofte 23 kg, syns jeg. Jeg reiser for tiden mest over Atlanteren og amerikanerne har jo for vane å ha rimelig store kofferter.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 03:22   #42
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hvor mye bagasje burde man få ha med seg da, mener dere?

20 kg innsjekket og 8 kilo håndbagasje burde de aller fleste klare seg med.

Problemet er, for oss, ikke kiloene, men at hvert kolli må være under 23 kg. Vi har noen store samsonite kofferter, og de veier sjelden under 30kg ferdig pakket. Når vi reiser med tre barn er det egentlig lettere å ha en, eller to, store kofferter, enn fem småkofferter.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 10:30   #43
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Det er jeg selvsagt mindre sikker på at alle ville, slik er det jo i dag også. Men jeg betaler som regel heller litt til og er sikker på å ikke få ekstra gebyr om billettene er rimelig like i pris.

Er det ofte plassproblemer? Det er jo stort sett de samme flyene som flyr nå som når det var høyere grenser. Jeg har bare vært borte vektproblematikken når jeg fløy Widerøe til og fra Gøteborg hver uke i et års tid.

Jeg skjønner at det kan være et problemområde for flyeselskapene samt utgifter og at det også handler om miljøet. Men en stor fullpakket koffert veier ofte 23 kg, syns jeg. Jeg reiser for tiden mest over Atlanteren og amerikanerne har jo for vane å ha rimelig store kofferter.

Ja, det er ofte plassproblemer. Folk reiser langt tyngre i dag enn for noen år tilbake (forstå det den som kan...) allikevel er nok håndbagasjeproblematikken et større problem, derfor har vektgrensen økt fra tidligere 5 kg til nå 8 kg hos de fleste større flyselskaper. Tyngre håndbagasje pr.passasjer gir strengere regler på innsjekket bagasje, for flyets vekt og balanse regnes ut i fra antall passasjerer (veies ikke fysisk....) pluss bagasje, cargofakt, drivstoff osv.Et fly bør ha så riktig vekt og balanse som mulig for å ha riktig antall liten drivstoff samt at flyets take-off-vekt er avhengig av om flyet faktisk klarer å løfte eller ikke....

Gammel 28-05-10, 10:43   #44
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin;

Hvor mye bagasje burde man få ha med seg da, mener dere?

20 kg innsjekket og 8 kilo håndbagasje burde de aller fleste klare seg med.

Problemet her er overhode ikkje vektgrensa pr pers men pr kolli. Når me er på tur kan me ha med 100 kg tilsammen, har omtrent halvparten. Vore kjekt å kunne hatt det i to koffertar. Ein til eg og mannen og ein til ungane.

Gammel 28-05-10, 11:12   #45
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

En plass må grensa gå og den er satt ved 20kg for hvert kolli. Gebyr er det eneste som funker for at passasjerer skal følge reglene. Jeg ville pakket en ekstra bag. Bra dere ikke skal ut å fly med Ryanair som er helt nazi på sin 15kg grense.

Gammel 28-05-10, 11:53   #46
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Når vi har reist til og fra USA/Canada med hele røkla i forbindelse med Drømmemannens lengre forskningsopphold har vi fått rimelig klar beskjed av flyselskapet (SAS eller samarbeidspartnere) om å fordele vekten slik at hvert kolli ikke overstiger maksvekten på 20. Med fire barn og masse bagasje hadde det helt klart vært en fordel med færre, men tyngre kolli for oss.
Jeg ville altså pakket korrekt, fordelt vekten på flere kolli.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 11:59   #47
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke grensen satt også pga. arbeidet til de som jobber med baggasjen?

Jeg ville tatt med en ekstra koffert.
Jeg har stått på andre siden av jorda og møtt på knallstrenge folk i innsjekkingen til Lufthansa. Det var ukult.

Da jeg måtte legge skittentøyet mitt i de andres kofferter var de så ekstremt strenge på hver kilo at det var ei gru.

Baggasjegrense på 20 kg+ 8 når man skal være 2-3 uker i et handleparadis i østen er ikke mye. Særlig ikke når temperaturen svinger fra 10-25 grader og det er både regn og sol.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 12:10   #48
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er ikke grensen satt også pga. arbeidet til de som jobber med baggasjen?

.

Selvsagt er den det. Det er en svært tung jobb (kanskje den tyngste...) jobben og stable på plass tunge kofferter inni et trangt lasterom på et fly hvor takhøyden er så lav at laste-mannskapet må krype for å få bagasjen på plass. Derav merkelappene med "heavy" på...for at de skal vite det, forsøke å løfte riktigere for ikke helt å ødelegge egen helse...

Gammel 28-05-10, 12:49   #49
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Vi reiste med Norwegian i forrige uke, og vi fire hadde tre kolli. En på 47,5 kg (!), en på 20 kg og vogna på ca 10 kg. Det gikk bra, de sa ikke noe på det (dette var hjemover da). På vei ned var den største bagen en del lettere, men fortsatt godt over 30 kg ja.

Det skulle absolutt ikke gått, for 32 kg regelen er en internasjonal regel og i verste fall vil bakkemannskapet på ankomst-flyplass ikke ta i kofferten men la den stå igjen. (Forståelig nok spør du meg.)

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Problemet her er overhode ikkje vektgrensa pr pers men pr kolli. Når me er på tur kan me ha med 100 kg tilsammen, har omtrent halvparten. Vore kjekt å kunne hatt det i to koffertar. Ein til eg og mannen og ein til ungane.

Problemet er at hver eneste koffert vi sender avgårde skal håndteres ikke bare en gang men flere ganger av bakkemannskapet. (På Gardermoen må den løftes fra sklia og over i tralle som kjøres til flyet, så løftes den av tralla og ombord på flyet. Samme prosess på ankomst og dermed minimum 4 løft pr. koffert pr. reise.) For de som lemper kofferter i 8 timer hver dag er det betraktelig lettere for kroppen å lempe 5 20-kilos kofferter enn 2 på 50.

Jeg syns vi må bli flinkere til å se forbi vår egen nesetipp og tenke litt på at det mest sannsynlig er en grunn til at man har enkelte regler.
De kan virke firkantet av og til, men så fort man begynner å tøye de sklir det helt ut. Klart man kan bruke skjønn, men hvor skal den absolutte grensa gå da? 23 kg, 24 kg? Hva da med den som kommer med en koffert på 24,1 kg?

Hos Norwegian er grensa pr. kolli 20 kg og hver passasjer kan ha med to kolli, altså kan man reise med 40 kg bagasje + håndbagasje hver.

Å reise med to kofferter på 20 kg hver kan være litt mer strevsomt enn med en på 40 for meg. Men så fort jeg må løfte på den ene 40 kgs kofferten skjønner jeg kanskje hvorfor reglene er sånn.

Så lenge man vet hva reglene er skjønner jeg ikke problemet med å forholde seg til de.

Jeg må innrømme jeg mer tenker mitt om surmaga gubber og kjerringer som krangler og klager over regler som står svart på hvitt på billetten foran seg enn at reglene faktisk finnes.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 00:28   #50
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Eg har full forståelse for at koffertane blir lempa og er fullt klar over det. Eg poengterar berre at det er flott der grensa er litt høgare enn 20 kg pr kolli. Har aldri tøyd grensene med eit gram og har ingen planer om det. Alle folk eg har reist med er og godt innanfor grensa så har ikkje tenkt på det som stort problem.
Ving (Thomas Cook) har 32 kg pr kolli. 30 kg pr pers med Sunwing.

Gammel 30-05-10, 11:32   #51
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er et godt poeng at koffertene skal løftes ja. Den store kofferten min er det jo såvidt jeg greier å løfte selv.

Men det var jo genialt at man kan ha en ting som er stor - bare den ikke veier over. Da tar jeg en bag med som jeg tar masse oppi på flyet så ikke løfterne løfter seg ihjel, også bare tømmer jeg bagen ned i kofferten når vi kommer frem, bretter bagen sammen og legger den også nedi. Kjempesmart.

Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 18:15   #52
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Ving (Thomas Cook) har 32 kg pr kolli. 30 kg pr pers med Sunwing.

KUN om man bor på Sunwing. Vi skal reise med Thomas Cook førstkommende fredag og der er det 20 kg innsjekket bagasje som gjelder pr. pers. ..og det holder i massevis. Regner med at kofferten min blir sånn ca. 10 kg, sånn at jeg kan shoppe 10 kg i Palma

Gammel 31-05-10, 21:04   #53
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men står det eksplisitt "X kg per kolli" de gangene det gjelder? Når jeg ser "X kg per person" tenker jeg ikke overhode på at det har noe med kolli å gjøre jeg, da tenker jeg bare hvor mye vi kan ha totalt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:48   #54
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men står det eksplisitt "X kg per kolli" de gangene det gjelder? Når jeg ser "X kg per person" tenker jeg ikke overhode på at det har noe med kolli å gjøre jeg, da tenker jeg bare hvor mye vi kan ha totalt.

Jeg vet at det i allefall står spesifisert på Norwegian sine billetter at det er 20 kg pr. kolli.
Hva som står hos andre husker jeg ikke.

-Pippi
Gammel 31-05-10, 22:32   #55
Elin

Elin sin avatar

Standard

Og dette gjelder hos SAS

Gammel 01-06-10, 23:18   #56
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

KUN om man bor på Sunwing. Vi skal reise med Thomas Cook førstkommende fredag og der er det 20 kg innsjekket bagasje som gjelder pr. pers. ..og det holder i massevis. Regner med at kofferten min blir sånn ca. 10 kg, sånn at jeg kan shoppe 10 kg i Palma

32 kg er ikkje pr pers men pr kolli og det gjelder uansett.
Sunwing har 30 pr pers og 20 kg pr pers andre steder.

Gammel 06-06-10, 10:59   #57
Corona
Superaktiv

Corona sin avatar

Corona er litt kulCorona er litt kulCorona er litt kul
Standard

Vi reiser med Novair, og jeg sendte dem mail for å spørre om dette med antall kilo per kolli. Svaret var at TOTAL vekten på alle kolli ikke måtte overstige 4x20 kg inkl hpndbagasje. Så om en koffert er 30 kg og en er 10 så er det ok.

Så jeg skal prøve å pakke i to kofferter i første omgang, da kan jo de i realiteten veie 35 kg hver (som er maksvekt?), pluss håndbagasje.

Corona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 20:24   #58
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bocca, her.

Vi reiser med Novair, og jeg sendte dem mail for å spørre om dette med antall kilo per kolli. Svaret var at TOTAL vekten på alle kolli ikke måtte overstige 4x20 kg inkl hpndbagasje. Så om en koffert er 30 kg og en er 10 så er det ok.

Så jeg skal prøve å pakke i to kofferter i første omgang, da kan jo de i realiteten veie 35 kg hver (som er maksvekt?), pluss håndbagasje.

32 kg er maksvekt i følge internasjonale regler. Det er en grense ikke flyselskapene bestemmer selv. Alt over 32 kg er i praksis cargo og ikke bagasje.

-Pippi
Gammel 06-06-10, 21:22   #59
Corona
Superaktiv

Corona sin avatar

Corona er litt kulCorona er litt kulCorona er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

32 kg er maksvekt i følge internasjonale regler. Det er en grense ikke flyselskapene bestemmer selv. Alt over 32 kg er i praksis cargo og ikke bagasje.

Ja det vet jeg. Menvar greit å vite at hver kolli ikke måtte overstige 20 kg, da hadde jeg fått problemer. Eller alt for mange kolli å dra på.

Corona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 22:47   #60
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vektgrense? (Bagasje)

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

20 kg er ikke mye i en stor koffert nei Bare kofferten veier jo flere kilo.

Det er veldig greit å ha en koffert som er lett i seg selv. De er gull verdt når en skal reise med Ryanair i alle fall. Skallkofferter veier ofte 6-7 kilo bare seg selv, mens jeg har en supersterk i nylon som veier bare rett over 2 kg selve kofferten. Da er kofferten på 70 liter.

Ville sjekket direkte med selskapet en skal reise med om en kan ha færre kolli som er tyngre så lenge en er innenfor grensa. Charter gjør stort sett det, mens billigselskapene er sære.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.