|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Vektgrense?Det er jeg selvsagt mindre sikker på at alle ville, slik er det jo i dag også. Men jeg betaler som regel heller litt til og er sikker på å ikke få ekstra gebyr om billettene er rimelig like i pris. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vektgrense?
Problemet er, for oss, ikke kiloene, men at hvert kolli må være under 23 kg. Vi har noen store samsonite kofferter, og de veier sjelden under 30kg ferdig pakket. Når vi reiser med tre barn er det egentlig lettere å ha en, eller to, store kofferter, enn fem småkofferter. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er ofte plassproblemer. Folk reiser langt tyngre i dag enn for noen år tilbake (forstå det den som kan...) allikevel er nok håndbagasjeproblematikken et større problem, derfor har vektgrensen økt fra tidligere 5 kg til nå 8 kg hos de fleste større flyselskaper. Tyngre håndbagasje pr.passasjer gir strengere regler på innsjekket bagasje, for flyets vekt og balanse regnes ut i fra antall passasjerer (veies ikke fysisk....) pluss bagasje, cargofakt, drivstoff osv.Et fly bør ha så riktig vekt og balanse som mulig for å ha riktig antall liten drivstoff samt at flyets take-off-vekt er avhengig av om flyet faktisk klarer å løfte eller ikke....
|
|
|
#44 |
|
I farta!!
|
Problemet her er overhode ikkje vektgrensa pr pers men pr kolli. Når me er på tur kan me ha med 100 kg tilsammen, har omtrent halvparten. Vore kjekt å kunne hatt det i to koffertar. Ein til eg og mannen og ein til ungane.
|
|
|
#45 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: Vektgrense?En plass må grensa gå og den er satt ved 20kg for hvert kolli. Gebyr er det eneste som funker for at passasjerer skal følge reglene. Jeg ville pakket en ekstra bag. Bra dere ikke skal ut å fly med Ryanair som er helt nazi på sin 15kg grense.
|
|
|
#46 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Vektgrense?Når vi har reist til og fra USA/Canada med hele røkla i forbindelse med Drømmemannens lengre forskningsopphold har vi fått rimelig klar beskjed av flyselskapet (SAS eller samarbeidspartnere) om å fordele vekten slik at hvert kolli ikke overstiger maksvekten på 20. Med fire barn og masse bagasje hadde det helt klart vært en fordel med færre, men tyngre kolli for oss. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
|
Sv: Vektgrense?Er ikke grensen satt også pga. arbeidet til de som jobber med baggasjen? |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Selvsagt er den det. Det er en svært tung jobb (kanskje den tyngste...) jobben og stable på plass tunge kofferter inni et trangt lasterom på et fly hvor takhøyden er så lav at laste-mannskapet må krype for å få bagasjen på plass. Derav merkelappene med "heavy" på...for at de skal vite det, forsøke å løfte riktigere for ikke helt å ødelegge egen helse...
|
|
|
#49 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Det skulle absolutt ikke gått, for 32 kg regelen er en internasjonal regel og i verste fall vil bakkemannskapet på ankomst-flyplass ikke ta i kofferten men la den stå igjen. (Forståelig nok spør du meg.)
Problemet er at hver eneste koffert vi sender avgårde skal håndteres ikke bare en gang men flere ganger av bakkemannskapet. (På Gardermoen må den løftes fra sklia og over i tralle som kjøres til flyet, så løftes den av tralla og ombord på flyet. Samme prosess på ankomst og dermed minimum 4 løft pr. koffert pr. reise.) For de som lemper kofferter i 8 timer hver dag er det betraktelig lettere for kroppen å lempe 5 20-kilos kofferter enn 2 på 50.
|
|
|
#50 |
|
I farta!!
|
Sv: Vektgrense?Eg har full forståelse for at koffertane blir lempa og er fullt klar over det. Eg poengterar berre at det er flott der grensa er litt høgare enn 20 kg pr kolli. Har aldri tøyd grensene med eit gram og har ingen planer om det. Alle folk eg har reist med er og godt innanfor grensa så har ikkje tenkt på det som stort problem.
|
|
|
#51 |
|
Passiv
|
Sv: Vektgrense?Det er et godt poeng at koffertene skal løftes ja. Den store kofferten min er det jo såvidt jeg greier å løfte selv. |
|
|
|
#52 |
|
KUN om man bor på Sunwing. Vi skal reise med Thomas Cook førstkommende fredag og der er det 20 kg innsjekket bagasje som gjelder pr. pers. ..og det holder i massevis. Regner med at kofferten min blir sånn ca. 10 kg, sånn at jeg kan shoppe 10 kg i Palma
|
|
|
#53 |
|
I mål
|
Sv: Vektgrense?Men står det eksplisitt "X kg per kolli" de gangene det gjelder? Når jeg ser "X kg per person" tenker jeg ikke overhode på at det har noe med kolli å gjøre jeg, da tenker jeg bare hvor mye vi kan ha totalt. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Jeg vet at det i allefall står spesifisert på Norwegian sine billetter at det er 20 kg pr. kolli.
|
|
|
#55 |
|
|
|
|
#56 |
|
I farta!!
|
32 kg er ikkje pr pers men pr kolli og det gjelder uansett.
|
|
|
#57 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Vektgrense?Vi reiser med Novair, og jeg sendte dem mail for å spørre om dette med antall kilo per kolli. Svaret var at TOTAL vekten på alle kolli ikke måtte overstige 4x20 kg inkl hpndbagasje. Så om en koffert er 30 kg og en er 10 så er det ok. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
32 kg er maksvekt i følge internasjonale regler. Det er en grense ikke flyselskapene bestemmer selv. Alt over 32 kg er i praksis cargo og ikke bagasje.
|
|
|
#59 |
|
Superaktiv
![]() ![]() ![]() |
Ja det vet jeg. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Står på egne ben
Sv: Vektgrense? (Bagasje)
Det er veldig greit å ha en koffert som er lett i seg selv. De er gull verdt når en skal reise med Ryanair i alle fall. Skallkofferter veier ofte 6-7 kilo bare seg selv, mens jeg har en supersterk i nylon som veier bare rett over 2 kg selve kofferten. Da er kofferten på 70 liter. |
|
|
|
![]() |
|
|