Sv: Er det flaks å være ressurssterk?
Sitat:
Jeg har tenkt en del på hvordan vi møter disse "svake menskene". Hvis noen er "dypt inne i offerrollen og har resignert", vil det da gjøre livet deres bedre hvis vi forstår at alt er veldig vanskelig for dem fordi [insert problemer i hopetall], eller trenger de hjelp til å komme seg ut av denne rollen? Få utfordringer tilpasset det de kan klare, begynne å kjenne på mestringsfølelsen, og bli stilt krav til.
På ene siden, så tenker jeg at selvfølgelig må vi presentere dem verktøyene som kan hjelpe dem. På den andre siden har jeg sett mennesker så dypt inntullet i det hele at de ikke klarer finne krefter til å reise seg, selv med tilbud om hjelp og støtte og verktøy. (Uten at det betyr at vi ikke skal tilby og tilrettelegge for det, det må jo alltid være førstevalget, men vi må ikke glemme dem som ikke klarer å stable seg på beina, selv med de rette verktøyene tilgjengelig. )
Det som gjør det hele så vanskelig er at det er utrolig vanskelig å finne en fast definisjon av ressurssterk, ressurssvak, friskt sykt, osv. Jeg kjenner jeg går meg mer og mer vill desto dypere jeg dykker i problemstillingen, og de ekstreme ytterpunktene presser seg hele tiden frem som eksempler.