Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Jasper Fforde - hvem, hva, hvor?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-10, 11:06   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jasper Fforde - hvem, hva, hvor?

Jeg ser at den gode Fforde er høyt elsket av the usual suspects her inne. Jeg kunne såklart googlet, men det er enklere å spørre her.

Sjanger, hvorfor bør jeg lese det, hva skal jeg begynne med, er det serier eller enkeltbøker? Prettyplease?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 11:07   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jasper Fforde - hvem, hva, hvor?

The Eyre Affair! Det er den første av Thursday Next-bøkene. Du vil like Thursday.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 11:08   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er tøysesciencefiction med masse, masse litterære referanser. The Eyre Affair tuller omfattende med Jane Eyre.

Gammel 16-05-10, 11:14   #4
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er morsomt selv om man ikke tar alle de litterære referansene. Har jeg hørt.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 11:19   #5
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er tøysesciencefiction med masse, masse litterære referanser.

Det høres komplett forferdelig ut.

Gammel 16-05-10, 11:20   #6
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det høres komplett forferdelig ut.

Ikke forferdelig. Vidunderlig!

Gammel 16-05-10, 11:20   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Næsj, det høres morsomt ut.

- No. 4 -
Gammel 16-05-10, 11:22   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Elinblu, da. Det er veldig, veldig morsomt og sjarmerende.

Gammel 16-05-10, 12:36   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Da er den på Luggage. Jeg måtte bare fly en kort stund til US først. Disse VL-flyene er veldig kjappe og behagelige, altså.

- No. 4 -
Gammel 20-05-10, 12:39   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fforde er kjempemorsom! Og det er ikke bare snakk om litterære referanser her; i Thursday Next-universet er litteratur like virkelig (og minst like viktig) som den "virkelige verden".

Gammel 20-05-10, 13:33   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Ja, det er i hvert fall veldig bra så langt. Thursday er kul, og det morsomt å se hvordan litteraturen egentlig har tatt religionens plass (det vil si, den plass religion hadde for veldig mange år siden). Fantastisk idé med en Will-says-innretning, altså en mannequin som siterer Shakespear - og Baconistene, som går rundt som noen Jehovas Vitner og forteller at alt er en konspirasjon og alle tar feil. .

- No. 4 -
Gammel 20-05-10, 14:00   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@Scarlett: Jeg skrev en artikkel om Fforde til en årbok for noen år siden, og da sammenlignet jeg posisjonen litteratur har i Thursday Next-universet med den posisjonen sport har i dagens samfunn. (Og det er vel ganske nær den posisjonen religion hadde tidligere. )

Det er noen fantastiske talkshows senere i serien, forresten. "Name That Fruit!" og sånt.

Gammel 20-05-10, 14:07   #13
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare lest den første, jeg tror jeg må hive meg over de neste også.

Gammel 20-05-10, 14:32   #14
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg måtte bare fly en kort stund til US først.

For å begynne med Fforde; den siste boken hans, Shades of Grey, er også veldig god og anbefales, men den helt annerledes enn Thursday Next- og Nursery Crimes-bøkene. Jeg ser veldig frem til fortsettelsen, og det blir lenge å vente til 2014, men i mellomtiden kommer heldigvis – hvis alt går etter planen som annonsert på Fforde Grand CentralOne of our Thursdays is Missing i 2011 og The Last Great Tortoise Race (med Jack og Mary) i 2012. Shades of Grey var ikke tilgjengelig på Kindle i Europa, så jeg kjøpte den fra USA. Det viste seg å være litt kjipt, fordi den er på amerikansk; «colour» er i alle fall endret til «color», jeg vet ikke hvor mye som ellers er endret. Jeg kommer vel kanskje til å kjøpe en britisk utgave på gammeldags papir når den kommer i paperback. Er dette vanlig? Jeg vet at Harry Potter-bøkene har endret tekst i amerikansk utgave, men trodde ikke man vanligvis pleide å oversette bøkker fra britisk til amerikansk.

Og så et par tekniske Kindle-spørsmål til Scarlett: Har du kjøpt bøker både i Europa og Amerika til Luggage, og går det i så fall greit å blande de bøkene på samme Kindle (Jeg har bare handlet fra USA så langt, jeg burde vel skaffe meg en «britisk» adresse/konto også i tilegg til den norske.)? Laster du ned Amerikanske bøker over 3G (Jeg ble tvangsflyttet til Norge da jeg gjorde det, jeg kunne flytte tilbake da, men laster nå ned via PC i stedet)?

Ben "TOAST – Have you eaten yours today?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 15:02   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg har to adresser koblet til kontoen min, og er vanligvis på den norske. Luggage ble skikkelig sur da jeg lastet ned flere bøker etter hverandre fra Norge når jeg grangivelig skulle befinne meg i US. Jeg fikk international delivery fees, og til slutt stengte den faktisk hele tilgangen til storen fra selve Kindle-en via Whispernet.

Så nå går jeg american bare når jeg ikke finner tittelen, og da spruter jeg den over via PC. Så går jeg tilbake til min norske adresse. Det har ikke vært noen problemer med rettighetene til bøkene så fort de faktisk er kjøpt. Jeg ser at man nå også får søkt opp bøker som bare selges i US via den internasjonale kontoen, men at det står at den er utilgjengelig for kjøp - før kom de ikke opp i det hele tatt, så jeg er ganske sikker på at de er ganske bevisste på smutthullet.

- No. 4 -
Gammel 20-05-10, 15:05   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

@Scarlett: Jeg skrev en artikkel om Fforde til en årbok for noen år siden, og da sammenlignet jeg posisjonen litteratur har i Thursday Next-universet med den posisjonen sport har i dagens samfunn. (Og det er vel ganske nær den posisjonen religion hadde tidligere. )

Det er noen fantastiske talkshows senere i serien, forresten. "Name That Fruit!" og sånt.

Jeg er ganske sikker på at våre litt ulike betraktninger sier noe både om mitt forhold til religion og ditt forhold til sport.

- No. 4 -
Gammel 23-05-10, 15:10   #17
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har The Eyre Affair(har Jane Eyre liggende ulest her også) liggende her men har aldri fått meg til å begynne på den. Kanskje jeg skal prøve å få lest begge bøkene til sommeren.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.